Ga naar inhoud

Triax 78 met duoblock Astra 1 / 3, LNB arm aanpassen ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een duoblock op mijn triax 78 cm wokje. Tijdens het uitlijnen merkte ik al dat de duoblock niet echt in de "sweetspot" zit. Als hij vol signaal heeft op astra 1 ontvang ik geen astra 3, en andersom idem dito. Hang ik hem tussen deze waarden in dan krijg ik ca 70% signaal op astra 1 en 3. Als ik hem zuiver uitricht zit ik op 85%. E.e.a. zal/heeft te maken met de openingshoek denk ik van de LNB en de schotel. De LNB is gemaakt voor een 60 cm schotel waardoor hij nu een beetje scheel kijkt.

Om een lang verhaal kort te maken wil ik, voordat ik een 60 cm schotel haal bij de schotelboer, het volgende proberen/testen. Als ik de lengte van de arm van de LNB aanpas, dan wordt meteen de "kijkhoek" aangepast. Ik heb het idee als ik de arm aanpas naar dezelfde lengte als die van een 60 cm triax de openingshoek gelijk is, waardoor de LNB wel goed functioneerd. De schotel is slechts een klein vlak uit een grote parabool en als ik de arm kleiner maak, dan maak ik ook gebruik van een kleiner vlak van de parabool.

Zou dit kunnen werken ? Zo ja, heeft iemand een idee wat de lengte is van de LNB arm bij een 60 cm Triax schotel ? Ik kan 1 2 3 geen technische tekeningen van de schotels vinden.

Die Grüssen,

Mr|Repel

Greetz

Mr|Repel

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

Geplaatst:
Origineel bericht van: mr|repel

Om een lang verhaal kort te maken wil ik, voordat ik een 60 cm schotel haal bij de schotelboer, het volgende proberen/testen. Als ik de lengte van de arm van de LNB aanpas, dan wordt meteen de "kijkhoek" aangepast. Ik heb het idee als ik de arm aanpas naar dezelfde lengte als die van een 60 cm triax de openingshoek gelijk is, waardoor de LNB wel goed functioneerd.

Bespaar je de uitgave van een 60 cm, en blijf ook van de feedarm af, het moet gewoon perfect werken op een 78 cm Triax.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Geplaatst:

Beste mr repel

Ga de lnb-arm in ieder geval niet inkorten want dan komt de lnb niet meer in het brandpunt van de schotel te staan en heb je helemaal geen signaal meer.

Heb je de duo-lnb wel 11 graden schuin staan?

Natuurlijk is de CanalDigitaal-duo-lnb niet helemaal optimaal voor een 78cm schotel maar een andere lnb is weer voor 85cm schotels en dat is ook weer niet helemaal optimaal.

Ik adviseer je om de kop van de Astra 3 in de klem te zetten zoals ook in de beschrijving van CanalDigitaal staat, zie:

http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFile...set-duo-lnb.pdf

Geplaatst:

Bedankt voor de tips, ik heb inderdaad de astra3 in de houder zitten. De LNB die ik heb is niet van canaaldigitaal maar een "quad gt". Deze heb ik met de mal van canaaldigitaal gekanteld naar de juiste hoek. Het betreft deze LNB

1000249_DE_lnb-monoblock-gt-sat2-quad-gt

Greetz

Mr|Repel

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

Geplaatst:

Beste mr repel

Deze duo-lnb is zeker niet voor een 60cm schotel maar voor een 80-85cm schotel. Je kunt dit gemakkelijk zelf bepalen. Bij een duo-lnb voor een 60cm schotel staan de twee lnb’s 37mm hart op hart van elkaar, bij een duo-lnb voor een 85cm schotel is dat 53mm.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen