Ga naar inhoud

probleem met instellen Tripesat twin van Technisat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo lezers,

Ik heb het volgende probleem met het op elkaar afstemmen van mijn Triplesat Twin schotel en de srt 4355 evolution firmware v001. Ik heb nieuwe firmware gedownload maar weet niet hoe ik dat in de receiver kan laden.

Ik heb de schotel proberen af te stellen op astra 19E zoals wordt geadviseerd. Als ik nu de zenders inlaat krijg ik alle nederlandse en duitse zenders goed door. Het afstellen is wel milimeter werk moet ik zeggen. Maar goed dat lees je wel meer.

Wat mij niet helemaal duidelijk is is hoe de schotel nu moet worden uitgericht tov de loodlijn. Ik zit in principe in het gebied waar Technisat de schotel voor heeft afgesteld (oost-nederland 6.3 graden Oost als ik het goed heb).

De Schotel zit aan de gevel bevestigd. De plaat staat lood en is horizontaal volgen de (digitale) waterpas.

Wil ik de andere zenders laden, dan krijg ik maar een beperkt aanbod en vaak dezelfde als op Astra19E. Op Astra1d krijg ik geen regionalen, Astra3 zit niet in de lijst van de sattelieten.

Wel zit de astra 28E in de lijst maar ook hier krijg ik geen bbc zenders ingeladen.

Het signaal op de freguentie 11758 op Astra1D is wat betreft nivaeu redelijk maar rood en kwaliteit nagenoeg weg.

De kwaliteit en niveau uitstraling(balkjes) wisselen sterk per Transponder. Dit geld voor alle satteliet instellingen.

Op Astra 19E krijg ik 563 kanalen door.

Astra 28E geeft wel groen als het gaat om niveau en kwaliteit (meer dan bij Astra19E). Maar ik krijg maar 11 tv zenders door.

Op Astra 1D krijg ik 401 zenders door.

In het menu van de srt 4355 kun je de lnb instellen maar ik weet niet hoe en de gebruiksaanwijzing geeft ook geen solaas.

Astra 19E staat op Lnb1. Lnb1 instellingen zijn:

-lnb type: UNi1;

-lnb power: 13/18;

-lnd shotel: vast;

-diseqc switch: v1.1;

-Diseqc input: 1;

-Diseqc herhaal: 2;

-Schakelaar 0/12v: 0V;

-Schakelaar 22 kHz: 0/22K.

Astra 28 staat op Lnb2. De instelling zijn hetzelfde als Lnb1 alleen het type staat op UNi2.

Astra 1D staat op Lnb3. Ook zelfde instelling als Lnb1 behalve de Lnd type die staat op UNi3.

Graag zou ik de regionalen en de BBC zenders ook willen ontvangen.

Wie kan mij verder helpen.

mvg Rob.

Geplaatst:

Welkom op Sat4All,

De Diseqc instellingen voor de 3 LNB's zijn identiek (Disecq input =1) dus dat is de reden dat je steeds Astra1 blijft ontvangen.

Begin maar eens de Disecq input op 2 te zetten voor Astra3 en op 3 voor Astra2 en dat zou al een flink verschil moeten geven.

Geplaatst:

Bedankt voor de snelle reactie, ik ben de zenders nu opnieuw aan het laden dus nu ff afwachten....................... Er komen inderdaad andere zenders in beeld....Ah, nu ook diverse BBC's op Astra28......

Geplaatst:

Beste geen_idee

Er is duidelijk iets fout gegaan met het instellen van je tuner.

Wis eerst alle zenders uit je geheugen voordat je verder gaat.

Stel de diseqc-instelling op je tuner als volgt af.

Kies voor Diseqc 1.0 en niet voor 1.1

Zet Astra 19,2 graden op 1 of a

Zet Astra 23,5 graden op 2 of b

Zet Astra 28,2 graden op 3 of c

Wat betreft het afstellen van je Triplesat het volgende.

Je hebt blijkbaar iets gelezen over het iets schuin afstellen van de Multytenne. Dat heeft echter alleen maar zin als je westelijker dan Utrecht woont en dus zeker niet als je in het oosten van het land woont.

Waar je wel voordeel mee kunt halen is het afstellen op de Astra 23,5 graden maar dan moet je de Triplesat eerst uitrichten op de Astra 1 zoals ook in de beschrijving staat.

Als je de Astra 1 goed ontvangt, laad je alle transponders en zenders in je tuner. Dan zal dat ook gebeuren voor de Astra 2 en 3.

Nu ga je de Triplesat perfect uitrichten. Kies in je menu installatie de zwakste transponder van de Astra 3, dat is 12109MHz H waar Eurosport-HD en History-HD op zit. Nu ga je de Triplesat 100% goed op deze transponder uitrichten. Doe dat met je tuner een een klein flatscreen bij je triplesat en kijk naar de signaalkwaliteit en niet naar de signaalsterkte. Je zult merken dat je dan de Astra 1 en 2 ook prima ontvangt.

Geplaatst:

Satkijker ook alvast bedankt,

Ik heb nu alles gewist en de DisEqC switch op V1.0 gezet.

Moeten de DisEqC herhaal functie op alle drie de sattelieten gelijk staan? Dus allemaal op 2.

Voor Astra 2 en 3 had ik ze op 0 staan.

De Sattelieten komen nu qua Lnb's overeen jouw voorstel.

Waar dient de DisEqc herhaal functie voor?

Ik zal nu alle zenders weer opnieuw laden voor de drie Astra's.

Wat betreft het fijn tunen van de schotel. Ik kan alleen maar de FTA zenders ontvangen incl. Ned 1, 2 en 3.

Kan ik de Astra 3 wel fijn tunen mbv HD historie channel?

Veel vragen maar het is voor mij nieuw.

mvg Rob.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: geen_idee
Waar dient de DisEqc herhaal functie voor?

Die heb je nodig als je DiSecq switches achter elkaar monteert, bv. eerst een uncommitted switch en dan een committed. In jouw geval hoef je herhaling niet aan hebben staan, het kan ook geen kwaad als het wel aanstaat.
Geplaatst:

Beste geen_idee

De DisEqC herhaal functie is voor de situatie als je meerdere diseqc-switches achter elkaar hebt staan en dat is voor jouw Triplesat dus niet van toepassing. De DisEqC herhaal functie moet dan ook op “0” staan.

Natuurlijk kan je de schotel fijntunen op de de zwakste transponder van de Astra 3, 12109MHz H waar Eurosport-HD en History-HD op zit ook al heb je daar geen kijkrechten voor. De kwaliteit van het signaal kan voor elke transponder gewoon uitgelezen worden.

Geplaatst:

Duidelijk,

Ik ben bang dat ik de schotel eerst nog beter moet uitrichten op Astra 19,2. De kwaliteit van Zdf en Ned 1,2,3 en BVN gaat heen en weer tussen de 55 en 65 procent.

Blijf ik met de vraag zitten moet ik de schotel precies in het lood zetten of onder een bepaalde hoek? En zo ja welke hoek.

De schotel staat nu 3,5 graad of 6,17 procent naar achteren/Noord gekanteld. De digitale waterpas heb ik dan verticaal/in het midden en vlak tegen de schotel geplaatst.

Astra 23,5 laad namelijk helemaal niks in qua zenders.

Astra 28,5 geeft een hele rits kanalen o.a diverse BBC's.

Mvg.

Geplaatst:

Je kunt op de Strong site ook firmware krijgen, daar zit een handleiding bij

hoe het werk ,en wat je moet gebruiken om nieuw firmware in je ontvanger te krijgen

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Bestandje gedownload en zie dat je een nulmodem kabal nodig hebt.

Ik heb een kabel die je bij een de srt 8000 gebruikt om nieuwe software te installeren.

