Ga naar inhoud


Duitsland: DAB+ on air


Gast DX'r

Aanbevolen berichten

Sinds kort is ontvangst mogelijk van DAB+ uit Nordrheinwestfalen met div. radio zenders zoals oa. Kiss FM, Lounge FM, Radio BOB, Energy enz.

DAB+ gaat morgen officieel on air in Duitsland.

De standaard DAB ontvanger welke ik heb scant alle zenders wel in maar uiteraard no audio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wellicht dat KPN dan nu ook kan overstappen i.p.v. op het oude "digitenne" systeem. En alle ontvangers weggooien! Zal er wel wat meer zijn dan DAB in Nederland maar goed. Moest toen super snel overgestapt worden van analoog naar digitaal. Te snel. Waardoor er een verouderde techniek wordt gebruikt. DAB+ zouden ze snel kunnen invoeren, met name in Noord Nederland en Midden Nederland waar nu nog ontvangst klachten zijn door het gereduceerde zend vermogen van Smilde en de lagere alternatieve antenne mast in Assen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rolandroland
Wellicht dat KPN dan nu ook kan overstappen i.p.v. op het oude "digitenne" systeem. En alle ontvangers weggooien! Zal er wel wat meer zijn dan DAB in Nederland maar goed. Moest toen super snel overgestapt worden van analoog naar digitaal. Te snel. Waardoor er een verouderde techniek wordt gebruikt. DAB+ zouden ze snel kunnen invoeren, met name in Noord Nederland en Midden Nederland waar nu nog ontvangst klachten zijn door het gereduceerde zend vermogen van Smilde en de lagere alternatieve antenne mast in Assen.


neem aan dat je Lopik bedoelt? wink smilde zend helemaal niks meer uit namelijk :P


en idd.. ik ben er ook best voor als ze smilde herbouwen.. bouw hem dan op de toekomst.. oftewel DAB+ en DVB-T voorrang geven tov FM

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb net een DAB+ radio(tje) van Pure gekocht. Het heet ONE mini.

Het is een uitstekend ontvangertje met redelijk goed geluid.

Vorige week reed ik ermee van Amsterdam, Aalsmeer naar Ede en in de auto was de ontvangst onberispelijk. Later doorgereden naar Nijverdal en in de Achterhoek was geen goede ontvangst.

In Duitsland alleen ontvangst in de Ballungsgebieten..dus de grote steden Köln - Düsseldorf - Frankfurt.

Bij mij thuis op gunstige plaatsen, bij het raam, ontvang ik het boeket van de BR, kommt van de zender Pfaffenberg.

Het toestel kost rond de €uro 53,00 en dan is de akku extra. Die kost nog ca. €uro 35,00 en een prachtige tas voor nog eens rond de €uro 30,00.

Ik ben er heel tevreden mee. De FM ontvangst is ook uitstekend!

Je kunt hem op de stereo HiFi aansluiten en het geluid is bijzonder goed.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo drs. IJzerbout en andere geinteresseerden in DAB+ ,

 

Sinds enkele weken heb ik ook een PURE One mini in het wit . Deze heb ik gratis gekregen bij een jaarabonnement op@#$%^&*()_). Het is een leuke radio om te zien en ook het display is mooi en verlicht, ook heeft ie een klok, USB-aansl. line-in en koptelefoonaansl. , RDS, zodat je kunt zien op welke zender je hebt afgestemd. Helaas geen externe antenne-aansl., hierover later iets meer.

 

Op mijn slaapkamer is helaas geen ontvangst mogelijk van de 8 regionale DAB+ zenders van Nordrhein-Westfalen , maar wel op een andere slaapkamer als ik de radio bij het raam zet ( en ook buiten in de tuin geen problemen met de ontvangst). De zenders die hier in Enschede en omgeving te ontvangen zijn : 1Live en 1Live diggi( popmuziek) , Domradio (religieus), Kiraka (kinderkanaal), Vera( verkeer), WDR2 ( info,sport,service) , WDR Event en WDR Funkhaus Europa (meine Musik, meine Welt, mein Radio).

Binnen enkele jaren komen daar dan nog de landelijke DAB+ zenders bij ( uiterlijk in 2015 pas landelijke dekking).

 

Deze zenders zijn : Deutschlandfunk, Deutschlandradio Kultur,Klassik Radio, ERF Radio, Energy NRJ, BOB Rock'nPop , Kiss FM, Radio Horeb, Absolut Radio, 90elf, Lounge FM.

 

Voor bewoners in de grensstreek , die geinteresseerd zijn in bovenstaande zenders en deze kunnen ontvangen is het dus aan te bevelen bij aanschaf van een andere radio ook DAB+ ontvangst te hebben op deze radio. Bij slechtere of moeilijke ontvangst is het aan te raden een DAB+ radio te kopen met aansluiting voor een buitenantenne. Eventueel kan een buiten- antenne ook aangesloten worden op de telescoopantenne ( zoals bij de PURE One mini).

Een geschikte buitenantenne voor DAB+ is een verticaal gepolariseerde dakantenne geschikt voor VHF-band 3.

 

Uitgebreide info staat op de site "www.digitalradio.de" , waar je kunt vinden of er ontvangst bij jou in de buurt mogelijk is en welke zenders je kunt ontvangen, nu en in de toekomst.

 

vriendelijke groeten,

willys

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds kort aangeschaft voor DAB de PURE Highway voor in mijn auto. Werkelijk een mooi apparaat. Ik vraag me alleen af of het ook DAB+ ontvangen kan. (firmware versie 2.61?)

De ontvangst rond A'dam is goed. Ik moet misschien eens richting Duitsland rijden om dat (DAB+) te ontdekken.

Maar het geluid van DAB zoals nu door de publieken wordt uitgezonden is wel erg plat. Laten we hopen dat DAB+ zo snel mogelijk wordt ingevoerd en dat ze daarmee met een behoorlijke bitrate uit gaan zenden.

Maak het onmogelijke mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Uncle,

 

Ik heb even op de site van Pure gekeken en deze autoradio kan ook DAB+ ontvangen , maar in Nederland wordt dit nog niet doorgegeven . dus alleen te ontvangen als je in het grensgebied komt, b.v in de omgeving van Enschede waar ik woon . Op de site van Pure staat dat de DAB+ zender wordt doorgegeven automatisch via een vrije FM frequentie .

Ik begrijp dat er in de buurt van Amsterdam wel DAB zenders te ontvangen zijn ? Welke nederlandse zenders zijn eigenlijk te ontvangen via DAB ; als ik mijn portable meeneem naar het westen moet ik die dus ook om de mini kunnen ontvangen ?

 

groeten,

willys

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: willys
Ik begrijp dat er in de buurt van Amsterdam wel DAB zenders te ontvangen zijn ? Welke nederlandse zenders zijn eigenlijk te ontvangen via DAB?
http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab.html

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment zijn er 9 Publieke omroep zenders te ontvangen tw: Radio 1,2,3,4,5 en 6 FunX Radio Top 2000 en een 24 uur Nieuws zender (herhaling van het Radio 1 nieuws).

 

In de auto een prima ontvangst alleen de FM zender in de Pure is wat zwak waardoor er gekraak en ruis is. De door mij gekozen nog vrije frequentie is 103,75 Mhz, omdat de frequentie van kavel 7 nog niet in gebruik is (103,6 mHz voor A'dam). Het audio signaal geef ik daarom door op mijn AUX ingang van mijn autoradio.

Maak het onmogelijke mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was trouwens positief verrast hoe goed de ontvangst was in mijn hotelkamer in Aalsmeer.

En was erg blij met Radio 5 en Top 2000.

Eigenlijk jammer dat er in NL niet meer reklame voor gemaakt wordt.

In Duitsland woon ik net in een dal tussen het Rhein-Main gebied en Spessart dus aan het raam of in de tuin is er ontvangst van de HR, BR en SWF zenders.

Deze Pure One Mini is echt aan te bevelen. Via de koptelefoon is de ontvangst in stereo en met de (extra) accu speelt ie vele uren perfekt.

De normale FM ontvangst is bijzonder goed..ook met RDS.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook in bezit van een DAB+ ontvanger en woon in het noord-oosten van Twente, 20km boven Enschede. Met een horizontale dipool op zolder kan ik probleemloos de Bundesmuxx ontvangen vanuit Langenberg. Ontvangst is volledig stabiel en 24 uur aanwezig. Vertikaal kan ik de NPO Muxx uit Arnhem ontvangen. 12D uit Nordrhein-Westfalen komt probleemloos door met een staafantenne.

 

In de auto heb ik een Pure Highway ingebouwd en ik kan daarmee al rijdend prima naar de NRW muxx luisteren. De Bundesmuxx is echter niet te horen.

 

Dus ondanks dat ik volgens de kaarten niet verzorgd wordt heb ik met een beetje moeite 3 muxxen in huis. Valt mij zeker niet tegen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...