Ga naar inhoud


Welke linux systeem kan ik het beste naast Windows draaien.


Loui (K)

Aanbevolen berichten

@Jurgen

 

Doe jezelf een plezier en maak geen dual boot maar gebruik de gratis VMWare reader. Daarmee kan je tientallen Linux varianten proberen zonder dat je je Windows naar de knoppen helpt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Misschien heb je hier wat aan klik mij

 

Heb deze topic gelezen maar aangezien ik niet alles begrijp, dit door mijn matige kennis van het Engels, zie ik hiervan af.

 

@Jurgen

 

Doe jezelf een plezier en maak geen dual boot maar gebruik de gratis VMWare reader. Daarmee kan je tientallen Linux varianten proberen zonder dat je je Windows naar de knoppen helpt.

 

Dit lijkt mij een goede optie, zal even uitzoeken hoe VMWare (Reader? bedoel jij niet Player?) functioneert en al dan niet besluiten om verder te gaan.

 

Kwam er gisteren tijdens het testen ook achter dat er een aantal zaken (nog) niet functioneren zoals b.v. het geluid maar daar zal ik waarschijnlijk nog de juiste drivers moeten opzoeken en downloaden.

Dit komt wellicht omdat de Audio door Bang & Olufsen ICEpower is geleverd.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of dit een opstap kan zijn om een bootloader te installeren:  Managing EFI Boot Loaders for Linux

 

Wil je niet overladen met infromatie, maar toch binnen Ubuntu deze thread:  UEFI Installing - Tips

 

Zelf ben ik altijd een grote voorstander van om elk OS zijn eigen schijf te geven.

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar ook niet zoveel kaas van gegeten. maar de handleiding om refind te installeren is heel duidelijk.

Ik had eerst een deel van de harddisk vrij gemaakt voor Ubuntu en daarna refind geïnstalleerd.

je moet nog wel iets in de BIOS wijzigen; staat er volgens mij ook bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beiden bedankt voor de info maar ik heb intussen VMWare Player geïnstalleerd en daar draait nu Mint op.

Het enige wat ik nu jammer vind is dat deze Linux variant in VMWare alleen een klein scherm laat zien, circa maar 1/3 van het beeld.

Ik weet niet of voor deze weergave in full-screen mogelijk is.

 

Overigens ga ik als ik in april weer thuis ben Mint stand-alone op mijn oude Acer laptop installeren want dat lijkt mij een betere optie dan Multiboot of via VMWare.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem aan dat je er al achter bent. Eerst de VMWare Tools installeren en dan scherm maximaliseren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee want ik had de VMWare Tools wel al gedownload maar krijg die niet geïnstalleerd omdat een CD Drive gelocked is, wat dat dan ook weer mag betekenen, ik heb immers geen CD Drive in gebruik.

Ik stop hier verder maar mee en ga in april verder als ik Mint op een oudere laptop installeer.

 

Allen bedankt voor de gegeven input.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, je moet wel een klein beetje weten wat je aan het doen bent. Die CD had je wel. Een virtuele namelijk waarop die Tools staan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar zit waarschijnlijk het probleem want ik heb geen fysieke DVD drive beschikbaar maar in Mint wordt een virtuele drive ter beschikking gesteld en dat had ik even niet door dat ik daarmee de Tools kan inlezen..

Maar zoals al geschreven, ik ga in april verder op mijn oudere laptop, dus geen Dual Boot en ook niet naast Windows.

Ga mij intussen al wel wat verder inlezen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt geen DVD drive nodig. VMWare stelt alle devices virtueel beschikbaar. Dat is nou juist de grap. Blijkbaar heb je nog niet zoveel kennis van Linux om de tools te kunnen installeren. Maar volgens mij is dat ook niet nodig. Je scherm maximaliseren kan evengoed. In Linux stel je dan je gewenste resolutie in.

 

Ik zou deze VMWare installatie gebruiken tegelijk met dat inlezen. Dan kan je alles direct uitproberen. Dan kan je straks in 1 keer goed die laptop configureren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb Windows 8.1 en Ubuntu 13.10 op mijn laptop. Ik heb wel Ubuntu als laatste geïnstalleerd en Grub fungeert nu als bootmanager. Windows staat op een SSd en Ubuntu op de harde schijf. Ik heb Grub wel aangepast zodat hij standaard opstart naar Windows met een maximale keuzetijd van 5 seconden.

 

Alles werkt prima out of the box op mijn Laptop (Asus N53S met i7 en 16 Gb), Ik heb het ook via VMWare gehad en dat gaat ook best goed, deze oplossing is toch wat prettiger.

 

Via VMWare draait nu nog OS X, Windows XP, Server 2008 en Server 2012

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn zeker ook beperkingen aan VMWare. Maar het voordeel is dat ik zowat alle Linux distributies wel een keer heb uitgeprobeerd. En dat doe je beter niet op je PC die ook voor belangrijke dingen beschikbaar moet blijven.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het toch ook eenvoudig proberen met een Live CD of DVD. Kun je tegelijk zien of een en ander goed werkt.

De meeste Linux distributies beschikken over zo'n versie. Eventueel hangt je tijdelijk een losse USB CD speler aan je systeem. Booten vanaf een USB stick kan ook nog.

 

Het gaat ook meestal nog uitsluitend om de grafische omgeving. Want de basis van de distributie is veelal min of meer identiek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je download een Linux ISO. Koppelt deze aan de virtuele DVD drive van je virtuele machine. Booten en klaar.

 

Dan ga ik toch niet meer lopen knoeien met CD's of DVD's? Laat staan een losse USB CD speler?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...