Ga naar inhoud

OpenPli verder zonder webinterface?

Aanbevolen berichten

• Beheerder
Geplaatst:

Ik kwam vandaag dit tegen, waar feitelijk in staat dat Pli diverse licenties geschonden heeft door uit plugins die ontworpen zijn door Dream Multimedia, maar ook door derden, opzettelijk de Genuine Dreambox checks te verwijderen.

Iets waar ik al eens eerder voor gewaarschuwd heb omdat diverse plugins nu eenmaal Creative Commons licentie hebben, want wil zeggen dat het weliswaar open source is, maar het niet gratis is.

Niet gratis, wil in dit geval zeggen dat je het wel gratis mag gebruiken en er tot bepaalde hoogte er zelfs wijzigingen in aan mag brengen, maar het alleen op door Dream Multimedia gelicenceerde hardware mag gebruiken.

Om dat dat af te dwingen heeft de plugin bouwer gebruik maakt van de Genuine Dreambox check die onder dezelfde Creative Commons licentie valt en dus niet mag worden omzeilt!

http://www.reichholf.net/wp/2011/08/dear-pli-team-please-respect-the-license

Betekent dit dat in OpenPli vanaf heden geen webinterface meer zit, of slechts een hele oude versie daarvan?

Geldt dat ook voor diverse plugins die zijn voorzien van dezelfde checks?

Als we even puur naar het juridische aspect kijken, zit pli hier heel erg fout en overtreed hier de wet. Het is bovendien naar mijn mening ook moreel heel erg fout om opzettelijk de licenties te negeren en code van plugins bouwers daar te wijzigen waar het niet mag.

Jullie hebben eerder jezelf erg druk gemaakt over het correct gebruik van licenties, maar hier vallen jullie wel heel erg door de mand nu jullie zelf zwaar de licenties 'violaten'.

Ik vind dit persoonlijk geen stijl. Als een plugin bouwer besluit om zijn tijd te investeren in een plugin voor een Dreambox en zelf wil dat die plugin alleen op originele Dreambox hardware draait, jullie zijn licentie volstrekt negeren en zijn code wijzigen zodat het op illegale kopieën en ook andere merken draait.

Als jullie software bouwen met een bepaald doel en iemand jullie licentie zou negeren en de software daarmee zou gebruiken voor een ander doel, zou het huis te klein zijn.

Dit kan naar mijn mening echt niet!

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

• Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Populaire dagen

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

bedoel je dat die genuine check plugin er niet meer inzit?

Toen ik de Dreambox kocht zat di er in en had ik gechecked of mijn Dreambox verder goed was. Daarna Pli er op en die plugin stond er niet meer bij.

• Beheerder
Geplaatst:

Nee, Dream Multimedia heeft plugin ontwikkelaars de mogelijkheid geboden de genuine check te gebruiken in je plugin, zodat ook de plugins alleen op originele hardware draaien.

Die checks heeft Pli er allemaal uit gehaald zodat die plugins ook op illegale dreambox kopieën (clones) en andere merken draaien. Dat is een zware overtreding van de Creative Commons licentie en bovendien ook een overtreding van de auteurswet.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Michel
Die checks heeft Pli er allemaal uit gehaald zodat die plugins ook op illegale dreambox kopieën (clones) en andere merken draaien. Dat is een zware overtreding van de Creative Commons licentie en bovendien ook een overtreding van de auteurswet.
Mvg, Michel

De genuine plugin zit er idd niet meer in, maar is HIER te downloaden en alsnog te installeren en werkt dan ook zoals het moet.
Een genuine test geeft dan ook de juiste informatie van je originele box.

De OpenPli 2.1 image werkt niet op een clone box die ik hier heb staan als testapparaat, je kan wel de image installeren maar de tuner informatie is leeg. (Tuner A+B empty)
Ook de genuine plugin kan je op deze box installeren maar geeft niet de juiste informatie, wel de tekst dat je contact op moet nemen met Dreammedia.

Grts.
Geplaatst:

de discussie gaat dan ook niet helemaal over de clone's, die zullen ook met PLi niet werken.

de maker(s) van een aantal plugins (oa de webinterface) willen niet dat hun plugins nog werken op de Vu en ET9 receivers, alleen de Kathrein is geen probleem (LOL).

levendige discussie overigens op het PLi forum ......

moeilijk te zeggen wie het nu eigenlijk bij het juiste eind heeft, er wordt daar nogal wat met licentievoorwaarden gesmeten in die thread.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

• Beheerder
Geplaatst:

De licentiehouder heeft het overduidelijk bij het juiste eind.

Pli had nooit zonder toestemming de checks uit de plugins mogen halen en wordt nu ook gesommeerd de plugins te verwijderen of de checks weer in te bouwen.

Iedere ontwikkelaar staat het vrij zijn software aan een licentievorm te koppelen. Het is niet aan pli deze licentie 'stilletjes' te betwisten en dan maar gewoon zijn eigen weg te gaan en code van een ander daar te wijzigen waar het overduidelijk niet mag.

Als iedereen dat zo zou doen zou het een enorme puinhoop worden.

Dit is simpelweg een auteursrecht schending. Niet meer en niet minder.

Hoe blij ik ook ben men m'n Pli image, dit kan echt niet!

Mvg,

Michel

• Beheerder
Geplaatst:

Daar wordt ook al tegen geageerd als je wat verder leest.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

ik ben verder ook tevreden met Pli maar ook vind ik dat dit niet kan.

Ik wordt vaak voor gek verklaard en uitgelachen dat ik een dure DM8000 heb gekocht. Zo´n Vu+ is immers veel goedkoper en draait ook op Pli. Nou van mij mogen ze daar een einde aan maken!

Ik vind dat zo goedkoop. Net of je een Fiat Panda koopt en daar een Ferrari sticker op gaat plakken...

• Beheerder
Geplaatst:

Dat vind ik op zich geen probleem en laten we de discussie ook niet deze kant op waaien a.u.b.

Pli (Enigma2) mag best op andere hardware draaien, enigma2 zelf (de core GUI) is immers GPLV2.

Ze moeten echter wel met hun vingers van de software afblijven die specifiek voor een Dreambox is gemaakt en waar ook een duidelijke licentie aan vast zit.

Je moet er rekening mee houden dat zowel VU+ als Clarke Tech/Xtrend letterlijk helemaal niets hebben toegevoegd aan Enigma2 en er door zowel Dream Multimedia als door een behoorlijk trouwe Dreambox community wel heel veel plugins en extra's zijn gemaakt.

Als zo'n ontwikkelaar kiest die Dreambox community trouw te blijven en zijn software uitsluitend voor een originele dreambox ontwikkeld (en dat is die ontwikkelaar zijn goed recht!) en daar ook de bijbehorende licentie aan vast plakt, dien je die te respecteren!

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Het blijft hobby volgens mij.

En PLi is volgens mij ook alleen gerund door hobbyisten.

En als er door de hobbymensen een versie wordt gemaakt voor de goedkoopste box die te vinden is, zullen de meeste die gaan gebruiken denk ik.

Ik heb twee 8000 boxen, en ja heb daar ook veel voor betaald.

Als ik het nog zou moeten doen zou ik het weer zo doen.

Ook al is een Vu of welke box dan ook te voorzien van de zelfde basis software.

Maar er zullen er idd zijn die er anders over denken.

Ik vindt het gewoon een storm in een glas water.

Gaat nergens over, het is niets officieels wat hobbyisten doen lijkt mij.

Dan moet DMM het maar zo maken dat het niet mogelijk is om de firmware en de pluggins aan te passen.

• Beheerder
Geplaatst:

Dat is natuurlijk onzin.

Die licenties zijn niet voor niets bedacht.

Citaat:
All Files of this Software are licensed under the Creative Commons

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported

License if not stated otherwise in a files head. To view a copy of this license, visit

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ or send a letter to Creative

Commons, 559 Nathan Abbott Way, Stanford, California 94305, USA.

Alternatively, this plugin may be distributed and executed on hardware which is licensed by Dream Multimedia GmbH.

This plugin is NOT free software. It is open source, you are allowed to modify it (if you keep the license), but it may not be commercially distributed other than under the conditions noted above.

As an exception regarding Modifcations, you are NOT permitted to remove any geniune checks implemented in this Software or change them for means of disabling or working around the genuine checks, unless the change has been explicitly permitted by the original Author(s).

Ook een hobbyist kan een auteursrechtelijk vergrijp plegen (wat hier dus gebeurt). Naast het feit dat het ook alles behalve netjes is en Pli zelf altijd beweerde zo licentie-correct te zijn.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Nou begin ik te begrijpen waarom DM al een poosje haar activiteiten in Open Enigma heeft gestaakt en bugs in expirimentele drivers laat zitten...

Wat ik in een ander topic al schreef, het zou me niets verbazen als Dream de kant op wil van closed source en officiële release firmware, enkel en alleen om de concurrentie niet meer in de kaart te spelen.

Geplaatst:

Michel,

Ik begrijp de link met de webinterface niet.

Mag die dan alleen werken met DMM hardware.

En is die dan speciaal gemaakt door DMM.

En heeft PLi die dan aangepast zodat die ook op andere boxen werkt.

Omdat jij aangeeft dat de PLi zonder, of met een oude webinterface verder zou moeten met een vraagteken.

Geplaatst:

Volgens mij hadden de auteurs van die plugins dat gewoon met een paar e-mailtjes op kunnen lossen.

De manier waarop het gebracht is, en de andere VU-CT image bouwers die niet genoemd worden, doet meer denken aan een hetze-attack tegen PLI.

Er zijn beschuldigingen geuit dat PLI images maakt voor clones, wat niet waar is, ook op het PLI forum worden vragen over clone boxen niet getolereerd.

Wat zou daar achter nu zitten?

De Dream programmeurs hebben het laatste halfjaar vrijwel niets meer gecommit.

Komt er binnenkort soms een (meer closed source?) Enigma3?

Is OpenPLI soms al zo ver vooruit qua bedieningsgemak/snelheid dat dit een te grote concurrent is/wordt?

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.