Ga naar inhoud

Positie satellieten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Stel je voor dat je, net als ik, zeer binnenkort een satellietschotel gaat plaatsen en ga richten naar Astra en Hotbird. Om de schotel op de juiste manier te plaatsen, bestaan er satfinders. Maar natuurlijk moet eerst de muurbeugel aangeschaft worden. Ik twijfel echter aan de positie van de satellieten. Zijn die namelijk anders dan ik nu denk, dan kan ik helemaal geen muurbeugel gebruiken. Dus: Hoe kan ik, zonder satfinder of kompas, toch ongeveer de positie bepalen van de satellieten? Ik bedoel, zijn er bepaalde sterrenstelsels waar ze in staan o.i.d.? Het zuiden en 30 graden weet ik al maar ik heb iets preciezere info nodig! Alvast bedankt!<P><BR>Riesart cool.gif" border="0

Geplaatst:

Zonder compas als volgt te doen.<BR>Kijk waar om 12:00 uur wintertijd of 13:00 uur zomertijd de zon staat, dit is het zuiden ongeveer 5e breedte graad draai je schotel<BR>nu iets naar het oosten (links) Astra vind op ongveer een hoek van 15 graden

Geplaatst:

Kijk even tusen half 12 en 12 uur<BR>dan staat de zon op 16 OOST dat is <BR>tussen Astra en Hotbird.<BR>Kan je ook zien of de muurbeugel kan.<P>Groetjes Sjefke..

Geplaatst:

Let je er wel op dat de spullen die je gebruikt niet van ijzer zijn. <BR>Dit ivm met het compas. laugh.gif" border="0

Geplaatst:

Is gelukkig heel simpel te doen.<BR>benodigdheden:<BR>1/compas<BR>2/waterpas<BR>3/geodriehoek<BR>4/stukje plakband<BR>neem de waterpas en plak hier met behulp van de geodriehoek een stukje pijp aan vast onder een hoek van ongeveer 30 graden.<BR>plak het compas erop met het noorden van je af wijzend.<BR>ga nu op de plaats staan waar je je schoteltje wilt gaan monteren.<BR>hou de waterpas horizontaal, en zorg ervoor dat de compasnaald ongeveer 19 graden oost staat.<BR>kijk nu door het stukje pijp.<BR>zie je nu alleen lucht, en wolken dan is het geen enkel probleem hier je schoteltje (mits op astra gericht) op te hangen.<BR>voor andere sats is deze methode ook te gebruiken, mits je de elevatiehoek, en positie maar aanpast.<BR>Ik weet het, dit is de houtje touwtje methode, maar het werkt wel.<BR>succes<BR>Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie tips! Muurbeugel blijkt te kunnen maar dan wel zo hoog mogelijk omdat de schotel een beetje over het dak heen moet kijken. (Plat dak) Heb dus gewoon de grootste en meest afzichtelijke muurbeugel gekocht die ik kon vinden.<P>Hobby maar lekkerrrrr door!<P> wink.gif" border="0 <P>Riesart

Geplaatst:

Heb ik aan zitten denken alleen ligt er veel kiezel op het dak, valt het nogal op en ik heb het idee dat een muurbeugel toch steviger is.

Geplaatst:

Dit klinkt dom, maar je kunt ook kijken naar waar de schotel van de buren op gericht staat. Wel even vragen of ze ook inderdaad naar Astra/Hete Vogel kijken. Hij zou namelijk ook b.v. op Turksat 42° Oost of zo kunnen zijn gericht als je buren van Turkse afkomst zijn. Maar dat ziet een ervaren oog wel aan de elevatie. In dat geval "kijkt" een offset schotel "in de grond". Een zeer lage elevatie dus.<BR>Maar nogmaals, heb je buren met een schotel, dan heb je al een heel aardig idee.<P>Groet wink.gif" border="0

Geplaatst:

Hier nog een tip wat betreft de muurbeugel: Zorg er altijd voor dat de haak naar beneden wijst en niet zoals bij bijna iedereen naar boven. Staat de "haak" naar beneden gericht, dan loopt het regenwater langs de haak en valt op de grond. Staat de haak naar boven gericht, dan loopt het regenwater langs de muur naar beneden en maakt het huis vies....!<BR>Nooit aan gedacht hé... Doet bijna iedereen fout. tongue.gif" border="0

Geplaatst:

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originally posted by svetik:<BR><STRONG>Hier nog een tip wat betreft de muurbeugel: Zorg er altijd voor dat de haak naar beneden wijst en niet zoals bij bijna iedereen naar boven. Staat de "haak" naar beneden gericht, dan loopt het regenwater langs de haak en valt op de grond. Staat de haak naar boven gericht, dan loopt het regenwater langs de muur naar beneden en maakt het huis vies....!<BR>Nooit aan gedacht hé... Doet bijna iedereen fout. tongue.gif" border="0</STRONG><HR></BLOCKQUOTE><P>klopt als een bus, maar alleen kun je de schotel niet zo hoog krijgen dan

Geplaatst:

kchong999:<P>klopt als een bus, maar alleen kun je de schotel niet zo hoog krijgen dan<P>Dan wat..........???? <BR> <BR> <P><BR>Kontact | SAT4ALL | Board regels rolleyes.gif" border="0

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.