Ga naar inhoud

[upgrade advies] draaibaar >> vaste opstelling

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat ik na 2 jaar gebruik van een rotor opstelling tot de conclusie kom dat ik eigenlijk alleen astra 19, 23 & 28 gebruik wil ik mijn opstelling gaan aanpassen naar vast (met misschien hotbird erbij).

Aangezien het wachten op draaien ook licht irriteert. En omdat ik bij een iets boven gemiddelde regenbui mn HD zenders al kwijt ben (zal vast iets met uitrichten zijn).

Ik heb nu een dreambox 800HD met een 88cm (van boven naar onder gemeten) triax schotel.

Wat zal voor mij het beste resultaat qua stabiel/sterk signaal geven?

- 88cm houden en multifeed plaatsen (goedkoopste oplossing)

- T55 wavefrontier (stap achteruit qua formaat/signaal?)

- T90 wavefrontier

- Andere multisat schotel

Alvast bedankt voor jullie adviezen/ervaringen.

• Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Een multifeed op je triax plaatsen is veruit het goedkoopst en werkt prima. Je kunt de schotel evengoed nog draaibaar houden om zo toch de overige satellieten te kunnen ontvangen als je daar zin in hebt.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Een T55 boek je prima resultaten mee. Moeten er single of twin LNB's op?

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tha Great Mac
Een T55 boek je prima resultaten mee. Moeten er single of twin LNB's op?

Singles komen erop.
Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Dan past alles. Op een T55 passen bv. de twin/quad LNB's van Alps niet, tenzij je de boel een beetje aanpast zoals ik heb gedaan.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: Fatfreddy
Tja ik zie het voordeel van een T55 niet zo t.o.v. een triax als het om deze 3 satellieten gaat.

Je kunt eventueel nog makkelijk uitbreiden.
Geplaatst:

Ik had ook al zitten kijken naar de T55/T90.

Ga ik er met de T55 niet op achteruit qua signaal sterkte omdat deze 53x66cm is? Of is het formaat niet te vergelijken omdat het een andere techniek is?

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Met een T55 moet je niet zozeer naar het formaat kijken inderdaad. Ik denk niet dat je er daarmee op achteruit gaat.

Geplaatst:

Ik las inderdaad ook dat je voor een leek moet denken aan 75 a 85cm. Staan diverse discussies hier op het forum.

T90 zal overkill zijn, ook zou ik de T55 misschien bij verhuizing naar een appartement op een balkon kunnen plaatsen. T90 zal dat niet gaan.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

T90 is wel heel groot voor op het balkon, maar er zijn er wel die dat hebben. Voor jouw wensen volstaat een T55, maar ook een multifeed houder op je huidige schotel is mogelijk. 't Is maar net wat je wilt.

Geplaatst:

Dat je de HDzenders kwijt raakt heeft idd. vermoedelijk met uitrichten te maken.

Ga ervan uit dat je met multifeed een iets mindere ontvangst hebt dan met single en motor (zou kunnen).

Op de Triax staan de LNB's niet alle 3 in het brandpunt, dus verlies op minstens 2. Een T55 is kleiner in diameter dan de Triax, dus minder ontvangst. Misschien dat de T90 hem aardig benadert, maar dat is een enorm gevaarte. Een Big Bisat is dan iets subtieler maar kleiner, enz.

De vraag is alleen of de iets mindere ontvangst een bezwaar is (mits de LNB's optimaal staan) bij de vrij sterke sats die jij wilt ontvangen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

In iedere situatie zul je nu Astra 3 (23.5E) als middelpunt nemen, de rest kan er prima bij zonder al teveel verlies.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen