Ga naar inhoud


koperenleiding verlengen maar afwijkende maat


interpol

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: interpol
De oude koperenleiding heeft een diameter van 13,5 mm terwijl de koppelingen gemaakt zijn voor 15 of 12 mm.


Hoe heb je eigenlijk gemeten.
als je 13,5 meet terwijl hij 14 had moeten zijn volgens bartje,zit een groot verschil in.
heb je verkeerd gemeten of is het werkelijk 13,5.
met 14 heb je idd passende koppelingen,en is het een fluitje van een cent.
zo`n verloop 14 op 15 kost ong. 0,45 cent.
daar ga je niet liggen klooien.

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: looney2
Origineel bericht van: interpol
De oude koperenleiding heeft een diameter van 13,5 mm terwijl de koppelingen gemaakt zijn voor 15 of 12 mm.


Hoe heb je eigenlijk gemeten.
als je 13,5 meet terwijl hij 14 had moeten zijn volgens bartje,zit een groot verschil in.
heb je verkeerd gemeten of is het werkelijk 13,5.
met 14 heb je idd passende koppelingen,en is het een fluitje van een cent.


13,5mm bestaat niet, dus het moet 14mm zijn.
Kopermaten zijn 8, 10, 11 (zeer oud), 12, 14 (zeer oud), 15 en dikker.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
13,5mm bestaat niet, dus het moet 14mm zijn.
Kopermaten zijn 8, 10, 11 (zeer oud), 12, 14 (zeer oud), 15 en dikker.
HG CC


tsja weet ik maar....wonderen zijn de wereld niet uit.
hij schrijft wel dat hij best wel handig is,dus zal toch wel kunnen opmeten,zonder een fout marge van een halve centimeter :D.
ts.google op messing soldeer verloopring KIWA 15x14

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: guykers
Dan weten we nu hoe goed interpol de leidingen schoon heeft geschuurd,
daar de leiding nog maar 13,5 mm is.


:D Zo zou je het idd. kunnen zien. Het is meer dat ik me in alle bochten moet wringen om erbij te komen, dus een meet fout van 0,5 mm is zo gemaakt. Het is overigens een oude leiding waar een halve cm verf opgekalkt zat.

Openbox sg9 HD PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bmw rijder
Voor koelleidingen worden toch wel andere maten gebruikt dacht ik. Zijn die leidingen die van binnen schoon zijn en met die rode doppen erop.


Denk toch echt dat het hier om een water leiding gaat.
Waarom denk jij dat het om koelleidingen gaat?

vraag aan intepol,heb je dan geen schuifmaat?



PS in eerdere post moest het mm zijn ipv cm

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: interpol
Origineel bericht van: guykers
Dan weten we nu hoe goed interpol de leidingen schoon heeft geschuurd,
daar de leiding nog maar 13,5 mm is.


:D Zo zou je het idd. kunnen zien. Het is meer dat ik me in alle bochten moet wringen om erbij te komen, dus een meet fout van 0,5 mm is zo gemaakt. Het is overigens een oude leiding waar een halve cm verf opgekalkt zat.


Dan heb je een pijp van 24 mm wink

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: looney2
Origineel bericht van: bmw rijder
Voor koelleidingen worden toch wel andere maten gebruikt dacht ik. Zijn die leidingen die van binnen schoon zijn en met die rode doppen erop.


Denk toch echt dat het hier om een water leiding gaat.
Waarom denk jij dat het om koelleidingen gaat?

vraag aan intepol,heb je dan geen schuifmaat?



PS in eerdere post moest het mm zijn ipv cm


Ik ken koelmonteurs die thuis alles met koper hebben gemaakt, en dus ook met koelleidingmaten. Wat de baas u bied, koopt men niet....

Groeten van Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het verbaasd me dat je de verbinding niet met een knelkoppeling dicht kunt krijgen.

 

en bij de opmerking van hard solderen dat gaat dus alleen met rood koperen fittingen en daarvoor ben je ook nog eens gas met zuurstof nodig en ander vloei en soldeer materiaal voor nodig.

 

(bij oude leidingen zit vaak een treknaad (die verloopt over de lengte van de buis) en bij het onder de vloer werken kan je die makkelijk over het hoofd zien)

 

en mocht je b.v. s39 universeel wat overigens niet meer is toe gestaan zul je de leiding moeten spoelen en dat is 1,5* de inhoud van de leiding.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: Een knel of profi press koppeling is in jouw geval de beste oplossing,LET OP de leiding niet zagen maar een kleine pijpsnijder gebruiken zo dat de geen bramen krijgt aan de binnen en buiten zijde,anders loop je het risico dat je hem niet water dicht krijgt.

 

En gebruik uitsluitend kwaliteit kopelingen,dus geen bouwmarkt rommel ,deze zien er wel het zelfde uit,maar de maat voering laat te wensen over, met als gevlolg dat je ze met zeer grote kracht moet aan draaien wil men de verbinding waterdicht krijgen.

 

En je hebt geen brand gevaar.

vooral bij oudere instalaties is het vaak erg lastig om al het water uit de leiding te krijgen,dus er hoeft maar één beetje water in de leiding achter te blijven en je krijgt hem met TIN niet meer water dicht gesoldeerd,dit kan wel met zilver hard soldeer.

Dit is alleen mogelijk met Acetyleen of Propaan en zuurstof.

 

Deze methode is echter niet geschikt voor doe het zelfers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Stelletje prutsers, gewoon de pijp 'optrompen' in elkaar schuiven schuren droog maken en solderen wink


Ja moet hij eerst een trompijzer gaan kopen van 2 tientjes is idd een stuk handiger Sjaak.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon bij een loogieter/sanitai winkel ,of instalatie bedrijf,de laats genoemde is meestal goekoper,ik denk niet dat die 14mm erg kritisch is met een knel kopeling van 15mm,want de ring krimpt net zo lang als nodig is dus iets verder aan draaien.

Voor koper of ijzer zijn ze allemaal het zelfde,behale voor gas,dar heb je speciale kopelingen met Giveg keur voor nodig.

 

 

Alléén voor profipres heb je speciaal gereedschap nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: scotty
. . . . mocht je b.v. s39 universeel wat overigens niet meer is toe gestaan . . .


Wordt nog volop verkocht, ook door gerenommeerde bedrijven.

HG CC.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...