vincent1971 Geplaatst: 8 augustus 2011 Geplaatst: 8 augustus 2011 Wie heeft er ervaringen met goede (epoxy) fotogevoelige printplaten? Zit even te neuzen op internet maar kom door al die merken en diktes er niet echt uit. Astra 1 zit bij mij op 31,5°E, 28.2°E, 19.2°EAstra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°EAstra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E
Big fellow Geplaatst: 9 augustus 2011 Geplaatst: 9 augustus 2011 De "standaard" epoxy PCB is gemaakt van FR-4 materiaal van 1.6mm dik. De standaard koperdikte is 35µm dik. Het belangrijkste is welke fotolaag gebruikt wordt. (Niet vergeten dat de fotolaag veroudert, dus als je ze opslaat dat je dat wel juist doet. In de koelkast dus...) Er zijn een paar zeer goede (Duitse) merken beschikbaar op de NL markt, maar de verschillen zitten echt in de details als je ze gaat vergelijken met de goedkope versies. Je moet dan denken aan een hogere resolutie welke zal toestaan dat je met zeer fijne banen/eilanden kan werken welke sommige SMD componenten nodig hebben. Als je met standaard spul werkt, dus niet met de zeer kleine SMD componenten (en dan bedoel ik dus alles kleiner dan een 0603 formaat weerstand / condensator of kleiner dan een TSSOP IC) kan je gewoon het goedkoopste PCB materiaal nemen. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
vincent1971 Geplaatst: 9 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 9 augustus 2011 Bedankt. Zie ook verschillende soorten materiaal. Soort van papier en ook epoxy. Wat is jouw ervaring daarmee? De houdbaarheid van die printen of maakt dat niet zo heel veel uit? Astra 1 zit bij mij op 31,5°E, 28.2°E, 19.2°EAstra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°EAstra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E
Big fellow Geplaatst: 9 augustus 2011 Geplaatst: 9 augustus 2011 De houdbaarheid van de printen komt voornamelijk door de fotogevoelige laag. Afhankelijk waar je de printplaat voor gaat gebruiken (type schakeling) kan je voor de "papier" versie gaan. Ik gebruik zelf alleen maar FR-4. Dit ook vanwege de mechanische eigenschappen van FR-4 t.o.v. de goedkopere types. FR-4 is gewoon mechanisch stabiel, de "papier" versie wil nog wel eens "uit elkaar" vallen tijdens snijden etc. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen