scienide Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 Hallo, Hoop dat ik hier goed zit in het forum, was voor mij niet helemaal duidelijk of dit in algemeen of in schotelpark moest komen. Ik heb een aantal keren gezocht naar ontvangst van de 23.5 12109 H transponder. Heb wel wat informatie gevonden maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik had eerst een multytenne staan, leuk ding, goed ontvangst, maar de 23.5 12109 transponder was een beetje zwak, overdag bers en freezes, 's avonds goed beeld. Nou heb ik laatste de multytenne aan een vriend gegeven omdat de multytenne bij hem op het balkon de beste oplossing was, en heb van hem een motor gekregen. Samen met een digidish die ik nog had liggen met een goedkope duitse 0.1 db lnb erop de motor uitgericht. Nou had ik eerst hetzelfde probleem op de 23.5 12109 ... Heb hierna echter wat vals gespeeld door het nulpunt van de motor op 23.5 te zetten, en heb daar heel fijntjes zitten afstellen, wat makkelijk gaat met dat lichte spul, en zie daar ... een net ietsje beter ontvangst waardoor de transponder welliswaar nog steeds zwakker is dan de rest, maar wel stabiel beeld geeft.... Maar nou komt dus het vreemde ... ik heb een andere schotel gekocht voor erbij... Een multifocus e85, dus een stuk groter dan de digidish, en als lnbs de maximum XO-R2... al met al, beter materiaal dan hetgene wat er al staat. Tot mijn verbazing lukt het me met deze schotel en lnbs om in het algemeen een 1 tot 3 betere waarde te krijgen in quality, maar die ene transponder 12109 H zit overdag weer aardig te freezen terwijl ik in mijn slaapkamer gewoon stabiel beeld heb. Mijn vraag is, wat is er met deze transponder aan de hand, en hoe komt het dat ik deze slechter doorkrijg op mn betere setup... Wat kan ik er nog aan doen om dit beter te krijgen, met de lnb draaien? Heb een satfinder programma gekocht op de pc, dat geeft me een iets fijnere reading, maar ik wilde eigenlijk om advies vragen voordat ik nog meer tijd ga verspillen, alleen voor deze enkele transponder. Ben er bang voor dat ik wel weer links rechts kan gaan draaien met de schotel, maar dat dat niet veel gaat uithalen. Ohja, ik woon langs een spoorweg, de schotels staan er niet ver vanaf, maar wijzen gelukkig wel van de spanningslijnen weg voor het signaal te krijgen. Als het handiger is om foto's van de situatie te plaatsen dan is dit mogelijk. Hopelijk kan ik wat informatie krijgen, ik kan er met mn verstand niet bij dat dat kleine schoteltje die ene transponder goed binnenkrijgt terwijl over het algemeen de ontvangst van de multifocus beter is.... Met vriendelijke groet, Marco ..
Sprietje Geplaatst: 17 augustus 2011 Geplaatst: 17 augustus 2011 Beste scienide Er zijn heel veel mensen die absoluut niet blij zijn met transponder 12109 MHz Hor. op de Astra 23,5 graad. Dit is de transponder die de meeste problemen geeft van alle transponders die CanalDigitaal in gebruik heeft. Bij slecht weer de eerste die uitvalt, d.w.z. eerst valt de ondertiteling weg, dan begint het beeld te blokken en als het weer nog slechter wordt, komt het beeld op zwart te staan. Ik hoop ook niet dat CanalDigitaal in de toekomst nog meer van die gammele transponders in gebruik gaat nemen. En het is allemaal te doen om de kosten te drukken. Zoveel mogelijk dure transponders van de Astra 19,2 graden afstoten en goedkope transponders op de Astra 23,5 graden inhuren. Waar de problemen precies door komen weet ik niet. Het zou ook een combinatie kunnen zijn van zwakker dan de andere transponders en een kwestie van de 8PSK-modulatie in combinatie met de toegepaste codering. Feit is, dat het regent van klachten over deze transponder. Ik vind het jammer dat je je Multytenne weg hebt gedaan. Ik gebruik hem al 6 jaar naar volle tevredenheid. Als je hem echt goed had afgesteld, had je er geen probleem mee gehad, maar goed het is een feit dat je hem niet meer hebt. Ik heb er eerlijk gezegt niet veel kennis van wat de invloed kan zijn van stroomleidingen van het spoor die vlak bij je schotel hangen. Over welke afstand praten we ongeveer? Misschien dat andere forumleden hier meer kennis van hebben. Ik weet wel dat er op de bovenleiding 1500 Volt of 25.000 Volt kan staan afhankelijk van welk traject en een eventuele negative invloed zal waarschijnlijk eerder komen door sterke magnetische velden dan hoge voltages.
scienide Geplaatst: 17 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2011 Hallo, bedankt voor het antwoord... Ik ben ook niet echt blij met deze transponder.. misschien moet ik alles weer los halen om fijn af te stellen op deze transponder, heb overdag teveel blokken en overslaan van het beeld... De multytenne heb ik vervangen door digidish met rotor, dus ongeveer dezelfde setup maar net iets beter... Ik heb dat niet gedaan omdat ik ontevreden was over de multytenne, maar die was beter geschikt voor op een balkon van een vriend van mij. Vandaar dat we geruild hebben. Foto: Het doel van de multifocus is om meer regenreserve te hebben... Mvg Marco
Sprietje Geplaatst: 17 augustus 2011 Geplaatst: 17 augustus 2011 @scienide De schotel rechts in beeld is de Technisat DigiDish 45, precies dezelfde schotel als de Multytenne maar met slechts 1 lnb. Die is dus draaibaar opgesteld. Welke lnb heb je er op zitten? De linkse schotel is dus de vast opgestelde SAB-Multi Focus T85. Je schrijft: “Het doel van de multifocus is om meer regenreserve te hebben...” Waarom neem je voor je draaibare opstelling dan geen grotere schotel? Weet je zeker dat er geen bomen in de weg staan in de ontvangstrichting van je schotel?
scienide Geplaatst: 17 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2011 Hallo, ik woon in een oud woonhuis omgebouwd tot meerdere appartementen.. Ik moet mijn eigen huis over voor de satellieten. Ik heb een schotel erbij gepakt omdat ik ook meer aansluitingen wilde om op mijn dvbviewer setup te zetten. Ook wilde ik een aparte aansluiting in de slaapkamer. Door het prijsverschil van 2 voudige lnbs naar 4 voudige lnbs leek het me eenvoudiger om de kleine schotel te laten staan, ook omdat ik op die manier alle tijd kan nemen met de grote schotel en tegelijk gewoon tv kan kijken. (ik heb er over nagedacht ) De digidish staat lager en verder naar voren, en die heeft beeld op alle satellieten dus de multifocus moet dat zeker halen, en heeft in het algemeen ook goed beeld behalve die ene transponder die me overdag niet genoeg quality geeft maar 's avonds na 11 uur opeens wel genoeg quality heeft om storingsvrij beeld te krijgen. De lnb van de digidish heb ik in duitsland meebesteld toen ik daar kabel heb besteld plus nog wat andere zaken. Het is een Diamond single lnb 0.1 db en ik meen iets van 60 db versterking. Het vreemde is dat als ik dezelfde ontvanger op de aansluitingen zet dat de multifocus in het algemeen een beter signaal heeft dan de digidish. Behalve die vervelende transponder. Helaas heeft de openbox niet echt gedetailleerde signaal aanduiding, ik zal het binnenkort eens analyseren met mn usb ontvanger, daar zijn betere software oplossingen voor. Misschien moet ik eens de lnb van de digidish op de multifocus zetten, misschien is het toch niet zo'n goede lnb die ik gekocht heb, maar dat zou echt balen zijn... Als dat het niet blijkt te zijn kan ik proberen nog fijner uit te richten maar ik heb mijn twijfels of het daarmee wel gaat lukken. Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe! Marco
Sprietje Geplaatst: 17 augustus 2011 Geplaatst: 17 augustus 2011 Ja, een Single LNB Diamond HD-ready Sat 0,1 dB Gold koop je in Duitsland voor 4,90 euro. Daar kan je natuurlijk ook niet veel van verwachten. Dan moet de winkelier er nog aan verdienen, de groothandel, de fabrikant en de belastindienst. Laat ik voorop stellen dat ik zelf liever een wat grotere schotel prefereer maar als je die 45cm DigiDish wilt houden, zet er dan een fatsoenlijke lnb op, Bijvoorbeeld een Inverto Black Ultra of een MTI High Line Pro.
scienide Geplaatst: 17 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2011 beste satkijker, de digidish doet het echter prima, de hele dag door ontvangst op history hd, daar heb ik juist geen problemen mee. Ik heb problemen met die specifieke transponder op de multifocus met de maximum lnb's.. en DAT vind ik juist zo vreemd omdat dat toch beter zou moeten werken dan de digidish. Sorry voor het misverstand, wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Mvg Marco
scienide Geplaatst: 17 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2011 Ik vraag me nou af of ik de maximum xo-r2 zou moeten inwisselen tegen die mti highline, of me dat veel zal schelen vraag ik me echter af, op papier zit er niet zo veel verschil tussen de lnb's. Of dat ik gewoon iets beter moet gaan afstellen, juist op die zender... ? Overdag zit de quality van de zender net onder de 90, en dan werkt de zender niet goed, Later in de avond doet de zender het goed omdat de quality dan ook net boven de 90 gestegen is. Dikke kans dat straks in de winter het de hele dag goed werkt, maar ik zou toch wel het liefste een de schotel zo goed mogelijk uitgericht hebben. Je merkt, het zit me nogal dwars, kijk nogal veel history hd
Sprietje Geplaatst: 17 augustus 2011 Geplaatst: 17 augustus 2011 Beste scienide Een aaltal punten: Jij gebruikt zogenaamde punt-lnb’s. Deze zijn in het algemeen een stuk gevoeliger voor regen dan lnb’s met een normale kop. Heb je al eens gekeken wat de lnb’s doen als ze nat zijn na een regenbui en wat het resultaat is als je ze dan droog maakt met een doek? Ik kan het op de foto niet goed zien maar heb je de Asta 23,5 graden lnb precies in het midden staan? Als dat zo is, dan denk ik toch dat je schotel niet helemaal goed staat uitgericht. Plaats je tuner en een kleine flatscreen bij je schotel. Zet de tuner via het menu op Astra 3 en kijk naar de balk van de signaalkwaliteit. Als het mogelijk is met je tuner stel je af op transponder 12109H en kijk dan naar de balk van de signaalkwaliteit. Ga nu je schotel fijntunen op maximale signaalkwaliteit en let er vooral op bij het vastzetten van de bouten en moeren, dat de signaalkwaliteit nooit meer dan 1% terug loopt. Doet hij dat wel, net zolang opnieuw beginnen totdat je echt het maximale er uit hebt gehaald.
scienide Geplaatst: 17 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2011 Een vriend van mij heeft de mti high line lnb, en wil er een van zijn schotel draaien zodat ik kan testen. Zal dat proberen en als het niet helpt zal ik wat verder gaan met uitrichten, bedankt voor het advies.
Sprietje Geplaatst: 17 augustus 2011 Geplaatst: 17 augustus 2011 Ja, dat was mij ook al opgevallen. Die paal voor de vaste schotel is ook veel te dun. Staan ze wel in de beton? Want zo in de grond is natuurlijk helemaal niks. Maar misschien moet de paal wel zo lang zijn om boven zijn huis uit te komen. In dat geval zou ik er een 110mm pvc-buis overheen schuiven(of 125mm) als de schotel er af is en deze vol storten met beton.
scienide Geplaatst: 17 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2011 Hoi, de palen staan in beton en zijn gevuld met beton, ik heb ook nog spandraden liggen om een en ander vast te zetten dat moet ik nog doen. Gelukkig rijden de treinen hier niet zo hard, het station is even verderop... groetjes Marco
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen