theparasol Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Inmiddels heeft het pli team alle code keurig verwijderd uit de feeds waar die volgens de licentie niet ingezet mag worden. Ik heb al jaren een dreambox maar de dag dat er een eerste alternatief voor zijn code verschijnt zal ik deze onmiddelijk gaan gebruiken. Die webif code bv wordt door mij DM800 sowiezo veel te traag ge-executed waardoor ik hem toch al nooit gebruikte.
Gast 1664 Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Origineel bericht van: Michel 1664, ga a.u.b. geen onzin verhalen ophangen. Ga hier niet beginnen over licenties, want dan heb je een felle tegenstander van het ongeoorloofd gebruik van open source software. Open source wil lang niet altijd zeggen dat alles kan en alles mag. Dat maak jij er van. Mvg, Michel Ik wet niet wat ik je heb misdaan, maar je legt me hier allerlei woorden in de mond die ik bewijsbaar helemaal niet hebt gebruikt. Ik heb niet gerept over licenties noch over open-source. Ik ben weg hier, doei.
Gast Stephan296 Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Mij is wat anders te oren gekomen, dat er namelijk een nieuwe versie van Python is gebruikt en dat de webinterface aangepast zal moeten worden daarvoor. Misschien wordt er ook wel een nieuwe geschreven maar het schijnt dat ze er mee bezig zijn.
Gast Fretsat Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Origineel bericht van: 1664 Ik ben weg hier, doei. Ja dat is nou weer jammer.
metoo Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Er zijn schijnbaar ook mede auteurs die er andere gedachten op nahouden. Hier het blog van 3c5x9 http://www.3c5x9.de/2011/08/haha-die-gotterdammerung-in-der-enigma2-entwicklerwelt/ ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD. SAT ET7000 ET6000 OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs
theparasol Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Ik las het. Een fraaie actie als 'Reichi' op eigen titel een bongel in het hoenderhok gooit zonder ruggespraak te houden met de medeontwikkelaars. Hopelijk waait deze storm gauw over
RobbieT Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Geeft toch te denken over de mogelijke motivatie van Reichi om zoiets te doen... CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af! Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1 Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5
Beheerder Michel Geplaatst: 11 augustus 2011 Beheerder Geplaatst: 11 augustus 2011 Misschien moet er nog eens iemand met voldoende kennis van de Duitse taal dat stuk nog eens lezen. Wellicht gaan er dan een aantal ogen open, want zijn doel was duidelijk niet om Reichi af te vallen, maar om iedereen die zich met Enigma2 bezig houd eens een reality check te geven. Daar horen ook teams als Pli, Gemini, Newnigma, RUdream enz. bij, want hij laat zich feitelijk over al die teams zeer negatief uit, omdat al die teams zich negatief over elkaar uitlaten en er onderling een hoop haat en nijd is. Omdat iedereen zich (volgens hem) zo hufterig gedraagt, moet je van die mensen (die zich dus niet correct gedragen) ook niet verwachten dat ze jouw licenties respecteren. Verder is dit een mening van één persoon en schrijft hij ook duidelijk dat het zijn mening is en het niets te maken heeft met de correctheid van licenties en de juridische juistheid, die hij nergens in zijn stukje bestrijd en volledig in het midden laat. Hij schrijft alleen dat zijn plugins (en daar valt het webinterface dus niet onder) wel vrij gebruikt mogen worden. Daar kiest hij voor, net als dat Reichie er voor kiest er wel een beperkende licentie aan te hangen. Hij wil wel dat als je code van een andere ontwikkelaar gebruikt (afgezien van het feit of dat juridisch mag of niet), je zijn naam noemt. Het webinterface mag tot aan de licentiewijziging enige tijd geleden ook vrij worden gebruikt, mits wijzigingen op die code ook weer openbaar worden. De beperking geldt nooit met terugwerkende kracht. Iedereen met voldoende kennis kan er dus zijn eigen fork op op die wat oudere versie maken en het webinterface op eigen kracht verder ontwikkelen. Motivaties doen nogmaals niet ter zake. Wat iemand zijn motivatie is om iets wel of niet aan een beperkende licentie te hangen is worst. Als die licentie er is, zou je die moeten respecteren of de software niet moeten gebruiken! Voor zover ik kan overzien is de licentie van Reichie juridisch gewoon 100% in orde. Als dat niet zo zou zijn moet je naar een rechter gaan en die zich er over laten buigen. Doe je dat niet, moet je in alle toonaarden zwijgen want eigen rechter spelen doen we in Nederland nog steeds niet. Nogmaals beter een stuk open source software met een beperkende licentie, dan geen software! Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Beheerder Michel Geplaatst: 11 augustus 2011 Beheerder Geplaatst: 11 augustus 2011 Voor de mensen die niet begrijpen hoe open source software ontwikkeling licentietechnisch in zijn werk gaat, het volgende: Simpel uiteengezet: Een software project heeft een eigenaar. Die eigenaar bepaalt de voorwaarden van het project in een licentie. In dit geval een licentie met open structuur. Hij maakt de software en wordt daarbij af en toe een beetje geholpen door iemand die ook een aantal regels code inbrengt. Die persoon draagt dan zijn code over aan het project onder de op dat moment geldende licentievoorwaarden. Het project wordt dan eigenaar van die code. Nu wijzigt de eigenaar op een gegeven moment de licentie. Het maakt even niet uit wat voor een wijziging. Dan mag de persoon die de code heeft bijgedragen, maar ook ieder ander persoon de code tot op de dag van de wijziging in zijn geheel overnemen en die code verder ontwikkelen onder de licentievoorwaarden die eerder van toepassing waren. Een open source project kan dus van de ene op de ander dag op last van de eigenaar een licentiewijziging krijgen die dan van toepassing is op alle code vanaf dat moment, maar nadrukkelijk niet op de code tot dat moment. Wat Reichie gedaan heeft is zijn Creative Commons licentie, later gewijzigd naar een andere (meer beperkende) Creative Commons licentie. Dat mag, dat is zijn goed recht en we moeten dus met zijn alles stoppen daarover te zeuren, maar gewoon respecteren wat deze ontwikkelaar met zijn code heeft gedaan en als we het er dan toch niet mee eens zijn gewoon zelf wat maken, desnoods op basis van de code tot zijn licentiewijziging. Als je jezelf dan toch heel erg druk wilt gaan maken, doe dat dan over twee Koreaanse fabrikanten (Clarke-Tech/Xtrend en VU+) die we heel hard roepen over anderen, maar zelf nog helemaal niets hebben bijgedragen aan enigma2. Als ik dan hoor dat er halverwege augustus een plugin komt van Xtrend die volledig closed source is en alleen draait op een Xtrend, denk ik dat dit pas een punt is om je heel erg druk over te maken. Dat is pas echt fout! Daarmee bedoel ik dan niet dat die Plugin closed source is, want dat kan en dat mag, maar dat men niets heeft bijgedragen aan enigma2, wel over anderen oordeelt maar zelf nog fouter is door als eerste 'bijdrage' een closed source plugin uit te brengen en die ook nog eens aan hardware te koppelen. Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
johnwillem Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Michel, weet je zeker dat die plugin closed source is zoals ik begrepen heb is die plugin gewoon open source maar omdat de plugin veel geheugen vreet alleen op de ct 9000 kan draaien omdat dat die als enige 500 mb geheugen heeft Gr John Dreambox 500s jade3 voor op de camping Dreambox 8000 open PLI VU+ DUO open PLI
Beheerder Michel Geplaatst: 11 augustus 2011 Beheerder Geplaatst: 11 augustus 2011 Nee dat weet ik niet zeker. Ik kan alleen met zekerheid zeggen wat ik heb gehoord, niet of dat ook echt klopt. Maar die plugin zou volgens de geruchten eigenlijk niet echt een plugin zijn, maar java dat in een browser draait. Ik neem een dat die browser dan ook ook open source zal zijn? Ik ben benieuwd of het op mijn VU+ Uno zal werken. Die heeft immers ook 512MB ram, dus zou er geen beperking mogen zijn. Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
johnwillem Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 De browser weet ik niet maar java is open soure en valt onder gpl en java zijn meer mensen bekend mee, dus meer mensen zouden aan een plugin kunnen werken Ik zie het wel zitten dat java Gr John Dreambox 500s jade3 voor op de camping Dreambox 8000 open PLI VU+ DUO open PLI
Beheerder Michel Geplaatst: 11 augustus 2011 Beheerder Geplaatst: 11 augustus 2011 Als de browser closed source is en de plugin wel open source, maar geheel afhankelijk is van die browser blijft het natuurlijk hetzelfde verhaal. Het is allemaal koffiedik kijken, dus ik zie wel wat er gaat gebeuren. Als ze enig fatsoen hebben wordt het gewoon open source voor alle enigma2 platformen. Doen ze dat niet, zijn ze geen knip voor de neus waard, want dan blijft het een de pot verwijt de ketel verhaal. Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
johnwillem Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Ik denk dat de browser niet van hen is, maar dat ze de licentie kopen van een derde en dat die browser closed aanbieden GR John Dreambox 500s jade3 voor op de camping Dreambox 8000 open PLI VU+ DUO open PLI
Beheerder Michel Geplaatst: 11 augustus 2011 Beheerder Geplaatst: 11 augustus 2011 Dan zou het zomaar zoiets als dit kunnen zijn: http://media.opera.com/media/b2b/Opera_for_TVs_PS.pdf Dat lijkt mij (ongezien) een waardeloze ontwikkeling. Dan is een echte open source HBBTV enigma2 plugin een veel betere optie en dan bovendien ook die 512 MB RAM requirement nergens meer voor nodig. Allemaal een kwestie van tijd. In Duitsland is hbbtv al veel verder en juist daar zitten de meeste plugin ontwikkelaars. Hier zijn ze ook met een enigma2 browser voor HBBTV bezig: EveBrowser Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen