Ga naar inhoud


Duo-LNB-Twin: Astra 23,5 lukt niet


Peter_B

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb volgend probleem:

 

de satopstelling was vroeger 1 lnb met 4 uitgangen gericht op astra 19,2 , waarvan 2 uitgangen gebruikt (de ene naar de receiver beneden, de andere boven).

Opstelling nu: nog altijd 2 receivers, maar de lnb is nu een Duo LNB Twin (dus 2 koppen, nl. Astra 19,2 en 23,5), de kabels blijven hetzelfde, de ene naar de receiver boven, de andere beneden.

 

Beneden geen probleem, daar moet enkel astra 19,2 binnenkomen, en dat is ok.

Boven kan ik wel laten scannen naar astra 19,2, maar als ik 23,5 selecteer, dan lukt het niet. Het signaal is wel goed, maar ik krijg de melding dat het signaal van 19,2 goed moet zijn, en da's blijkbaar niet zo.

 

In het menu vindt ik bij de DisEq-instellingen de keuze tussen A, B, C en D.

Gezien het een twin-lnb is denk ik dat enkel A en B meetellen.

De A voor beneden en de B voor boven (want bij A krijg ik nooit goed signaal, bij B wel).

 

Maar, zoals dus vermeld: zet ik boven de B op 19,2 dan heb ik goed signaal en kan ik laten scannen naar kanalen (en ze ook ontvangen). Zet ik boven de B op 23,5 dan heb ik ook goed signaal, maar ik krijg de optie niet om te laten scannen. De melding 'Signaal van 19,2 moet eerst goed zijn' krijg ik.

Maar ik heb de B wel net op 23,5 gezet om hem daarop te laten scannen.

Wat doe ik verkeerd?

 

Hoe werkt die duo-lnb-twin eigenlijk?

Kunnen de 2 receivers onafhankelijk van elkaar zappen tussen de 2 verschillende satellieten? Ik veronderstel toch van wel, of heb ik dat verkeerd voor?

 

Mvg,

Peter.

 

PS. Opstelling is voor TV-Vlaanderen. Beneden is het een basis abo (dus enkel 19,2 nodig), boven een uitgebreide abo met HD-kanalen (die dus op 23,5 vooral zitten).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Peter_B
Hoe werkt die duo-lnb-twin eigenlijk?
Kunnen de 2 receivers onafhankelijk van elkaar zappen tussen de 2 verschillende satellieten? Ik veronderstel toch van wel, of heb ik dat verkeerd voor?

Peter, welkom op het forum.
Ja, je kunt op de 2 receivers onafhankelijk tussen de 2 satellieten zappen mits de instellingen goed staan en dat is nu niet het geval.

De DiSEqC is er niet voor om tussen de receiver boven en beneden te schakelen maar om tussen de beide satellieten te schakelen en dus heeft het ook niets mee te maken dat je een TWIN LNB gebruikt maar een DUO LNB.

Op zowel de receiver boven als beneden moeten de DiSEqC instellingen hetzelfde staan.

ASTRA1 (19,2) op 1/4 of op A
ASTRA3 (23,5) op 2/4 of op B

Dit functioneert overigens alleen maar als de ASTRA1 (19,2) kop in de LNB houder is bevestigd en de ASTRA3 kop op de juiste wijze is ingesteld (zie handleiding op de website van CD).

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen schrijft:

 

Dit functioneert overigens alleen maar als de ASTRA1 (19,2) kop in de LNB houder is bevestigd en de ASTRA3 kop op de juiste wijze is ingesteld (zie handleiding op de website van CD).

 

Dit is niet waar, ook als de kop van de Astra 3 in de LNB-houder is bevestigd, werkt het ook (zie de handleiding van CanalDigitaal):

http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFile...set-duo-lnb.pdf

 

Het is aan te bevelen de kop van de Astra 3 in de LNB-houder te plaatsen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alleyoop
Origineel bericht van: Peter_B
Beneden is het een basis abo (dus enkel 19,2 nodig), boven een uitgebreide abo met HD-kanalen (die dus op 23,5 vooral zitten).

2 verschillende kaarten voor hetzelfde gezin? Dan zijn er andere oplossingen hoor...


U bedoelt een piraatkaartje? Of een soort switch die één kaart naar meerdere toestellen kan sturen?

De opstelling is niet bij mij maar mijn schoonouders, en nu betalen ze voor de Basic + 20 euro/maand (boven) en voor het kaartje beneden betalen ze 2,5 euro/maand extra.

Dus zoveel meer voor de 2e kaart is het nu ook niet hé.
Benieuwd welke oplossing u bedoelde.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een prima abonnement, met een extra kaartje voor 2,50 euro per maand.

Je moet al wel heel veel jaren kijken voor 2,50 euro per maand om de aanschaf van een kaartdeler als de SmartWi of de Clone+ er uit te halen.

Dit zijn trouwens geen piratenkaartjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Peter_B
U bedoelt een piraatkaartje? Of een soort switch die één kaart naar meerdere toestellen kan sturen?

Ik bedoelde natuurlijk een Smartwi of Clone+ in de veronderstelling dat het over hetzelfde gezin ging met meerdere ontvangers.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satkijker
Ja dat is een prima abonnement, met een extra kaartje voor 2,50 euro per maand.
Je moet al wel heel veel jaren kijken voor 2,50 euro per maand om de aanschaf van een kaartdeler als de SmartWi of de Clone+ er uit te halen.
Dit zijn trouwens geen piratenkaartjes.


Ik denk dat TV-Vlaanderen die kaartdelers niet toestaat en dat dus ook als een vorm van pirateren beschouwd.
Nuja, vroeger zeiden ze ook dat een internetabo maar voor 1 pc mocht, terwijl iedereen nu via een router met meerdere pc's op internet zit. Zelfde met de anologe tv's vroeger en de tv-splitters (of versterkersplitters).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben daarjuist eens gaan kijken naar de schotel.

