Gast Valkyrie Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Hallo, ik wil mijn schotel met twee lnb's afstellen op 19,2E en 28,2E. Dat lukt prima maar volgens dishpointing dien ik de schotel 95,7 graden tegen de klok in te draaien. Hoe doe ik dat? En ik heb dat nog nooit gezien, een horizontale schotel (in lengterichting bedoel ik dan). alvast bedankt...
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Er wordt bedoeld dat je de schotel 5,7 graden moet kantelen.
Gast Valkyrie Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 maar waarom staat er dan dish skew -95,7 graden en niet -5,7 graden. Bij afstellen op alleen de 19,2 staat er dish skew -2,6 graden Wil ik 13E erbij doen dan bedraagt de dish skew -80,4 graden. Het lijkt me dus geen tikfoutje. maak me slimmer alsjeblieft
vGnp Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Origineel bericht van: Valkyrie En ik heb dat nog nooit gezien, een horizontale schotel (in lengterichting bedoel ik dan) Ach, als je de LNB i.v.m. kruispolarisatie er correct inhangt dan maakt het niet veel uit hoe je de schotel opstelt. Al moet je soms wel maatregelen treffen zodat 'ie niet vol water loopt... vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Erdellod Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Dank voor het woord "kruispolarisatie" ik wist wel hoeveel skew 'k moest toepassen, maar eigenlijk niet waarom Zijn er eigenlijk andere redenen dan esthetische waarom men 'n offset ondersteboven zou hangen? Bij wifi denk 'k: dan bellen er minder mensen aan om die "ongebruikte" naar beneden geklapte schotel te claimen "because we can" can natuurlijk ook 'n reden zijn
Terradon Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Origineel bericht van: Erdellod Zijn er eigenlijk andere redenen dan esthetische waarom men 'n offset ondersteboven zou hangen? Bij wifi denk 'k: dan bellen er minder mensen aan om die "ongebruikte" naar beneden geklapte schotel te claimen "because we can" can natuurlijk ook 'n reden zijn Hoi dat truukje word wel eens toegepast door mensen die eigenlijk geen schotel mogen plaatsen en de schotel dan zo op een balkon of iets dergelijks uit het zicht plaatsen. Is niet echt optimaal maar beter als niks zullen we maar zeggen Groetjes..............
sat87 Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Bedoel je niet LNB Skew? Dit is hoeveel graden je je LNB moet draaien. En als ik Kevelaer ingeef met 13E komt er toch duidelijk -5,3 graden uit. Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
vGnp Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Origineel bericht van: Erdellod Dank voor het woord "kruispolarisatie" ik wist wel hoeveel skew 'k moest toepassen, maar eigenlijk niet waarom Nou, het "heeft wel wat" als de horizontaal en vertikaal gepolariseerde golven ook daadwerkelijk op het bijbehorende antennetje uitkomen... vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Erdellod Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Dank voor de illustraties, maar kruispolarisatie op zich ken 'k wel natuurlijk LNB's opengepeuterd had 'k al wel eens. Als ze bij het oud ijzer staan, ga 'k niet proefondervindelijk kijken of ze 12 of 18 volt kortsluiten Groet en dank
Gast Valkyrie Geplaatst: 13 augustus 2011 Geplaatst: 13 augustus 2011 @sat87: er staat als toelichting: 'when standing behind the dish, rotate it like a steering wheel in the indicated direction' Ik bedoelde met 13E erbij de multiLNB setup van 19,2E, 28,2E en 13E. Maar uiteindelijk wil ik gewoon de 19,2E en 28,2E kunnen ontvangen. Ik ga maar eens gewoon kijken wat er gebeurd, ik kan de schotel niet draaien, maar de grondplaat van de muurbeugel is natuurlijk gewoon vierkant dus die kan ik wel 90 graden draaien, dan zit ik al in de buurt. Ik heb overigens nog een tweede wat kleinere schotel die er ook nog hangt en wilde gebruiken voor AFN op 9E, maar dat gaat niet lukken. Deze schotel kan ik dan gebruiken voor 19,2E en de grote voor 28,2E, dat is misschien uiteindelijk het makkelijkst (behalve dat we tegen twee schotels aan zitten te kijken natuurlijk). Kruispolarisatie ga ik even opzoeken, misschien snap ik dan inderdaad wat beter hoe het zit. Ik heb overigens al ooit in Valburg 19,2E en 28,2E ontvangen met deze setup, altijd goede ontvangst met de schotel gewoon neutraal, maar als de ontvangst nog beter kan dan kies ik daar voor (ik lijk nu op 19,2E met 12,9 db ontvangst een beter beeld te hebben dan voorheen (met een oudere lnb) met 10,5 db. Kan dat kloppen of beeld ik het me in?) Bedankt voor jullie reacties tot zover.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen