Ga naar inhoud


[Satelliet] Wie heeft er al eens een LNB aangepast?


Smurf

Aanbevolen berichten

Ik heb een Directv Triple Lnb met ingebouwde multiswitch gekocht en helaas heeft dat ding een paar ongemakken die hem niet zo geschikt maken voor gebruik in Europa.

 

- polarisatie is circulair

- freq bereik is niet zo geschikt

 

Input Frequency Range and Polarization: 12.2GHz-12.7GHz; LHCP, RHCP

Output Frequency Range: 950MHz to 1450MHz

L.O Frequency: Sat A and B : 11.25GHz, Sat C: 11.5416GHz

 

Ik weet dat heel lang geleden er ferguson setjes verkocht zijn ook met cirlaire polarisatie en die relatief eenvoudig om te bouwen waren.

 

Heeft iemand dit al eens gedaan voordat ik de schroevendraaier in mijn triple lnb zet?

 

Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Smurf
Ik heb een Directv Triple Lnb met ingebouwde multiswitch gekocht en helaas heeft dat ding een paar ongemakken die hem niet zo geschikt maken voor gebruik in Europa.

- polarisatie is circulair
- freq bereik is niet zo geschikt

Hhhmmmm... Ik heb hier ook twee van die dingen liggen, ben nog niet aan testen toegekomen aangezien
ik een steiger nodig ben om bij mijn Funke 99 schotel te komen, waarmee ik dit wilde gaan testen.
Ik had ze gekocht naar aanleiding van dit bericht: --> KLIK <--

Welk type heb je precies? Ik heb hier een AU2-F1 (die inderdaad circulair schijnt te zijn frown )
en een (ZKF-)DX54 waarvan ik niet direct kan vinden of dat deze circulair zou zijn.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja ik ook vanwege dat berichtje, las over het circulaire net nadat de lnb op de post is gegaan.

 

Denk dat al die dingen circulair zijn daar de sats waarvoor ze gemaakt zijn circulair uitzenden.

Nu is dat relatief eenvoudig meen ik, enkel 3x een plasticje eruit peuteren.

Wat minder is, is het beperkte freq. bereik: 12.2 tm 12.7

 

Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

is al lang geleden maar dat waren de eerste goedkope satontvangers voor 100 gulden geloof ik een ontvanger met schotel en lnb die je dan voor astra kon ombouwen.

Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in 1997 (dacht ik) een BSB set gekocht met daarin een Ferguson receiver, een 35 cm schotel en een lnb voor circ. ontvangst , die inderdaad een nylon (?) punt had als feedhoorn .

Ik had destijds een analoge ontvanger (Anderson) met hand afstemming welke niet ver genoeg doorliep om alle kanalen in de KU-band te ontvangen .

Met een switch gebruikte ik deze lnb om die lineaire kanalen ook te kunnen binnenhalen .

Die setjes (nieuw ) gingen spotgoedkoop weg omdat die uitzendingen toen stopten .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Kopernikus 1/2/3 satellieten, het waren 3 posities: 23,5° oost, 28,2° oost en 33,5° oost is nooit circulair uitgezonden.

Deze satellieten waren als eerste met het uitzenden in 2 banden. Niet te verwarren met de hoge en lage band van tegenwoordig. Het ging om de "lage" KU band en de "hoge" Telekom Band. Deze "hoge" Telekom Band werd destijds ook door de Fransen gebruikt die natuurlijk alles weer anders moesten doen.

De Koperikus vloot heeft nooit circulair uitgezonden.

Je bent in de war met de MarcoPolo satellieten 1 & 2 die een tijd voor de kat zijn viool op 31° west hebben gehangen en in D2MAC uitzonden. Ze werden verkocht en MarcoPolo 1 werd naar 1° west verhuist en in Thor 1 omgedoopt. MarcoPolo 2 verhuisde naar 5° west en de naam veranderde in Sirius 1. Die zonden destijds inderdaad circulair uit.

Verder waren er enkele Russische satellieten, de Gorizont vloot op o.a. 11° west, 15° west en 53° oost. Die zonden ook circulair uit.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de triple LNB opengemaakt en denk dat dit een hopeloos project is.

In deze LNB geen "plastic" tussenschot maar alu, mee gegoten met het hele ding denk ik.

Bovendien heeft de middelste LNB enkel links,

terwijl de linker en rechter lnb links en rechts hebben,

ben bang dat ik dan uit de middelste enkel hor of vertikaal kan krijgen als ik er überhaubt al iets uit krijg.

 

Beetje jammer smile

Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
MarcoPolo 2 verhuisde naar 5° west en de naam veranderde in Sirius 1.

.. 5 oost ipv 5 west.

De andere Circulaire satellieten waren:
TDF-1 & 2 (Frankrijk), TV-Sat-2 (Duitsland) en Tele-X Scandinavische landen.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Rechtsomdraaiend en linksomdraaiend ontgaat mij even aan de logica.

 

Als ik een rechtsomdraaiend signaal op de schotel krijg, wordt deze gereflecteerd en komt ie dus linksdraaiend op de LNB.

 

Als ik een linksomdraaiend signaal op de schotel krijg, wordt deze gereflecteerd en komt ie dus rechtsdraaiend op de LNB.

 

Alleen met zo'n kap (naam weet ik even niet, maar die zit op de stang van de schotel thv de LNB normaal) wordt het signaal weer gereflecteerd en is rechts-rechts en links-links draaiend.

 

Ben nu eigenlijk een beetje nieuwsgierig wat ik verkeerd denk. Ik zou zeggen dat je alleen horizontaal, verticaal en draaiend heb. Of ie nu linksom of rechtsom is zou dan niet uit moeten maken.

 

Op zich wel leuk om eens in de geschiedenis te duiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Op zich wel leuk om eens in de geschiedenis te duiken.
Hoezo? Er zijn nog steeds satellieten die circulair uizenden.
Vooral C-Band, maar ook Ku-band.
Een goed voorbeeld is Eutelsat W4 op 36° oost.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...