Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ontdekte dat er op mijn videocard -NVIDIA Geforce 9400GT-

een HDMI uitgang zit. Niet gehinderd door enige kennis op dit gebied prikte ik daar een kabel in en verbond die met de

HDMI ingang van mijn LCD TV - SAMSUNG LE40M5-

Direct prachtig beeld en nu kan ik vanaf de bank met een

wireless toetsenbordje de PC bedienen. Ook een film draaien

vanaf de hdd gaat goed. Helaas geen geluid.Alle ingangen van de TV geprobeerd (met een geluidskabeltje) maar geen resultaat.

Heeft iemand enig idee af het wel mogelijk is om het geluid mee te krijgen? Gr. Pestvogel.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Een videokaart stuurt natuurlijk alleen beeld naar een ander apparaat (monitor/tv), geluid komt uit de geluidskaart. Tot zover logisch.

Nu, als je je pc aansluit op je tv middels HDMI (of anders, maakt eigenlijk niet echt uit), dan haalt de tv de signalen binnen over die bron. Ook nog simpel. Als je vervolgens een audiokabel aansluit op een andere ingang, dan krijg je een situatie van óf beeld óf geluid.

Geplaatst:

Er zijn twee mogelijke oplossingen.

Als je TV een instelling heeft om het geluid van een andere bron te ontvangen als het beeld, dan zou je met een audiokabel van je PC naar je TV het geluid moeten kunnen aanleveren.

Een andere en betere optie is eens goed kijken naar je videokaart. Bij oudere videokaarten met een HDMI uitgang moest je zelf het geluid signaal naar de kaart brengen. Soms moest dat buitenlangs door een SPDIF kabel van de audiouitgang van de PC op een audioingang van de videokaart aan te sluiten, soms moest dat binnenlangs door een kabeltje van SPDIF pinnen op het moederbord op soortgelijke pinnen op de videokaart aan te sluiten.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Ik denk dat optie twee (audio doorlus) soelaas zal bieden.

Geplaatst:

Bedankt voor de snelle reactie.Inmiddels heb ik het gestelde doel(zowel het beeld als het geluid van de pc op de tv )

al bereikt.

Een slimme neef kwam aanzetten met een VGA kabel en een VGA verdeelstuk.(om pc-monitor en TV op 1 poort te krijgen)

Met een audiokabeltje erbij werkt het prima.

Het voordeel is dat mijn TV nu ook de PC herkent en configuratie mogelijkheden bied.

Nadeel is dat ik met een extra vieze dikke zwarte kabel zit van

pc naar tv.Omdat alles in een wandkast zit, wordt het wegwerken een heel karwei. Optie 2 lijkt me daarom wel wat. Helaas is het

"doorlussen" Spaans voor mij. Is er ergens een schematje te vinden ? Gr. Pestvogel.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Dat doorlussen kan, maar eerst...

Volgens mij heeft je videokaart geen HDMI uitgang, maar een DVI uitgang, is dat correct?

Als tweede is het handig om te weten welke geluidskaart er in je pc zit.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Dan is het inderdaad HDMI, nu de geluidskaart nog... Welke heb je?

Oh, toch nog een andere vraag. Is het niet tóch DVI met een adaptertje zodat je er een HDMI kabel in kan prikken?

Geplaatst:

Nee, het is een originele vaste poort zonder enige franje.De geluidskaart weet ik niet. Zat al in de pc toen ik hem kocht. (Medion met MSI moederbord) Ik probeer een plaatje mee te sturen.

post-442-1318262223,7543_thumb.gif

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Als je je pc zou openmaken, dan kun je middels een SPDIF verbinding je geluidskaart doorlussen naar je videokaart. Na die actie heb je ook geluid middels je HDMI aansluiting.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Super, ben benieuwd of het lukt. De patient krijgt dus een (kijk-)operatie smile

Geplaatst:

Mijn laptop heeft ook een HDMI uitgang (nVida kaart) en gaf prima beeld op de TV. Echter om geluid te krijgen moest ik in de taakbalk op volume klikken en dan kiezen voor afspeelapparaten NVIDEA HDMI output.

Nieuwere drivers losten dit op en werd er automatisch geschakeld.

Met de allernieuwste driver moest ik flink met de instellingen spelen om het automatsisch schakelen weer werkend te krijgen, maar helaas gaat dat nog af en toe fout.

Handmatig omschakelen gaat altijd goed.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Op een laptop ligt de fysieke link tussen geluidskaart en videokaart er al. Evenwel is het wel een goede tip.

Geplaatst:

Vanmorgen de kijkoperatie gedaan en het ziet er goed uit.

Zowel moederbord als videokaart hebben een kant en klare aansluiting. Helaas is het S/Pdif kabeltje nergens te koop

Ik ben alle winkels in Vlissingen en omgeving af geweest maar de meesten weten niet eens wat het is. Daarom alles maar weer dichtgenaaid om online te gaan zoeken. Wordt vervolgd. Gr. Pestvogel.

P.s. Dit vond ik nog op het net.

NVIDIA GeForce

De oudere grafische kaarten van GeForce (onder andere 8000-series) hebben geen HDMI-audioprocessor, met het gevolg dat u een S/PDIF-koppeling moet maken tussen uw grafische kaart en geluidskaart om audio via HDMI uit te sturen. U sluit de S/PDIF-uitgang van de geluidskaart aan op de S/PDIF-ingang van de GeForce kaart. De benodigde kabel wordt geleverd door de leverancier van de grafische kaart. Dit betekent ook dat u op deze grafische kaarten geen DTS-HD MA of Dolby True HD kunt gebruiken. Meer recente GeForce-kaarten hebben dezelfde implementatie die ATI al jaren volgt. Een fysieke koppeling via een S/PDIF-kabel is dan niet meer nodig. U kunt dan in Configuratiescherm / Hardware en geluiden / Audioapparaten beheren HDMI van NVIDIA selecteren als standaard audio-apparaat.

Om op oudere NVIDIA GeForce-kaarten HDMI-audio te gebruiken hebt u een S/PDIF-verbindingskabel nodig.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen