Ga naar inhoud

Samsung TV met ingebouwde ontvanger en bestaande schotel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben een compleet leek wat satelliet betreft. Ik heb zelf kabel. Mijn moeder heeft wel satelliet. Jaar of 7 geleden een satellietboer heeft schotel op haar balkon geplaatst, ontvanger in woonkamer en de laatste op haar oude "3D"-tv toestel (analoge "vierkante" bak) aangesloten.

Mijn moeder kijkt alleen maar Russische zenders via satelliet. Ooit in het begin kon ze stuk of 15 kijken. Tegenwoordig stuk of 5. Een daarvan is RTR Planeta. Daarnaast Euronieuws (in het Russisch), K1 en nog een Aziatisch (Kazachen zender) waar ze naam niet weet. OK, vrouw is 71.

Ik heb op Internet gezocht en hier op forum. Maar heel veel dingen die ik lees begrijp ik niet. Mijn kennis zover: Ik weet dat mijn moeder 2 koppen op haar schotel heeft. Een daarvan moet op Hotbird gericht zijn anders zou ze geen RTR Planeta kunnen kijken. Ze kijkt dus alleen naar FTA en ik ben al uit dat FTA betekent 'free to air'. Ja, jullie mogen nu lachen... blush

Oude TV toestel van mijn moeder is kapot en maandag krijgt ze nieuwe HD TV van Samsung (UE37D5700). Meest makkelijke weg is haar oude ontvanger op nieuwe tv aansluiten. Echter, oude ontvanger is op leven na dood en waarschijnlijk analoog (wat op nieuwe HD TV zal, verwacht ik, op een slechte beeld resulteren). Daarnaast heeft nieuwe TV een ingebouwde digitale sat. ontvanger. Het lijkt mij betere optie om die te gebruiken. En nu dus komen mijn vragen:

Ik wil niks aan schotel zelf doen. Die is blijkbaar goed gericht en geeft beeld.

1. Zou mijn moeder zelfde zenders met nieuwe in de TV ingebouwde digitale ontvanger kunnen ontvangen?

2. Zou ze meer van die Russische FTA zenders kunnen ontvangen?

3. Hoe kan ik ze vinden? Net als bij kabel? Laten ontvanger naar zenders zoeken en dan als die klaar is dan alle zender een na een nalopen en alle Russische aan favorieten toevoegen? Maar ontvanger kan zomaar 1000 zenders vinden, toch? En ik heb daarvan stuk of 10 nodig.. Zou dat niet een beetje veel zoekwerk zijn? Kan het op een handigere manier gezocht worden?

4. Hoe kom ik achter naar welke sat. is tweede kop gericht? Als die naar Sirius sat. gericht zou zijn, dan zou mijn moeder 13 extra Russische FTA zenders kunnen kijken (zo lees ik op Internet). Is het veel werk om kop laten naar andere sat. richten (stel die nu op Astra gericht en ik wil dat die naar Sirius gericht zal zijn)? Kan ik het zelf doen of gezien mijn beperkte kennis beter iemand met verstand van de zaken laten doen?

5. Er zit in de TV zo'n CI+ ding. Moet ik daar iets mee doen voor Russische FTA zenders of mag die leeg blijven?

6. Zijn er Nederlandse FTA zenders? Kan ik ze met haar schotel vinden? Ik zou bijvoorbeeld graag Ned1 aan haar favorieten willen toevoegen zodat ze af en toe Ned. nieuws kan kijken.

Alvast bedankt voor alle antwoorden!

Geplaatst:

Allereerst welkom op dit board

Mijn complementen, want je heb je al behoorlijk ingelezen en dit forum is er oa om ook jouw verder op weg te helpen, zodat je moeder op haar oudere dag nog gerust naar tv kan kijken.

een site waar je de frequenties van Russische zenders kunt vinden is http://nl.kingofsat.net

Zij heeft al een digitale installatie (lnb), en de kabel welke momenteel naar de reciever gaat, kun je ook aan de tv insteken daar deze een ingebouwde reciever heeft voor HD ontvangst

Origineel bericht van: Olga2000

1. Zou mijn moeder zelfde zenders met nieuwe in de TV ingebouwde digitale ontvanger kunnen ontvangen?ja en meer

2. Zou ze meer van die Russische FTA zenders kunnen ontvangen?ja en meer

3. Hoe kan ik ze vinden? Net als bij kabel? Laten ontvanger naar zenders zoeken en dan als die klaar is dan alle zender een na een nalopen en alle Russische aan favorieten toevoegen? Maar ontvanger kan zomaar 1000 zenders vinden, toch? En ik heb daarvan stuk of 10 nodig.. Zou dat niet een beetje veel zoekwerk zijn? Kan het op een handigere manier gezocht worden?ja , Kanalenlijst is via computer enusb makkelijk aan te passen, voor zenders zie link hierboven

4. Hoe kom ik achter naar welke sat. is tweede kop gericht? Als die naar Sirius sat. gericht zou zijn, dan zou mijn moeder 13 extra Russische FTA zenders kunnen kijken (zo lees ik op Internet). Is het veel werk om kop laten naar andere sat. richten (stel die nu op Astra gericht en ik wil dat die naar Sirius gericht zal zijn)? Kan ik het zelf doen of gezien mijn beperkte kennis beter iemand met verstand van de zaken laten doen?In principe moet je dat zelf kunnen, beter is iemand met verstand van zaken. Weet niet of je nu een gecombineerde kop hebt of 2 losse lnb's hier moet eventueel aanpassingen gebeuren

5. Er zit in de TV zo'n CI+ ding. Moet ik daar iets mee doen voor Russische FTA zenders of mag die leeg blijven?mag leeg blijven voor FTA

6. Zijn er Nederlandse FTA zenders? Kan ik ze met haar schotel vinden? Ik zou bijvoorbeeld graag Ned1 aan haar favorieten willen toevoegen zodat ze af en toe Ned. nieuws kan kijken.Nee, de nederlandse zenders zijn FTV (free to view)[vrij om te kijken)maar je moet dan wel de rechten hebben, betekend een kaart welke de seca 2/3 codering kan ontsleutelen. Hiervoor moet een module in je CI slot, waar weer de smartcard inpast. De enige nederlandse zender om naar het nieuws FTA te kijken is BVN (ook het nieuws van nl1)

Alvast bedankt voor alle antwoorden! graag gedaan

Weet dat deze antwoorden meer vragen oproepen, dus laat maar komen.

greets Guykers

nobody is perfect, I ain't nobody

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Geplaatst:
Origineel bericht van: guykers
Origineel bericht van: Olga2000

1. Zou mijn moeder zelfde zenders met nieuwe in de
TV ingebouwde digitale ontvanger kunnen ontvangen?

ja en meer

Maar wat als ze momenteel (en vroeger dus) naar analoge kanalen zit/zat te kijken? confused

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

De installatie is pas 7 jaar oud.

kijk eens naar de genoemde zenders, deze zijn digitaal.

wel ff resource uitvoeren voor commentaar te leveren, grins

Hotbird 6 / Hotbird 8 / Hotbird 9 (13.0°E)

13.0°E Hotbird 6 11034.00 V 126 Europe DVB-S QPSK 27500 3/4 GlobeCast_HB6_126, 38.0 Mbps NID:318 TID:12600 KingOfSat charts update form

RTR Planeta Rußland Allgemein Globecast Frei 1708 820 830 rus 800 820 2007-09-20 +

feedback doet wonderen

Geplaatst:

een site waar je de frequenties van Russische zenders kunt vinden is http://nl.kingofsat.net

Ja, ik ben een aantal van deze sites gevonden. Ik weet niet wat ik met die tabellen moet doen.

Zij heeft al een digitale installatie (lnb)

Hoe kan je dat zien? Ik kan me haast niet voorstellen dat haar oude ontvanger digitaal is. Ik kon niet eens merk van dat ding achterhalen! De ontvanger zelf zou best ouder dan 7 jaar zijn

ja , Kanalenlijst is via computer enusb makkelijk aan te passen, voor zenders zie link hierboven

Hoe doe je dat? Dat vind ik dan heel interessant. Hier moet ik wel beetje handleiding van hebben. smile Ik weet van computers over algemeen meer dan over satelliet. Maar alsnog een lijstje (hoe stel je het samen?) van computer naar TV(hoe gaat TV dat lezen?).. roept bij mij veel vragen op.

In principe moet je dat zelf kunnen, beter is iemand met verstand van zaken. Weet niet of je nu een gecombineerde kop hebt of 2 losse lnb's hier moet eventueel aanpassingen gebeuren

Een keer had mijn moeder geen beeld (na slechte weer) en vroeg mij om naar te kijken. Ik keek. Letterlijk. wink Ik durfde het niet aan te raken! Maar er waren twee koppen. Uiteindelijk ging ze zelf schotel beetje draaien en kreeg ze beeld! Mijn moeder is geweldig! Maar dat was alles wat zij met schotels kon! :D En ik dus nog minder...

De enige nederlandse zender om naar het nieuws FTA te kijken is BVN (ook het nieuws van nl1)

Ik zag via website die je aan mij gegeven had dat BVN is via Hotbird 6 te ontvangen is. RTR Planeta is ook van Hotbird 6. Dus mijn moeder moet het kunnen ontvangen. Ik weet alleen nog steeds niet hoe ik die moet op TV opzoeken. blush

Nog een paar vragen...
Wat is verschil tussen Hotbird 6, 8, 9? Is het nog steeds zelfde satelliet of zijn dat verschillende? Als ze ontvangst van Hotbird 6 heeft (RTR Planeta), kan ze ook zenders van Hotbird 8 ontvangen? Ik heb op dat website naar russische FTA zenders met Hotbird gezocht en ik kreeg 19 resultaten, waarvan 5 te negeren zijn. Mijn moeder heeft alleen zenders die met Hotbird te ontvangen zijn! Ik heb dus nu zo'n idee dat haar tweede kop helemaal niks doet (kapot of zo). Dat zou kunnen verklaren waarom ze vroeger meer zenders had.

Stel, zij wil die tweede kop vervangen. Ik doe het zelf echt niet. Waar moet ik wezen? Hoe veel kan het kosten en wat voor kop moet ik hebben?

En weer, hartelijke dank voor alle antwoorden!

Geplaatst:

Door die site te raadplegen, weet je hoe en wat en waar welke zenders uitstralen/te ontvangen zijn.

De door jouw genoemde zenders zenden digitaal uit, daarom moet je al een digitale satelliet reciever hebben met de daarbij behorende lnb's .

(de Nederlandse zenders zijn al vanaf 1995 alleen nog maar digitaal te ontvangen)

De tv heeft een ethernet aansluiting en

auto channel search

voor settingslist te editeren kijk bij Samsung

(heb zelf geen Samsung dus kan je hier niet in adviseren)

Denk dat de bestaande schotel gehandhaafd kan blijven en er een 3de lnb bijplaatsen voor sirius ontvangst, schotel moet dan wel helemaal opnieuw uitgelijnt/uitgericht worden.

De Hotbird 6,8 en negen zenden alle uit vanaf 13gr oost. dit wordt als 1 satelliet (lokatie) gezien.

op de astra 19.2 staan nu 4 satellieten welke ook als 1 door ons gezien worden.

Als je maandag de tv krijgt, laat hem dan een channel search doen, moet hij vanzelf in een lijst staan

Voor controle of uitbreiding toch maar eens naar een speciaalzaak gaan.

Hun bevindingen kun je altijd hier ter verificatie aanbieden maar het is moeilijk om deskundig advies te geven indien men geen totaal zicht heeft.

feedback doet wonderen

Geplaatst:

Ok, dank je. Ik zal kijken hoe het morgen gaat...

Nog een laatste vraagje... Mijn moeder wil videorecorder aansluiten zodat ze soms wat van satelliet kan opnemen (ok, het is analoog en waarschijnlijk niet om te zien, maar ja,... wellicht in toekomst wordt het DVD recorder).

Ik weet wel hoe ik videorecorder aan TV kan aansluiten. Maar volgens mij heeft satelliet een heel andere aansluiting dan kabel TV aansluiting. Moet ik ervoor een soort splitter gebruiken of tussenstukje om alles aan te sluiten?

Alvast bedankt! smile

Geplaatst:

die videorecorder heeft geen Antenne signaal... van wie? satelliet? kent ie niet!

dus dat kun je vergeten.

aan je samsung een usb disk hangen (type/code samsung AH (UE37D5700))

dan kun je opnemen

ciao

OH, Extended PVR Nee JAMMER

Eleanor

Blancmange

Geplaatst:

Jammer voor haar, met een model hoger is PVR functie per usb disk wel aanwezig (filter PVR bij alle types)

PVR (USB recording)

Met PVR sluit u eenvoudig een externe harde schijf via USB aan op uw TV en neemt u uw favoriete HD-TV programma’s op die u ontvangt via de ingebouwde DVB-C, DVB-T of DVB-S tuner. Met deze volledig geïntrigeerde recorder kunt u gemakkelijk pauzeren en ‘time shiften’ en uw favoriete programma’s kunt u gemakkelijk programmeren in EPG.

de 6 serie en hoger heeft dat meestal wel.

dan is een ouderwetse videorecorder ten dele gecompenseerd

ten dele want je hebt enkel een tuner in het toestel dus kijken en opnemen van een en hetzelfde gebeurd tegelijkertijd

enkel bij twintuners kun je iets bekijken en iets totaal anders opnemen tegelijkertijd

ciao

Eleanor

Blancmange

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tonskidutch
Jammer voor haar, met een model hoger is PVR functie per usb disk wel aanwezig (filter PVR bij alle types)

Waar zie je dat?? Ik kijk op kieskeurig en website van Samsung zelf, maar ik kan dat over PVR niet achterhalen.

ten dele want je hebt enkel een tuner in het toestel dus kijken en opnemen van een en hetzelfde gebeurd tegelijkertijd
enkel bij twintuners kun je iets bekijken en iets totaal anders opnemen tegelijkertijd

Wat is dan de optie? Dus iedereen die satelliet kijkt kan nooit iets opnemen? behalve dan PVR en als geen PVR dan helemaal nooit... Lijkt mij stug...

En TV van mijn moeder heeft 2 USB aansluitingen.
Geplaatst:

o hemel

omdat je een tuner hebt ingebouwd in de TV kun je kijken en enkel DIE je kijkt tegelijkertijd opnemen indien de TV PVR geschikt is (zoals je heel simpel op de samsung site kunt terugvinden)

heb je een toestel met twintuner, nagenoeg nooit in TV's zelf maar in separate sat receivers (zogenaamd de twintuner) kun je wel iets kijken en iets totaal anders tegelijkertijd opnemen.

ciao

Eleanor

Blancmange

Geplaatst:
o hemel
omdat je een tuner hebt ingebouwd in de TV kun je kijken en enkel DIE je kijkt tegelijkertijd opnemen indien de TV PVR geschikt is (zoals je heel simpel op de samsung site kunt terugvinden)

heb je een toestel met twintuner, nagenoeg nooit in TV's zelf maar in separate sat receivers (zogenaamd de twintuner) kun je wel iets kijken en iets totaal anders tegelijkertijd opnemen.
ciao

Nou, nou, dal even van je hoge torentje naar ons toe, nederige digibeten...

Gek genoeg begrijp ik wel waarom je kan alleen opnemen wat je kijkt. Ik denk niet dat mijn moeder dat erg vind. Sterker nog, zou er andere mogelijkheid zijn, zou ze alsnog willen opnemen wat ze op dit moment kijkt, want dat is makkelijker voor haar: visueel! Zij is 71 en hoeft helemaal geen technische hoogstandjes.

Mijn vraag is dus ook niet WAAROM ze alleen zou kunnen opnemen wat ze kijkt en niet WAT de twintuners zijn etc. Mijn vraag is heel simpel: in haar situatie, wat is meest makkelijke en goedkope manier voor haar om op te nemen. Videorecorder kent ze en zou ze kunnen gebruiken. Mijn hoop was dus dat ik op een of andere manier die aan schotel kan aansluiten. Ik kan vaag uit je antwoord afleiden dat het niet zal gaan. Hoe dan wel?

Als je geen antwoord weet, dan kan wellicht iemand anders mij helpen. Ik wil gewoon dat ze op haar oude dag TV kan kijken op haar manier en in taal dat ze machtig is. Ik wil het voor haar comfortabel en makkelijk te maken. En als het met kabel was, dan zou het mij sneller lukken, denk ik.
Geplaatst:

die oudjes van mij (respect 89 en 83)

die hebben even geworsteld met een receiver

(in hun geval een dvb-c -PVR van Humax, staat gedocumenteerd op subforum)

maar die ouderwetse analoge viedeo kun je uit haar en jouw hoofd wissen.

dat is de grootste misvatting van het bergip over analoge tv en digitale tv.

een oplossing was er geweest als je VOORAFGAAND aan de aanschaf een en ander had geweten / gevraagd.

misschien kun je zelfs maandagochtend die winkelier zeggen lever niet type X maar Y

???

het TV toestel zelf, met alles in een (all in one) , is wel degelijk een verademing voor de iets oudere medeburger en daarnaast ook nog energie efficiënt.

als je dan bedenkt dat je voor die meerprijs van 200 euro voor PVR erbij dat had kunnen hebben, zul je geen HDD recorder kunnen vinden die voor zo'n prijs en met dat gemak "all in one" levert. Afgezien van de extra apparaten kabels bediening logistiek en afstand bedieningen op de salontafel.

ciao

Eleanor

Blancmange

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen