Ga naar inhoud

Channelmaster / actuator / hoe afstellen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goed, ik ben me dus aan het voorbereiden om groot onderhoud aan mijn schotel- en antennepark te gaan verrichten. Ik heb onder andere een Channelmaster schotel op het dak staan, draaibaar dmv. een actuator. Met de huidige setup kon ik van 39 graden oost ontvangen tot iets van 30 graden west. Ik gebruikte die schotel vooral om naar feeds te kijken. De LNB is redelijk kaduuk, dus is doe er momenteel niet veel meer mee.

Nu heb ik een veel langere actuator (uitgeschoven meer dan 90 cm.) op de kop getikt. Oud, doch goed functionerend. Die gaat dus het dak op.

Hoe stel je zo'n installatie af? Kies je een bepaalde satelliet als middelpunt? Of zorg je dat de actuator precies tot de helft uitdraait en richt je dan eerst op de Thor op 0.8west?

Het lijkt misschien een beetje stomme vraag maar toen we de schotel destijds plaatsen werden we overvallen door een regenbui en besloten we het afregelen later te doen. het was een tweedehandsje van iemand uit de buurt, dus de polarmount stond al goed ingesteld. 's Avonds de schotel toch even geprobeerd en toen bleek het door stom toeval meer dan bevredigend te werken. Maar ik weet dus niet of ik nu simpel de oude actuator rechtoe-rechtaan kan vervangen door een andere, langere, of dat er daarna toch iets van afstellen dient te gebeuren.

Graag tips van de experts ;-) Bedankt alvast!

O ja, volgens mij zou de actuator wel iets van smering kunnen gebruiken. Wat is daar geschikt voor?

Geplaatst:

De polarmount staat blijkbaar al goed in gesteld dus daar hoef je niets meer aan veranderen.

Je kunt de actuator helemaal naar binnen draaien en dan 3 slagen uit draaien vervolgens in de polarmount bevestigen en dan als je achter de schotel staat en de actuator aan de rechterkant bevestigd zit de schotel zo veel als mogelijk naar het oosten draaien dan de klem aandraaien zodat de actuator niet meer kan verschuiven.

Sluit de draden aan en ga met de positioner de schotel naar het westen draaien en bepaal tot hoever hij kan draaien en stel de tandwieltjes in de actuator dan zo in dat deze ervoor zorgen dat het schakelaartje ingedrukt word vlak voor het punt dat de schotel te zou gaan draaien.

Doe dit zowel aan westkant als aan de oostkant dit zijn dan de mechanische limieten.

Volgende stap is dan de positioner of waar je het ook mee aanstuurt in te gaan stellen. Eerst limieten instellen en dan 1 voor 1 de satellieten op te zoeken en scannen maar.

Geplaatst:

Bedankt voor je antwoord. Het meeste is mij wel duidelijk, maar ik weet dus niet welke satelliet ik als middelpunt moet kiezen. Kies ik voor Astra1 op 19,2 graden Oost als middelpunt, dan heeft de schotel een ander draaibereik, lijkt mij, dan als ik bijvoorbeeld de satelliet op 0,8 West zou kiezen als middelpunt. De voornaamste vraag is dus: welke satelliet neem je als middelpunt?

Geplaatst:

Als middelpunt word de satelliet genomen die het dichts bij je eigen lengtegraad staat in Nederland is dit meestal Sirius.

Leg een waterpas over de stangen die aan de linker en rechterkant van de schotel zitten en verdraai de schotel met de positioner zodanig dat deze waterpas zijn.

Stel je ontvanger in op een transponder op de Sirius en ga dan (zonder de schotel nog te verdraaien met de positioner) op zoek naar Sirius door de gehele handel om de paal te draaien totdat je daadwerkelijk signaal hebt.

Mijn vraag is dan : Heb je de polarmount dan los gemaakt van de paal ? Deze stond in principe toch al goed ingesteld ?

Geplaatst:

Ik smeer mijn actuator al jaren met "Gleit leicht", een silicoon olie in een spuitbusje. Ook al de draaipunten van schotel, polarmount etc.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Geplaatst:
Citaat:
Ik smeer mijn actuator al jaren met "Gleit leicht", een silicoon olie in een spuitbusje. Ook al de draaipunten van schotel, polarmount etc.

Klopt. En helemaal niet duur , die spuitbusjes met silicoon olie staan regelmatig in de rekkens van die bekende Duitse winkelketen. wink

feedhunting , a crazy hobby !

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Fatfreddy
Als middelpunt word de satelliet genomen die het dichts bij je eigen lengtegraad staat in Nederland is dit meestal Sirius.

Leg een waterpas over de stangen [knip]

Stel je ontvanger in op een transponder op de Sirius en ga dan (zonder de schotel nog te verdraaien met de positioner) op zoek naar Sirius [knip]

Mijn vraag is dan : Heb je de polarmount dan los gemaakt van de paal ? Deze stond in principe toch al goed ingesteld ?

Perfect! Duidelijk verhaal waar ik straks mee aan de slag kan. Effe voor de zekerheid: Sirius heet tegenwoordig toch Asta 4A op 4.8 graden Oost?

Een paar jaar geleden kocht ik dus voor weinugh een draaibare Channelmaster schotel. We hebben dat ding toen op het dak gezet en op het oog, met mijn andere schotel als referentie, enigszins op het Zuiden gericht. Door slecht weer konden we toen niet meer gaan finetunen. De polarmount is, voor zover ik mij kan herinneren, toen niet losgeweest. Wonder boven wonder stond de schotel zo goed dat ik alle satellieten tot 36 graden Oost sowieso erg goed ontving. Ik heb er toen ook een tweedehands Invacom LNB in gezet. Er zat toen, een jaar of 4 - 5 geleden, een zender op 36 Oost die dag en nacht Griekse volksmuziek uitzond, compleet met van die grappige pakjes en hoedjes. Vreselijk kitsch maar leuk om naar te kijken.

Ik heb besloten de schotel toch maar te laten staan, al doe ik er niet zoveel meer mee. Voor mijn andere hobby moet ik sowieso het dak op om groot onderhoud aan mijn antennepark te plegen en dan ga ik ook meteen wat onderhoud aan de schotels plegen. De channelmaster blijft staan, er gaat een langere actuator op en ik ben nog aan het denken welke andere LNB er op gaat. En dankzij je advies weet ik nu ook hoe e.e.a. goed af te regelen.
Geplaatst:
Origineel bericht van: Sverige

Goede tip. Ik geloof zelfs dat ik zo'n busje nog in de schuur heb staan, inderdaad van de bekende Duitse aanbieder waar iemand anders ook aan refereert.
Geplaatst:

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:
Citaat:
Bewerkt door Tha Great Mac (02/08/11 20:15)
Bewerk reden: Commerciële link verwijderd

Mijn excuses, ik wil alleen maar helpen...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen