Ga naar inhoud


Welke linux systeem kan ik het beste naast Windows draaien.


Loui (K)

Aanbevolen berichten


  • Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Loui (K)
En die draait met gemak naast Windows?

Ja, maar je kunt hem (indien mogelijk met je pc) ook als virtual draaien.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meest eenvoudige is om Linux in dual boot erbij te zetten.

 

Eerst met een zogenaamde Live CD proberen of alles goed werkt. (Deze start Linux op vanaf de CD en stelt de hardware automatisch in.)

 

Als dit goed werkt. (vanaf een CD/DVD) wel wat traag uiteraard). Dan moet je op de harde schijf ruimte vrijmaken voor Linux. Je kunt dit doen met Partition Magic of met Qparted. Windows partitie verkleinen. Dat kan in principe zonder data verlies.

 

Dan installeer je vanaf de CD of DVD Linux op deze partitie.

 

En bij het opstarten krijg je eenvoudige de keuze menu wat je wilt opstarten: Linux of Windows.

 

Met Linux kun je ook bij de Windows bestanden. Andersom gaat standaard niet.

 

Ubuntu wordt veel gebruikt en mijn eigen voorkeur is Mandriva.

 

De basis van Mandriva kun je ook opstarten vanaf een CD en dan de gehele verdere installatie uitvoeren vanaf internet.

 

Is handig als je geen DVD speler hebt. Bijvoorbeeld bij een Netbook. En je hebt tegelijk de laatste bestanden.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Als dit goed werkt. (vanaf een CD/DVD) wel wat traag uiteraard). Dan moet je op de harde schijf ruimte vrijmaken voor Linux. Je kunt dit doen met Partition Magic of met Qparted. Windows partitie verkleinen. Dat kan in principe zonder data verlies.


dat doet Suse zelf je moet enkel heel goed opletten bij partitioning tijdens de eerste installatie.

nadeel partition magic verkleinde partities is toch bekend?
ciao

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ga naar distrowatch.com om een indruk te krijgen van het aantal distro's die ter beschikking staan! Logisch dus dat de enig juiste oplossing eruit bestaat om het zelf uit te proberen...

Opensuse is mooi, maar heeft te veel toeters en bellen. Ubuntu is het meest populair, maar Mint werkt veel beter out-of-the-box...

Een goede raad, begin met Puppylinux te booten vanaf cd-rom en sta versteld te kijken van de snelheid die je laptop kan bereiken onder linux.

Succes

sony 50W656A, comag SL100HD pvr, triax 88 cm voor astra 1, 2, en 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

En als je van alles wilt testen zonder al teveel gedonder om het weer op te ruimen: virtuals gebruiken, maar dat moet dan wel kunnen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

distrowatch is een commerciële site want er staan ook commerciële links

 

Verder wel aardig om je eens te oriënteren.

 

Natuurlijk ieder moet het zelf weten en dus eerst testen.

 

Dat zijn er dus nog al wat aan hoeveelheid verschillende distro's.

Tevens vermeerderd met de user-interfaces die je erop kunt implementeren en gebruiken.

 

Als je als jarenlang windows gebruiker wilt overstappen is een toeter of belletje meer of minder ECHT geen punt.

En er is sowieso al een grote performance winst onder linux en dat kan ertoe leiden dat je straks veel verder gaat en nog meer kale linux conforme interfaces gaat gebruiken.

 

Onder de echte linux kenners, waarvan ik echt GEEN deel uitmaak, zullen zeer zeker nog andere suggesties komen.

bijvoorbeeld APTOSID die in nul,nix draait en boot.

 

Maar de setup en eerste voetschreden op dat gebied, moet ook wel (zoals loui(k) schrijft en daar naar vraagt begrijpelijk zijn en makkelijk zijn?

 

Welnu dat is OpenSuSe 11.4 echt wel welke ook vele hardware periferie zonder zelf drivers compileren etc. je pC correct instelt, zonder dagen lang te hoeven ploeteren.

Ploeteren is gelijk aan ik begrijp het niet en weet geen raad meer hoe mijn laptop "mousepad" aan de praat te krijgen (als voorbeeld).

Als het minder begrijpelijk wordt, voor de windows gebruiker die overstapt (zoals eigen drivers maken uit een source) zou het dus ook een trauma kunnen worden; resulterende in neen nooit meer linux voor mij.

 

Daarom denk ik dat je ook stap voor stap naar puur linux distro's kunt.

 

ciao

 

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Tonskidutch
Onder de echte linux kenners, waarvan ik echt GEEN deel uitmaak, zullen zeer zeker nog andere suggesties komen.

Mjah, distro's als Slackware en CentOS zijn niet direct geschikt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je van alles wilt testen zonder al teveel gedonder om het weer op te ruimen: virtuals gebruiken ...

 

Puppylinux laadt volledig in computer geheugen, er valt dus achteraf helemaal niets op te ruimen!

 

sony 50W656A, comag SL100HD pvr, triax 88 cm voor astra 1, 2, en 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Origineel bericht van: Tonskidutch
Onder de echte linux kenners, waarvan ik echt GEEN deel uitmaak, zullen zeer zeker nog andere suggesties komen.

Mjah, distro's als Slackware en CentOS zijn niet direct geschikt.


Waarom zou je überhaupt moeilijk gaan doen als Ubuntu alles perfect voor mij heeft uitgezocht. Dan ga ik met een ander distro zeker niet de boel opnieuw uitvinden.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...