Is dat dezelfde kabel en sluit je die aan op de RS232 aansluiting van de srt 4355.

Groet'n

Geplaatst:

Je mast moet precies verticaal staan op alle zijden gemeten.

Een triplesat is een offsetschotel van 30 graden. Laat ik aannemen dat je in Doetingem woont dat op 6,3 graden oost ligt. Daar is de elevatie voor de Astra 1 29,3 graad. Dit betekent dus dat je schotel 0,7 graden voorover moet staan. Plaats hiertoe een houten lat over het midden van de schotel van de bovenzijde naar de onderzijde als je waterpas geen 50cm lang is, anders kun je de waterpas rechtstreeks tegen de schotel plaatsen. Nu moet je dus met de electronische waterpas de schotel op 0,7 graden naar voren hellend instellen.

Geplaatst:

De schotel is nu afgesteld op 1,7 graad uit het lood. Zet ik hem meer of minder uit het lood dan wordt de ontvangstkwaliteit van Astra 19,2 minder. Het beste wat ik eruit kan halen is ruim 73 procent.

Astra 23.5 blijft volledig in het rood tot nagenoeg geen kwaliteit.

Astra 23,5 staat nu ingesteld op de volgende waarden:

Lnb2

-lnb type: UNi2; eventueel keuze Uni1, Uni3 of 0

-lnb power: 13/18; geen keuze

-lnd shotel: vast; evt keuze beweegbaar

-diseqc switch: v1.0; " " off, v1.1,

-Diseqc input: 2; " " 1, 3, 4.

-Diseqc herhaal: 0; " " 1, 2, 3.

-Schakelaar 0/12v: 0V; " " 12V

-Schakelaar 22 kHz: 0/22K. geen keuze.

Ik zal hem nog een keer uitrichten op 0,7 graden naar voren. Ik zit trouwens verder naar het oosten, op de lijn Winschoten Ter-Apel.

Maar gisteren kwam ik op een site waar je je plaats kon invoeren en de gewenste satteliet. Dan kreeg de exacte graden uitrichten naar het oosten en een kantaling van 1,7 graad met een pijltje naar achteren. Nu heb ik al in de geschiedenis zitten zoeken maar kan de site niet meer vinden. Helaas misschien weet iemand anders welke site het is.

Ik ben benieuwd.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Satkijker
Je mast moet precies verticaal staan op alle zijden gemeten.
Een triplesat is een offsetschotel van 30 graden. Laat ik aannemen dat je in Doetingem woont dat op 6,3 graden oost ligt. Daar is de elevatie voor de Astra 1 29,3 graad. Dit betekent dus dat je schotel 0,7 graden voorover moet staan. Plaats hiertoe een houten lat over het midden van de schotel van de bovenzijde naar de onderzijde als je waterpas geen 50cm lang is, anders kun je de waterpas rechtstreeks tegen de schotel plaatsen. Nu moet je dus met de electronische waterpas de schotel op 0,7 graden naar voren hellend instellen.

Ik heb de schotel voorovergekanteld maar dan is het signaal weg.

Schotel op 2,1 graad naar achter gezet. Schotel 1mm naar Oost of West verdraaien en de kwaliteit wordt minder.

De muurbeugel staan in het lood maar aangenomen dat dat niet zo is dan is de leidende factor toch de hoek van het schotelvlak tov de loodlijn.

Op dit moment ondanks onweer en toch een kwaliteit van 73% behouden met Astra 19,2 en de transponder van Zdf.

Opeens ook respons op Astra 23,5 Op transponder Freq 12109 H een ontvangst kwaliteit van 65%.

Ga nu gauw de zenders op Astra 3 inladen, ben zeer benieuwd. Maar eerste 2/88 geeft geen enkele zender!

Geplaatst:
Origineel bericht van: vGnp
dishpointer

vGnp

Dat is inderdaad de site, bedankt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen