Ga naar inhoud


Nog een vraag voor de electriciens (krachtstroom aansluiten)


Markve

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Dolf
Origineel bericht van: grunnsat

De sterschakeling heeft vier aansluitingen nodig, 3 x de fase en de nul. Tussen een fase en de nul staat 230V, tenzij jij thuis wandcontactdozen met 400V hebt.

Bij de driehoekschakeling heb je slechts drie aansluitingen nodig, namelijk de drie fases. De spanning tussen de fases onderling is 400V.



Ik sluit alle motoren (zowel ster als driehoek) met 3 draaden aan (en een aarde).

Dolf.


Dat kan, dan heb je een zwevende nul. Je kunt een zwevende nul hebben omdat alle 3 fases gelijk belast worden bij een ster schakeling. De nul is echter wel degelijk aanwezig, het middelpunt van de ster is de nul.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: Dolf
Origineel bericht van: grunnsat

De sterschakeling heeft vier aansluitingen nodig, 3 x de fase en de nul. Tussen een fase en de nul staat 230V, tenzij jij thuis wandcontactdozen met 400V hebt.

Bij de driehoekschakeling heb je slechts drie aansluitingen nodig, namelijk de drie fases. De spanning tussen de fases onderling is 400V.



Ik sluit alle motoren (zowel ster als driehoek) met 3 draaden aan (en een aarde).

Dolf.


Dat kan, dan heb je een zwevende nul. Je kunt een zwevende nul hebben omdat alle 3 fases gelijk belast worden bij een ster schakeling. De nul is echter wel degelijk aanwezig, het middelpunt van de ster is de nul.


MAAAAAAR in ster heb je één fase nodig en één de derde
"fase" schep je met de "C".

Een pompenboer "Biral" heeft pompen die je zowel in 400Volt
driehoek kunt schakelen als in 230Volt ster met een C die ze gewoon mee leveren.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Een pompenboer "Biral" heeft pompen die je zowel in 400Volt

driehoek kunt schakelen als in 230Volt ster met een C die ze gewoon mee leveren.

 

HG CC

 

Kan ik me niet voorstellen dat iemand 400V driehoek en 230V in ster schakeld.

Alleen als het motor vermogen zo hoog is dat er geen aanloop met een condensator mogelijk is. En men dus in ster schakeld en daarmee het vermogen van de motor terug brengt zou het kunnen maar ben het nooit tegengekomen.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: clemens2

Een pompenboer "Biral" heeft pompen die je zowel in 400Volt
driehoek kunt schakelen als in 230Volt ster met een C die ze gewoon mee leveren.

HG CC


Kan ik me niet voorstellen dat iemand 400V driehoek en 230V in ster schakeld.
Alleen als het motor vermogen zo hoog is dat er geen aanloop met een condensator mogelijk is. En men dus in ster schakeld en daarmee het vermogen van de motor terug brengt zou het kunnen maar ben het nooit tegengekomen.

Wat ik zei is uit het leven gegrepen met betrekking tot Biral.

Vroeger, toen je een pomp inzette als "hulpstroming" bij
natuurlijke (verwarmings) installaties kreeg je een zéér
laagvermogen pomp (de zogenaamde D-types), HA-ES, Biral en
ook Bell en Gosset hadden die. Daar zat dan óók standaard een
condensator bij zodat je kon kiezen tussen toen nog 220 en 380.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mapi
Origineel bericht van: Dolf

Ik sluit al 25 jaar draaistroom motoren aan, maar je zult het wel beter weten.


:Dwhistle


Ik heb het over 35 tot 40 jaar terug, toen alle cv-installaties
nog natuurlijk circuleerde (zonder pomp dus) en bij uitbreiding
een pomp werd ingezet.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mapi
Origineel bericht van: Dolf

Ik sluit al 25 jaar draaistroom motoren aan, maar je zult het wel beter weten.


:Dwhistle


Ik weet niet wat er te lachen valt, ik vind het nogal triest. Dolf stuur zelf een linkje mee met plaatjes van de driehoek en de sterschakeling.

Bedenk nu het volgende:
  • Iedereen weet dat de spanning tussen een fase en de nul 230V is.
  • Iedereen weet ook dat de spanning tussen twee fases 400V is.
  • Kijk nu naar het plaatje van de driehoek, je ziet alleen maar de drie fases (de hoekpunten), nergens is de nul te bekennen. Zonder nul geen 230V hadden we net al vastgesteld, dus er kan bij de driehoek aansluiting geen 230V aanwezig zijn, alleen maar 400V.
  • Nu kijken we naar het plaatje van de ster. We zien opnieuw de drie fases, maar nu is er ook een vierde punt in het midden van de ster. Dat is de nul, dus nu kan er wel 230V zijn.

Conclusie:
De sterschakeling levert (als schakeling, niet als motor) 3x230V, en de driehoekschakeling levert 3x400V.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog even een voorbeeld van Biral zoals ik al eerder

had gemeld.

 

 

HG CC

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal wel aan mij liggen maar zie geen 4 e punt bij de ster..

 

denk ook dat deze afbeeldingen niets zeggen over voltages , alleen maar wat de ster en wat de driehoek aansluiting is ( mechanisch gezien dan ).... meer niet..

 

Dit betekent verder niets. Ligt nu aan hoe de motor gewikkeld is... en de voeding die je hebt om te weten hoe hij aangesloten moet worden....

 

jij schrijft ook :

Citaat:
Iedereen weet ook dat de spanning tussen twee fases 400V is.
hoeft niet perse. er zijn meerdere bedrijven in NL waar men een zwevend net heeft met 500 Volt. dat wordt de spanning tussen die 2 fasen dus anders... Ligt dus aan welke spanning men heeft. en hoogstwaarschijnlijk is dat de standaard 380 V.

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mapi
zal wel aan mij liggen maar zie geen 4 e punt bij de ster..

Ik zie de punten a, b en c, en het middelpunt van de ster. Dat zijn toch vier punten??

Citaat:
denk ook dat deze afbeeldingen niets zeggen over voltages , alleen maar wat de ster en wat de driehoek aansluiting is ( mechanisch gezien dan ).... meer niet..

Dit betekent verder niets. Ligt nu aan hoe de motor gewikkeld is... en de voeding die je hebt om te weten hoe hij aangesloten moet worden....

Neen, dit is niet zomaar iets, dit zijn de twee principes die je kunt gebruiken om een draaistroom motor aan te sluiten. Binnen het kader van een normale krachtstroomaansluiting levert dat de situatie op die ik schetste.

Citaat:
jij schrijft ook :
Citaat:
Iedereen weet ook dat de spanning tussen twee fases 400V is.
hoeft niet perse. er zijn meerdere bedrijven in NL waar men een zwevend net heeft met 500 Volt. dat wordt de spanning tussen die 2 fasen dus anders... Ligt dus aan welke spanning men heeft. en hoogstwaarschijnlijk is dat de standaard 380 V.

Allemaal waar, maar het gaat hier om de standaard krachtstroomaansluiting die we overal tegenkomen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Linkerplaatje is 3x een fase en dus 400V krachtstroom beschikbaar aansluitschema.

 

Rechterplaatje is fase met een nul en dus 230V, standaard installatie indien geen krachtstroom beschikbaar.

 

De ster is er dus inderdaad niet, maar de pomp kan wel profiteren van feit dat er 3 fases het pand binnenkomen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...