Ga naar inhoud


[strong] behuizing 4355 onder lichte stroom.


Gast any_idea

Aanbevolen berichten

Hallo all4sat lezeers,

 

Vandaag vernam ik dat de behuizing van m'n receiver onder stroom/spanning staat, hoeveel Volt? geen_idee, maar het prikt behoorlijk aan je huid. Of er naalden in je ene arm worden gestoken terwijl je met de ander een ander metalen voorwerp (tochstrip deurkozijn) aanraakt.

 

Wie kent dit verschijnsel?

 

Is dat normaal zo niet ken iemand een oplossing?

 

Misschien is het al een keer aan de orde geweest maar ik ben nog niet zo goed met de zoekmachine van de site.

 

Groet'n Rob.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb bij mijn SRT 4355E even voor je getest. Maar bij mij is er van stroom niets te merken aan de kast. Het is natuurlijk NIET normaal!

Waar dat aan ligt? Het moederbordje is geïsoleerd gemonteerd in de kast. De stroomkabel (2 aders) loopt ook alleen maar naar de voeding. Dus die mag natuurlijk geen kontakt maken met de kast.

Wat wel eens wil helpen is de stekker in het stopkontakt om te draaien, zodat de nul en de fase verwisseld zijn. Ga in ieder geval niet zelf experimenteren als je er geen verstand van hebt.

 

Groeten

Strong SRT8000 met Sattracker 4.0 - Strong SRT4355E - Lemon030-CI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Piekos

Wat wel eens wil helpen is de stekker in het stopkontakt om te draaien, zodat de nul en de fase verwisseld zijn.


Stekker omdraaien helpt niet. Helaas. Vindt het ook niet normaal als ik er over nadenk. Kon wel eens al een aardig tijdje aan de gang zijn. Hoor namelijk ook het typische knetteren van stroom van heel lang. Doe hem voor alle zekerheid altijd van het stroom dan is het geluid weg, stekker blijft in het stopcontact met een draadloze aan/uit schakelaar ertussen. Maar dan blijf je de stroom voelen. En toch niet meetbaar met een energiemeter.

Wat het geluid betreft, je weet wel als je met mist onder hoogspanningskabels loopt, dan hoor je het boven je knetteren.

Misschien de tip van Schapi uitproberen. Er is per slot geen aarding aanwezig in de stroom kabel.

ALvast bedankt beiden.

Groet'n Rob.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel hangt er helemaal geen kabel aan deze ontvanger.

 

Die hangt momenteel aan de andere Strong. De F-connectors zijn goed aangesloten op de coax. Nog ff gescheckt, maar oké.

 

De voeding voor de Lnb's, loopt dat via de kern of via het vlechtwerk van de coax?

 

Groet'n Rob.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oorzaak ligt waarschijnlijk in het netfilter dat bij de interne voeding is ingebouwd.

Door de 'ouderdom'loopt er iets meer lekstroom in 1 of beide condensatoren naar 0 en/of fase.

 

Inderdaad aarden van de behuizing is de oplossing

Je kunt ook de condendsatoren in het het netfilter uitbouwen.

 

 

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iemand

Inderdaad aarden van de behuizing is de oplossing.


Moet ik de behuizing aarden mbv een geaarde stekker?

Origineel bericht van: iemand

Je kunt ook de condendsatoren in het het netfilter uitbouwen.


Waar zit het netfilter dan?
Heeft het verwijderen van de condensatoren geen verdere nadelige gevolgen voor de reciever?

Alvast bedankt voor het meedenken voor oplossingen. Nu de kabel erweer aan hangt voelt het alsof er minder lekstroom plaats vindt.

Groet'n Rob.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...