Ga naar inhoud

triax 78 multiblock, ontvangst probleem met astra 23,5

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb een triax 78 cm schotel geplaatst met een multiblock.

Deze heb ik in een hoek gezet, links omlaag, en de lnb voor astra 1 erop geschoven, links tegen de houder aan.

Afgesteld op astra 1 en prima signaal, boven 90 %.

Vervolgens lnb voor astra 3 erop geschoven, rechts van de houder.

Beeld op Jimjam zeer goed, maar verder geen beeld op kanalen.

Als ik de lnb ruim 2 cm naar rechts schuif heb ik plotseling beeld op de meeste kanalen, en ook weer Jimjam. Tussen beide posities waar ik jimjam kan ontvangen, heb ik GEEN signaal.

Ik heb nu de lnb op iets over de helft staan van de rechter helft van de multifeed. Helemaal verkeerd dus, tov astra 1, deze staat gewoon links van de houder, en overal signaal.

Op deze positie heb ik op astra 3 op veel kanalen signaal, bv NL2HD ruim 90 %. Echter NL1HD en RTL4 heb ik helemaal GEEN signaal.

Ik snap er niks meer van.

Ik heb vanalles geprobeerd± skew, hoek en richting, maar beter dan dit krijg ik het niet.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Oké, ontvangst heb je dus, dat is al één. Heb je ook een verse zenderlijst in je ontvanger geladen? En natuurlijk, watvoor ontvanger heb je?

Geplaatst:

Ik ben al een stap verder. Zo ver naar rechts zit astra 2. Gelukkig, Dat is in ieder geval logisch. Ik was zo gefixeerd op signaal, dat ik niet in de gaten had dat ik intussen de verkeerde sat te pakken had.

Maar nu zit ik op atra 23,5 nog steeds met hetzelfde probleem:

Ik heb beeld op oa Jimjam, NG wild, maar ook op n heleboel niet.

Op de kanalen waarop ik beeld heb, heb ik n keihard signaal. Op de anderen is het nul.

Astra 1 is goed, astra 2 ook (die heb ik maar meteen ook aangesloten.

Ik gebruik nu voor astra 1 en 2 inverto LNB's, gewone met n grote kop. Voor astra 3 gebruik ik een lnb met smalle feedhorn, merk onbekend. LNB;s staan nu stijf tegen elkaar aan, astra 2 heeft n fractie ruimte. Deze kan ik overigens moeiteloos een centimeter heen en weer schuiven, zonder dat dit veel invloed op t signaal heeft.

ik heb getest met een oude (sd) topfield 4000 en met een MVision st5. Beide geven hetzelfde resultaat.

Momenteel heb ik deze 2 op alleen astra aangesloten (quad lnb)

en ik heb een philips 2221 nu aangesloten op astra 1,2,3 via een switch.

Gisteren tijdens testen lukte het me om beeld te krijgen op andere kanalen van astra 3 door de lnb n stukje te verschuiven. Echter dan is het beeld op de kanalen waarop ik nu beeld heb weg. Ik krijg het dus niet voor elkaar om de schotel zo af te stellen dat ik op alle kanalen van astra 3 signaal heb.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

En wat nu... Als je één van de andere LNB's pakt en op de positie van Astra3 zet? Heb je dan wel beeld op alles?

Een LNB kan namelijk ook (deels) stuk zijn etc.

En... Een foto zou ook wel van pas komen.

Geplaatst:

ik heb 3 verschillende lnb's geprobeerd. Een inverto long neck twin,en een idem maar dan quad, en nu dus die alps. (deze heb ik gisteren gekocht, in het is een alps LNB, zie ik nu.)

Ik heb 2 foto's bijgevoegd.

Ik heb net geprobeerd om met de alps te schuiven. Ik kan hem nog zeker 5 a 8 mm naar rechts schuiven voordat ik signaal verlies op JimJam.

post-5288-1318262240,5337_thumb.jpg

post-5288-1318262240,6714_thumb.jpg

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Probeer ook eens of het uitmaakt als je de LNB naar voren/achteren schuift in de houder.

Geplaatst:

heb ik geprobeerd. Ik heb ze nu maximaal naar achteren staan.

Dit omdat ik dat ergens gelezen heb. Maar ik heb ze ook helemaal naar voor gehad staan, en in t midden.

Het vreemde is dat astra 1 en 2 goed zijn. Hoge waarden.

En astra 3 ook, voor zover ik beeld heb. Ik heb wel gemerkt dat het vooral Verticale transponders zijn die niet doorkomen, maar ook niet alle horizontale komen door.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Toch eens de LNB van Astra1 met die van Astra3 wisselen om te kijken of dat zoden aan de dijk zet.

Geplaatst:

Ik ga morgen nog eens proberen om met n inverto beeld te krijgen. Mogelijk moet ik nog n stukje naar links, waar nu het midden van de beugel zit. Dit heb ik echter gisteren ook al geprobeerd. wordt vervolgd. Ik heb ook nog n multytenne twin staan, dus ik heb tijd genoeg. Ik wil de triax set erbij hebben ivm extra regenreserve. Uiteindelijk moet ie op een vu+ aangesloten worden.

Geplaatst:

Maar ik ben nu eens op king of sat gaan pluizen, en daar ontdekte ik iets wat weleens de basis van mijn probleem kan zijn, en waar ik nog niet aan gedacht had:

Ik heb beeld op alle transponders die uitzenden in DVB-S.

Ik krijg geen signaal op alle transponders die uitzenden in DVB-S2.

Ik ging ervan uit dat ik op deze zenders uiteraard geen beeld zou krijgen met mn oude sd ontvangers, maar ik verwachtte wel dat ze het signaal zouden oppakken.

Nu begin ik te vermoeden dat dit onjuist is, en dat een sd ontvanger helemaal geen transponders ziet die uitzenden in DVB-S2. Indien dat klopt, ben ik klaar.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Mjah. Stom. Had ik me ook even niet gerealiseerd.

Je kunt dit het makkelijkst testen met je Vu+, die ondersteunt natuurlijk wel DVB-S2.

Geplaatst:

Mij ging n lampje branden toen ik las dat bijna alles DVB-S2 is op astra 3. Dat wist ik niet. Ik dacht dat bv cartoon en boomerang gewoon sd kanalen waren. Maar goed, bedankt voor t meedenken, uiteindelijk los je toch zo problemen op.

Ik ga maar eens testen met mn VU+.

Ik laat wel weten of t werkt, maar daar ga ik wel van uit.

Geplaatst:

Klopt, ik heb even een oud SD ontvangertje gepakt en op Astra 3 freq. 11856 V 27500 ingescand en hij haalt niets binnen.

Sommige SD ontvangers halen wel DVB-S2 binnen maar geven dan zwart beeld.

Gr. Ben

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Mooizo, werkt dus zoals het hoort.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen