Ga naar inhoud

Samsung TV met ingebouwde ontvanger en bestaande schotel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben een compleet leek wat satelliet betreft. Ik heb zelf kabel. Mijn moeder heeft wel satelliet. Jaar of 7 geleden een satellietboer heeft schotel op haar balkon geplaatst, ontvanger in woonkamer en de laatste op haar oude "3D"-tv toestel (analoge "vierkante" bak) aangesloten.

Mijn moeder kijkt alleen maar Russische zenders via satelliet. Ooit in het begin kon ze stuk of 15 kijken. Tegenwoordig stuk of 5. Een daarvan is RTR Planeta. Daarnaast Euronieuws (in het Russisch), K1 en nog een Aziatisch (Kazachen zender) waar ze naam niet weet. OK, vrouw is 71.

Ik heb op Internet gezocht en hier op forum. Maar heel veel dingen die ik lees begrijp ik niet. Mijn kennis zover: Ik weet dat mijn moeder 2 koppen op haar schotel heeft. Een daarvan moet op Hotbird gericht zijn anders zou ze geen RTR Planeta kunnen kijken. Ze kijkt dus alleen naar FTA en ik ben al uit dat FTA betekent 'free to air'. Ja, jullie mogen nu lachen... blush

Oude TV toestel van mijn moeder is kapot en maandag krijgt ze nieuwe HD TV van Samsung (UE37D5700). Meest makkelijke weg is haar oude ontvanger op nieuwe tv aansluiten. Echter, oude ontvanger is op leven na dood en waarschijnlijk analoog (wat op nieuwe HD TV zal, verwacht ik, op een slechte beeld resulteren). Daarnaast heeft nieuwe TV een ingebouwde digitale sat. ontvanger. Het lijkt mij betere optie om die te gebruiken. En nu dus komen mijn vragen:

Ik wil niks aan schotel zelf doen. Die is blijkbaar goed gericht en geeft beeld.

1. Zou mijn moeder zelfde zenders met nieuwe in de TV ingebouwde digitale ontvanger kunnen ontvangen?

2. Zou ze meer van die Russische FTA zenders kunnen ontvangen?