bluefoxamazone Geplaatst: 7 augustus 2011 Geplaatst: 7 augustus 2011 hallo, mag ik even een vraagje in de groep gooien? ik ben helemaal niet tevreden met de resultaten van mijn ontvangst. Even de situatie schetsen; 2 schotels van diameter 110. LNB's van MTI (geloof ik)uitgericht op astra 1 en 3. Zowat een dikke 50m lange kabel van Hirschmann (KOKA....) Ontvanger Rebox 4000(die ik binnenkort zal vervangen wegens het vele vastlopen op de HD kanalen). Disecq switch van SPAUN voor 2lnb's. Ik haal (en ik heb al ettelijke uren "afgesteld") een signaal sterkte van 80 a 85 % en een signaal kwaliteit van rond de 60%. Bij slecht weer heb ik vaak kwaliteitsverlies en blokjes. Ik probeerde onlangs met zo'n in-line versterkertje van 15 euro... maar toen viel de kwaliteit volledig weg. De schotels hebben vrij zicht. Ik probeer niet het eerste het beste materiaal te gebruiken, was zéér secuur naar verbindingen toe (kabel ligt in één lengte zonder verbndingen) en zo en toch had ik op een beter resultaat gehoopt. Iemand een idee wat ik zou kunnen verkeerd doen?
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 7 augustus 2011 Geplaatst: 7 augustus 2011 Je locatie is natuurlijk van belang te weten (land is voldoende) en een foto van je schotels, vanaf de voorkant (dichtbij) is handig.
bluefoxamazone Geplaatst: 7 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2011 ik zit in Belgie (Frenet) een foto heb ik jammer genoeg niet (schotels staan op locatie van een vakantiewoning) lat:50.0465 long: 5.6274
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 7 augustus 2011 Geplaatst: 7 augustus 2011 In België zou je inderdaad wat meer mogen verwachten. Heb je je elevatie van de schotels wel goed ingesteld en de skew van de LNB's? De juiste gegevens hiervoor kun je vinden op dishpointer.com
Sprietje Geplaatst: 7 augustus 2011 Geplaatst: 7 augustus 2011 Beste bluefoxamazone Ik ga er van uit dat je een goede kwaliteit schotel hebt en dat het een triax 110cm is. Een Triax 110 moet geen moeite hebben om het signaal via een 50meter kwaliteitscoaxkabel zoals een KOKA naar je tuner te brengen. De signaalsterkte van 80-85% zegt eigenlijk weinig maar de signaalkwaliteit van rond de 60% is beneden de maat. Ik heb enkele vragen: - Op welke wijze heb je de schotels uitgericht? - ben je er zeker van dat er geen vocht in de coaxkabel terecht is gekomen. Als je enkele centimeters van je coaxkabel afsnijdt en je hem weer volgens de norm aansnijdt, is de middenader dan nog steeds zuiver blank of is deze geoxideerd? - Een in-line-versterker is uit den boze. Deze geeft meer ellende dan verbetering dus niet gebruiken. - Als je het vermoeden hebt dat je vroeger wel prima signaal had en nu minder, dan lijkt vocht me een redelijke kans van de oorzaak. - Heb je de coaxkabel van 50 meter door het bos in een beschermmantel liggen? - Hoe oud is deze coaxkabel al?
bluefoxamazone Geplaatst: 8 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2011 hallo, alvast dank voor je reactie. de triax schotels werden gewoon manueel uitgericht. Daarna heb ik er nog even een satfinder tussen gestoken. Hier kon ik echter niet veel mee want de naald die sloeg de ganse tijd uit en terug. Zelfs met het op minimum zetten van de gevoeligheid. (ik krijg dit tenandere ook te zien op de signaalmeter op de Rebox. Het kwaliteitsignaal schommelt erg). Ik ben vrij zeker dat alle verbindingen goed zijn. Ik heb er heel wat zorg aan besteed en de KOKA kabel is gloednieuw. Hij ligt niet in een buis of flexibel maar hangt langs een gespannen staalkabel op 3m boven de grond. Ik denk ook dat we met een dergelijke installatie beter moeten kunnen.Ik ben van plan van iemand te laten langskomen die geschikte meetaparatuur heeft om de zaak te controleren (al deed ik het liever zelf natuurlijk..)
Sprietje Geplaatst: 8 augustus 2011 Geplaatst: 8 augustus 2011 Beste bluefoxamazone Een schotel afstellen met een satfinder is maar behelpen en uitbesteden kun je altijd nog doen als het niet lukt. Neem een verlengkabel en breng je tuner en een klein flatsceen naar je schotel. Sluit je tuner via een kort stukje coaxkabel aan op de lnb. Voor de schotel van de Astra 1 zet je je tuner op de transponder 12515MHz Hor. waar Ned.1,2 en 3 op zitten. Stel de schotel af op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte. Let er vooral op bij het goed vastzetten, dat de signaalkwaliteit niet terug loopt. De moeren altijd kruislings aandraaien in kleine stapjes, dus linksboven, rechtsonder, linksonder, rechtsboven. Neem geen genoegen als de kwaliteit 2% terug zakt en begin opnieuw. Als de schotel flink vast staat aangedraaid, ga je de zaak nog even controleren. Druk boven tegen de paal en trek flink aan de paal. In beide gevallen moet de signaalkwaliteit meteen teruglopen. Blijft het in een bepaalde situatie gelijk, dan staat de zaak niet goed uitgericht. Probeer met je handen de schotel naar het oosten en het westen te draaien. Ook nu moet de signaalkwaliteit meteen terug lopen. Voor de schotel van de Astra 3 gebruik je de transponder 12109MHz Hor. waar Eurosport-HD en History-HD op zitten. Doe precies hetzelfde als hierboven en het gaat helemaal goed komen. Let wel op dat je de tuner helemaal spanningsvrij zet als je coaxkabels gaat losdraaien of aansluiten, anders loop je risico op schade.
bluefoxamazone Geplaatst: 8 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2011 ok, bedankt voor de hulp ik ga het (binnenkort als ik terug naar de stek ga) eens op die manier proberen. Wat zou de reden kunnen zijn dat mijn kwaliteitsignaal weg en weer schommelt? Het waaide nochtans niet....
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 8 augustus 2011 Geplaatst: 8 augustus 2011 En natuurlijk even goed beslagen ten ijs komen en tevoren de vereiste elevaties voor de schotels noteren en de skew voor de LNB's, zodat je die gelijk kunt controleren.
Sprietje Geplaatst: 8 augustus 2011 Geplaatst: 8 augustus 2011 Beste bluefoxamazone De reden dat de kwaliteit van het signaal weg en weer schommelt komt waarschijnlijk omdat je schotel niet zuiver staat uitgericht. Overdrijvende wolken kunnen dan al flink wat variatie geven in signaalkwaliteit. Heb je de F-connectors allemaal goed afgetaped met vulcaniserende tape zodat er geen vocht in je coaxkabel kan komen? In ieder geval ook meenemen.
bluefoxamazone Geplaatst: 8 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2011 ok, bedankt voor de tips, ik ga aan de slag (op het eind van de maand...)
bluefoxamazone Geplaatst: 9 september 2011 Auteur Geplaatst: 9 september 2011 ondertussen weer wat verder geklooid... Wat ik ook probeer, hoe ik ook uitregel, ik kom altijd op hetzelfde punt terecht waar ik maximum signaal kwaliteit heb. Ik heb nu de beide lnb's (mti) vervangen door twee inverto black ultra waardoor mijn signaalkwaliteit onmiddellijk met bijna 10% toeneemt. Echter op de 19.2 schotel zit ik nu op rond de 60% en op de 23.5 schotel zit ik nu op 68% (mét een in line versterkertje kort achter de lnb) Eigenaardig maar als ik een in line versterkertje monteer vlak na de 19.2 lnb dan valt mijn signaal met 15% terug.... begrijpe wie kan? Iemand een uitleg hiervoor? Het enig wat ik nu nog niet geprobeerd heb is mijn rebox 8000 te vervangen door iets anders. Kan dit een invloed hebben op de signaalQ? Ik snap het echt niet, ik had gedacht met een 110cm schotel en een goede kabel (koka) een keihard signaal binnen te krijgen ...niet dus. Nog iemand een lumineus idee? alvast bedankt!
Moderator ceesv Geplaatst: 9 september 2011 Moderator Geplaatst: 9 september 2011 Ik heb een Rebox 8000 en weet uit ervaring dat die bij optimaal signaal ongeveer 93 % aangeeft. Een in Line versterker is alleen dan zinvol wanneer je ontvanger een wat hoge ingangs signaal drempel heeft en je veel demping door schakelaars en meer als 100 meter coax gebruikt. In jou situatie zal er eerder sprake zijn van oversturing of sterke nabuur signalen, die de ruis meeversterken. Ik gebruik een Satlook spectrum analiser voor de (fijn)afstelling. Uit ervaring weet ik dat je de BER (=kwaliteit) pas echt kan optimaliseren door je LNB presies in het brandpunt van je schotel te zetten, en de skew en dus de crossover van nabuur transponders kan minimaliseren. De grootste fout die gemaakt wordt is dat men op maximaal signaal afregelen wil, maar je ontvanger ziet ongewenste signalen ook als signaal, de meter is eenvoudig niet selectief. Daardoor kan dus bij hogere signaalsterkte de BER toch lager uitvallen. Bij een multi focus schotel is ook de skew van de schotel van invloed op je signaal kwaliteit.Wanneer bijvoorbeeld je schotelreflector niet juist is uitgericht en je probeert dat te compenseren door de LNB,s te verschuiven, zal het rendement van je schotel snel minder worden. Kijk eens in je omgeving of er niet iemand in de buurt is met een Satlook, er zal een wereld voor je open gaan. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 10 september 2011 Geplaatst: 10 september 2011 Beste bluefoxmazone Ik neem aan dat de signaalkwaliteitwaardes die je opgeeft binnen gemeten zijn met die dikke 50 meter coax er tussen. Maar wat zijn nu de signaalkwaliteitswaardes als je die met een kort stukje coax bij je schotel meet zonder diseqc-switch? En doe die in-line-versterker er maar tussen uit. Hiermee zit je de zaak alleen maar te oversturen waardoor je een hoop ellende krijgt. Heb je de skew van de lnb’s wel goed ingesteld? De lnb voor de Astra 1 moet 3,5 graden linksom gedraaid staan gezien als je achter de schotel staat. Als je achter de lnb staat en dus naar de binnenzijde van de schotel kijkt, moet hij 3,5 graad rechtsom gedraaid staan. De lnb voor de Astra 3 moet 7 graden linksom gedraaid staan als je achter de schotel staat. Hoe loopt die coaxkabel eigenlijk? Gaat die onder de grond en heeft die eventueel een bescherming?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen