Ga naar inhoud


Camper satellietontvanger


maja

Aanbevolen berichten


Ik geloof dat het grootste probleem ligt in spanningsverschillen. Daarom denk ik dat je geen gewone tv van 12volt kunt gebruiken. Deze moet een aanpassing hebben voor spanningsverschillen.

Ik denk ook dat een sinus omvormer van 12v/230v tot 350w de uitkomst biedt. Daar kan ik eventueel ook sommige andere apparaten mee aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch voorzichtig zijn met die "omvormer"!

Ik had vroeger met een omvormer steeds na een tijd TV kijken een fluitsignaal uit de omvormer: batspanning te laag???

Ik kon desondanks die waarschuwing gerust verder kijken...

Nu is alles op 12V en geen problemen meer!

Wel moet ik opletten dat tijdens het rijden de koelfans niet draaien want dan laadt de HH batterij onvoldoende!

Dan kan midden in de nacht ev de koelkast een alarm geven batspanning te laag...

Alternator 120A, HH bat: 2 gelbats 2x65Ah Frigo compressortype Danfoss-12V, verlichting TL spaarlamp en led.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste maja

Zoals je ziet in de specificaties zorgt zo’n omvormer er voor, dat je van 10.5 - 16.5V gelijkspanning 230Volt krijgt met een maximale afwijking van 3%. En met zulke afwijkingen krijg je nu eenmaal te maken, 16,5V is mogelijk als de dynamo van de camper draait en 10,5 volt als de accu al een tijdje niet meer bijgeladen is terwijl er toch afname is.

Het lijkt zowiezo handig om voor de stroomverbruikers in de camper een aparte accu te nemen. Je staat mooi te kijken als je dat niet hebt en je de volgende ochtend de camper niet meer gestard krijgt omdat de accu te ver leeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik 4 berichten eerder al schreef, levert die omvormer 230V met een maximale afwijking van 3%. Dat is hartstikke weinig. Op de camping in Spanje heb ik wel eens 144 volt gehad en daar werkte de flatscreen en de satellietontvanger nog steeds op hoewel het voor de satellietontvanger wel op het randje was maar met 160 volt geen enkel probleem en dat is toch 70 volt lager dan wat het zou moeten zijn, dat is 30% minder. Op die camping is het hoogste voltage wat ik heb 200volt, meestal heb ik minder zo tussen de 185-190 volt en bij vele maanden gebruik gaat daar je apparatuur echt niet van kapot. Ik weet het altijd wanneer ik minder dan 185volt heb, want dan doet mijn senseo-koffiezetapparaat het niet meer. Ik kan ook 24 uur per dag de spanning aflezen in mijn caravan.

Maar ik vraag me nog steeds af over welke problemen jij gelezen hebt, is dat bij mensen die een omvormer gebruiken of die 12volt apparatuur in de caravan of camper gebruiken? Als je geen zuivere sinusomvormer hebt, kan inderdaad je apparatuur kapot gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog een leek op camper gebied maar door vragen te stellen ben ik het een en ander aan de weet gekomen.

Het is mij duidelijk dat sommige apparatuur door spaningswisselingen kapot kan gaan. Nu zijn er tv's met stabilisator deze zijn geschikt om te gebruiken op 12v. Echter tv's van 12v zonder stabilisator zijn dat niet. Deze kunnen kapot gaan. Daar zal dan een spanningsstabilisator bij geplaatst moeten worden.

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden.

Groet Maja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe eens de moeite om de electronische toestellen van naderbij te bekijken: die 12V gaat rap naar een 5V stabilisator en van daaruit worden de kritische toestellen bediend!

Dus de variatie van de 12V zal van generlei invloed zijn op de werking!

Ik ga an 15j op vakantie en heb me in den beginne blauw geërgerd aan die omvormers, na een paar jaar waren die eruit... en om max 100W te gebruiken had ik omvormer van 1000W piek, en nog rap problemen...

Nu gebruik ik 'm nog om n'm scheerapp op te laden!

Bovendien verandert niks zo rap als de satwereld, en een tuner ingebouwd in de TV zou een achteruitgang betekenen...

Voor in mobilhome is naast verbruik ook de kijkhoek en lichtintensiteit van belang...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jan Ambers schrijft:

 

“Voor in mobilhome is naast verbruik ook de kijkhoek en lichtintensiteit van belang...”

 

Dat is helemaal waar. Misschien wil je de tv ook wel eens zo zetten, dat je buiten kunt kijken en dan heb je veel licht nodig. Het meeste licht in de flatscreens krijg je met de Full-Led-TV’s. Deze soort is het nieuwste en ook het duurste. Hierbij zitten achter het scherm honderden ledjes die voor de verlichting zorgen. Minder licht krijg je met edge-led verlichting. De ledjes voor de verlichting zitten dan in de vier randen van het scherm. Deze techniek bestaat al iets langer en is iets goedkoper.

 

Dan nog even over een TV met ingebouwde satelliettuner. Ik zou daar ook niet voor gaan vanwege alle snelle veranderingen maar bovenal zijn deze zover ik weet als kleinste maat te leveren in een 80cm scherm en ik vraag me af of je zo’n groot scherm in je camper wilt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Sinds kort is er nu een kleine (56 cm) TV met ingebouwde sat ontvanger. De Loewe Connect 22 SL, adviesprijs 699 euro. Ik denk dat ik daar binnenkort voor ga, Loewe is niet de eerste de beste, er zit een DVB-S2 ontvanger in, en het scherm is HD (1980 x 1020). Hij is alleen geen 12 volt, maar wij hebben om medische redenen toch altijd 230 V nodig, en kamperen daarom altijd op een camping met stroom.

 

T B

aangepast door TangoBravo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...