Ga naar inhoud


koperenleiding verlengen maar afwijkende maat


interpol

Aanbevolen berichten

Onder de vloer van mijn 50er jaren woning heb ik een koperenleiding doorgehaald om daar een aftakking op te maken. Het vervelende is nu dat ik de leiding niet dicht krijg met een knelkoppeling en solderen wil ook niet. Rotding blijft druppelen.

 

De oude koperenleiding heeft een diameter van 13,5 mm terwijl de koppelingen gemaakt zijn voor 15 of 12 mm. De totale koperenleiding vervangen is (voorlopig)geen optie omdat het om een flinke afstand gaat (vanuit binnen naar buiten, door de tuin en dat 1,5- 2 meter diep). Tevens ploeg ik daarmee de bloementuin omver wat tot commentaar gaat leiden van de beheerder van de bloementuin, in dit geval mijn vrouw.

 

Hoe kan ik dit oplossen en lekvrij maken.

 

ps. werkruimte is krappe kruipruimte.

Openbox sg9 HD PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb ik al aangegeven een sok solderen in horizontale richting gaat niet, althans niet met een 15 mm sok. Ben echt niet onhandig.

Ik moet gewoonweg teveel opvullen, als de leiding verticaal zou zijn, dan had ik er nog wel vertrouwen in gehad.

 

Edit: korte aanvulling.

Openbox sg9 HD PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: interpol
De oude koperenleiding heeft een diameter van 13,5 mm
terwijl de koppelingen gemaakt zijn voor 15 of 12 mm

Denk dat je een 1/2 duims naar 15 mm verloop(knel)koppeling nodig bent.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

De leiding die je hebt is geen 13,5mm maar 14mm.

Dit is een oude maat, nu kun je bij de bouwmarkt verloophulzen van 14 naar 15mm kopen, die je vervolgens in het T-stuk schuift en daarna het hele handeltje solderen.

Deze hulzen zijn van messing. Als dit niet lukt kun je het nog hardsolderen hiermee krijg je het zeker dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een koperen afklemring van n kleinere snelkopeling opkloppen tot juiste groote , op maat schuren zodat deze in de mof van de nieuwe leiding past en afsolderen, of de oude leiding optrompen, daar is gereedschap voor en dan de mof erop.

 

groet schapi

8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: skw
. . . Als dit niet lukt kun je het nog hardsolderen hiermee krijg je het zeker dicht. . . .


Niet hardsolderen, daar ontzink je het messing mee, gewoon
zachtsolderen, gaat prima.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eens de tip gehad (en uitgevoerd) om een snelkoppeling 15mm te pakken en dan ook loctite draad erom en ook nog een insmeren met loctite en dan stevig aan trekken.

 

oja er werd ook gezegt 1 keer vast, nooit meer los

een Sony 40W4500, 2x ipbox 9000, Triax 110, Moteck SG-2100 A ontvangst van 53,1 Oost t/m 24,5 West en een Logitech Harmony Remote 785 (ideaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Stelletje prutsers, gewoon de pijp 'optrompen' in elkaar schuiven schuren droog maken en solderen wink

Zou inderdaad ook nog kunnen, maar is erg lastig op de plek waar de leiding zit. Ben blij dat ik er net bij kan.

Deze keer ga ik voor de opvulring, heb inmiddels flink de balen van dit klusje.

Openbox sg9 HD PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: naze1975
Hier eens de tip gehad (en uitgevoerd) om een snelkoppeling 15mm te pakken en dan ook loctite draad erom en ook nog een insmeren met loctite en dan stevig aan trekken.

oja er werd ook gezegt 1 keer vast, nooit meer los


shocked Dit zijn de heavy middelen, heb zelfs al gedacht kruipluik dicht en niemand die er nog iets van ziet. Die druppels vloeien wel weg door het zand. crazy

Openbox sg9 HD PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Stelletje prutsers, gewoon de pijp 'optrompen' in elkaar schuiven schuren droog maken en solderen wink


Dat antwoord stond er al , maarja wij zijn toch prutsers! onnodig n ander afkraken en iets overtypen dat kan iedere prutser whistle

8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: interpol
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Stelletje prutsers, gewoon de pijp 'optrompen' in elkaar schuiven schuren droog maken en solderen wink

Zou inderdaad ook nog kunnen, maar is erg lastig op de plek waar de leiding zit. Ben blij dat ik er net bij kan.

Deze keer ga ik voor de opvulring, heb inmiddels flink de balen van dit klusje.
Mocht je problemen hebben met het
verkrijgen van de verloopring 14x15,zeg het maar dan stuur
ik er een.
Woensdag bestellen, vrijdag op de post.

HG CC

PS wél snel reageren,hoewel, donderdag bestellen is ook
vrijdag binnen. . . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...