Ga naar inhoud


Welke linux systeem kan ik het beste naast Windows draaien.


Loui (K)

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Kijk ook eens naar mint linux, dat is gebaseerd op ubuntu, maar lijkt qua GUI nog het meest op windows.

 

Het is maar wat je er mee wilt, en hoe wil dat het eruit ziet. Wat de vorigen al hebben gemeld, probeer het eens lekker uit met een live cdtje van de distro van je keuze, en als het je wat lijkt, dan wat installeren.

 

Oh ja, als je toch partities gaat verkleinen, vergeet niet eerst een BACKUP te maken, je zou de eerste niet zijn die heel zijn partitie om zeep ziet gaan. Tuurlijk gebeurt het bijna nooit, maar je bent dus gewaarschuwd.

 

groet,

 

Wiz

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In het begin heb ik ook diverse distro's geprobeerd en uiteindelijk op Ubuntu uitgekomen. Wordt veel gebruikt en goede ondersteuning via Internet/documentatie/forum's. Zelfs mijn vrouw gebruikt het met veel plezier smile

Ubuntu is heel eenvoudig te installeren naast je Windows. De installer zet Ubuntu keurig naast Windows. Na een jaartje Ubuntu gebruik je Windows alleen nog virtueel wink Ik gebruik vmware onder Linux ook super stabiel. Kan je gelijk je windows installatie clonen als je gaat experimenteren of je oude schone installatie terug wilt.

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik ben zelf meer van Fedora vind het prettig werken maar dat is meer omdat ik ooit als eens met RedHat de voorloper begonnen ben. Ubuntu is zeker aan te raden heeft een redelijke leer curve. De andere distro's ken ik niet maar zullen zeker ook goed zijn en het uit proberen waard. Het is soms gewoon een kwestie van uitproberen om te zien welke distro je prettig vind werken.

 

Je zou eens Virtualbox kunnen installeren op je Windows machine. Virtualbox is een gratis virtual machine waarin je virtueel besturingssystemen kan installeren en dus ook weer snel kan verwijderen mocht je niet verder willen of als je iets opnieuw wil uitproberen. Je maakt virtueel een soort harde schijf aan. Als je de virtual machine verwijderd wordt alleen de virtual machine verwijderd het doet verder niets met met je Windows omgeving wel zo veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Het meest eenvoudige is om Linux in dual boot erbij te zetten.


Vergeet het maar!

Het eenvoudigste is VMWare Reader gebruiken. Dan kan je alle distributies probleemloos uitproberen zonder dat het invloed heeft op je Windows omgeving.
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het meest eenvoudige

of

het aller eenvoudigst

 

ja daar zijn meningen die nu uiteen lopen

 

als het als dualboot gewoon perfect werkt, dan is dat toch een teken dat het mogelijk is dus waarom niet toepassen?

 

Citaat:
vergeet het maar
impliceert dat het een onmogelijke zaak is

dat is dus flauwekul met permissie.

 

het kan allebeide en daarom zal de geoefende (en ingelezen) gebruiker voor en nadelen pas na zelf ondervinden kunnen beoordelen.

 

overigens lijkt het me wel eens leuk om een VMware cursus als separaat topic te starten.

 

ciao

 

ciao

 

 

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervelende met Linux (althans mijn ervaring) dat de cd,

waarbij je Linux niet hoeft te installeren niet overeenkomt

met een definitieve installatie.

 

Uitgelegd, ik bedoel het volgende. Ik heb wel eens een cd-versie

geïnstalleerd hetgeen mij beviel. Na de definitieve installatie

had ik problemen met hardware die ik tijdens de cd-versie niet

aantrof, ik vond dat héél flauw.

 

Kortom, garantie dat de life-versie gelijk reageert dan de cd-

versie hoeft per definitie niet waar te zijn.

 

Wel een beetje flauw, toch?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog OpenSuse gedraaid, Mandrake, Knoppix, Puppy natuurlijk en kleine distro's, maar ben bij Ubuntu beland uiteindelijk. Iets stoms als de nieuwste flash player installeren: Ubuntu wordt herkend en de installatie loopt poepsimpel.

Alleen m'n dvb-t usb kaartje installeren, heeft iets langer geduurd dan je gewend bent, maar ach, je kan er dan ook veel meer mee. Nog even vermelden: Vista en Windows7 kunnen zelf hun partitie verkleinen, google even op "shrink windows partition" bijvoorbeeld. Daarna kan je linux ook gewoon installeren van op 'n usb-stickje met de "Universal USB Installer", ik ben alvast fan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

zo nog even terug op dit topic:

heb dat eergisteren en gisteren ook op de pC van m'n ouders gezet

"linux naast windows > Vista"

 

binnen een halfuur online

maaaaaaaaaaaaaarrrr

dan herstarten om windows via de bootmanager te starten

 

windows bitdefender cry

wat een mega kut applicatie van windows

 

elke wijziging op de hdd ziet ie als fout, malware actie

dus blue screen of death en windows herstel opties kan enkel nog toegepast worden

de grub (en eventuele aanpassingen van het bootscherm) worden met urenlang geknutsel beloond.

 

tip (van itsharold) installeer voor linux een kleine boot partitie waardoor de bootmanagers linux en windows vista niet in conflict met elkaar komen

dan is het originele windows gedeelte volledig onafhankelijk van je nieuwe linux OS

 

ik heb het dus na meer dan een dag ook zo gedaan en wat denk je... zonder problemen en met vlag en wimpel staan ze naast mekaar.

ciao

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
als het als dualboot gewoon perfect werkt, dan is dat toch een teken dat het mogelijk is dus waarom niet toepassen?


Nou ik denk dat je zelf nu al het antwoord gegeven hebt. Het kan blijkbaar maar Windows is er duidelijk niet voor gemaakt.

De gemiddelde computergebruiker had jouw problemen niet kunnen oplossen.

Dus wil je spelen met een Linux naast Windows? VMWare!
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Zelf gebruik ik als desktop nog steeds windows7, simpelweg omdat Linux als Desktop OS nog steeds niet bepaald volwassen is.

 

Als je dan toch wil gaan proberen zou ik voor fedora 15 (Red Hat based) gaan en KDE desktop installeren (standaard wordt Gnome geïnstalleerd, dus bij installatie handmatig kiezen voor KDE!).

 

Ubuntu is misschien out of the box wel ok, maar het is debian gebaseerd en dat vind ik toch minder.

Bovendien is het ubuntu (11.04) desktop na installatie voor een Windows gebruiker helemaal niet zo handig. Ik vond het maar een onhandig geheel, maar dat ligt meer aan het standaard geïnstalleerde (aangepaste) gnome desktop denk ik.

 

Fedora installeer je net als Ubuntu vrij simpel naast Windows zodat je kunt gaan multibooten en op je gemak kunt experimenteren.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ik gebruik Fedora icm KDE, maar zou beginners toch eerder Ubuntu (Kubuntu, Xubuntu) aanraden ivm de wat relaxtere policy tov niet open-source mbt drivers en codecs.

 

Ik snap niet dat er nog mensen zijn die Windows gebruiken? Ik ken geen voordelen, alleen maar nadelen. Enige uitzondering die ik kan begrijpen zijn Games.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

hoezo niet?

 

Je koopt een pc, en voila, zodra je hem aanzet boot windows. Da's voor 90% van de gebruikers prima, die hebben helemaal geen zin om zelf met software in de weer te gaan en drivers enzo te installeren.

 

Zo lang er nog koppelverkoop toegestaan is van windows icm nieuwe hardware zal dat denk ik niet veranderen.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vatbaarder voor virussen, malware. Minder stabiel naarmate het systeem langer draait. Grotere kans op het kwijtraken van bestanden (worden in NTFS al snel gefragmenteerd weggeschreven). Niet modulair opgebouwd, sneller reboots noodzakelijk. Er wordt al snel van of illegale of dure software gebruik gemaakt, omdat er (nog) geen centrale repositories beschikbaar zijn.

 

Zo kan ik natuurlijk nog wel doorgaan; wie maakt er een lijstje met voordelen van Windows :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...