Die duo-lnb-twin (denk dat dit het model is: http://geen-reclame!/nl/lnbs/ontvangers/duo-lnb-twin-astra-1-3) heeft een kop met 23,5 en ene met 19,2 op vermeld.

De lnb-houder zit op deze van 23,5.

 

Nu vermoed ik wel het volgende:

Vroeger hadden ze hier enkel de kanalen op 19,2 (met andere lnb).

Nu hebben ze bovenvermelde lnb aangeschaft, waardoor ze dus 2 satellieten kunnen ontvangen.

 

Maar aangezien de schotel vroeger uitgericht stond op 19,2, moet hij dan nu niet gericht worden op 23.5? (ik vermoed dan dat hij recht kijkt naar 23,5 en scheel kijkt naar 19,2)

 

Heb nog een vraag over die DiSEqC. In de settings zie ik dus 4 mogelijke satellieten die ingesteld worden. Klopt het dat enkel A en B ingesteld moeten worden gezien het een duo-lnb is?

En is A dan de lnb die op de houder zit en B de andere?

Maw. ik vermoed dat de instelling als volgt is:

DiSEqC A: Astra 23,5

DiSEqC B: Astra 19,5

 

Momenteel heeft Astra 19,5 op B een goed signaal en 23,5 op A (en zelfs ook op B) geen goed signaal.

De lnb zelf kan ik ook nog draaien als hij in z'n houder zit, dus mogelijks staat die ook niet goed.

 

Met dank voor de reeds geposte reacties.

 

Mvg,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peter_B

 

Ja dat zal wel fout gegaan zijn. CanalDigitaal heeft ook twee montagebeschrijvingen, één dat je de Astra 1 kop in de klem zet zie:

http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFile...duo-lnb-los.pdf

 

en één beschrijving dat je de Astra 3 kop in de klem zet, zie:

http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFile...duo-lnb-los.pdf

 

De reden dat ze twee beschrijvingen hebben is het volgende:

CanalDigitaal is een aantal jaren geleden begonnen de klanten te bewegen om de enkele lnb te vervangen door een duo-lnb en het moest voor de klanten eenvoudig te doen zijn. Nou, dan zet je natuurlijk de lnb van de Astra 1 in de klem, zet de duo-lnb 11 graden schuin en klaar is Kees.

Maar ideaal is deze methode niet. Omdat de gecodeerde zenders op de Astra 3 zoals Eurosport-HD moeilijker te ontvangen zijn dan de zenders op de Astra 1, is het beter om de kop van de Astra 3 in de klem te zetten. Maar dan moet de schotel wel opnieuw uitgericht worden, dus de elevatie 1 graad omlaag en de schotel iets naar links draaien en dat durven veel mensen zelf niet aan.

 

Wat betreft de diseqc-instelling, bij een duo-lnb is de Astra 1-lnb altijd nummer 1 of a en Astra 3-lnb altijd nummer 2 of b.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Peter_B
Ik denk dat TV-Vlaanderen die kaartdelers niet toestaat en dat dus ook als een vorm van pirateren beschouwd.

Moest het delen van een kaart absoluut taboe zijn onder alle omstandigheden dan zou je in feite ook geen toestellen met dubbele tuner mogen bezitten. Er is echter niets illegaals aan interne cardsharing, je kijkt immers gezinsgebonden, niet persoonsgebonden en de tijden dat er maar 1 TV per gezin was zijn al lang voorbij. Toen er nog geen sprake was van een 2e kaart aan gunsttarief werd het zelfs gepromoot op de website van TV Vlaanderen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Opgelost:

 

de schotel moest enkele graden verdraaid worden (azimuth), en diseqc A moest ik op alle receivers op Astra 1 en diseqc B op Astra 3 zetten.

 

Signaal kan nog iets verbeterd worden denk ik door de elevatie van 29° naar 28° te brengen, maar da's iets voor morgen.

 

Tnx voor alle reacties.

 

Mvg,

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat we je hebben kunnen helpen en dat het probleem nu is opgelost. Let er bij het fijnafstellen vooral op, dat je bij het goed vastzetten van de kleminrichting, de signaalkwaliteit weer niet achteruit loopt. Draai de moeren altijd kruislings aan dus links boven, rechts onder, links onder, rechts boven enz. in kleine stapjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ satkijker:

 

Ik heb in principe dezelfde situatie als Peter, een duo LNB met onder een basis-HD en boven een set-top box. Ik kijk veelal onder naar HD maar ook zeker boven.

 

Weet u zeker dat het beter is om de LNB tbv astra 3 in te klemmen en de astra 1 middels verdraaien uit te richten?

Ik bel net met Canaldigitaal en die zeggen me toch om de schotel op astra 1 uit te richten en de LNB van 19.2 in te klemmen....

 

Ik ben echt een leek en lees/hoor verschillende methodes, kunt u me in het kort uitleggen waarom ik voor de astra 3 zou moeten gaan om in te klemmen/uit te richten?

Ik wil tevens een Triax Ø80 schotel aanschaffen vanwege het wegvallen van het beeld met regen, werkt dat wel met mijn duo LNB van CD? Volgens CD werkt hun duo-LNB met verschillende schoteldiameters en zou dit dus moeten kunnen maar ik heb meer vertrouwen in gebruikerservaringen dan iemand van CD op een of andere manier :-)

 

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

simpel : astra3 is een stuk zwakker dan astra1, dus zet je die het beste in het brandpunt van de schotel voor de beste ontvangst, zeker met al de HD kanalen die nu op astra3 zitten.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...