Ga naar inhoud


Houtkachel plaatsen in veranda


Terror

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een houtkachel gekocht op internet. Deze wil ik in een houten veranda plaatsen, in het midden tegen een houten achterwand.

Hoeveel afstand moet ik minimaal tussen de kachel en de achterwand houden?

 

Tevens ga ik met een (dubbelwandige) pijp naar buiten aan de achterzijde, welke ik minimaal boven het dak van de veranda uit wil laten komen. (3 mtr) is dat hoog genoeg of moet dat nog hoger?

 

Gr, Terror

-- Alle wijzen komen uit het oosten --

-- En de rest is er gebleven --

 

 

VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites


en mocht je niet genoeg hebben aan bovenstaande informatie, ik heb nog twee grote rode poederbrandblussers in de aanbieding, staan mooi bij houten achtergrond en zwarte kachels, voor mede SAT4allers maak ik een speciale prijs, wel voor het stookseizoen komen kopen.

 

o ja, en de groeten uit zuid-limbabwe

ik wou dat ik wist wat ik niet wist, dan wist ik meer dan ik nu weet van mijn

Dreambox 8000HD en Xtrend 9500 met Triax 90 cm voor 13°E/19.2°E/23.5°E/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek eens op "montage en gebruiksaanwijzing Scan houtkachels"

dan kom je vanzelf uitgebreide pdf-jes tegen die merkgebonden

richtlijnen geven. Ofwel, gewoon even Googlen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hier iets over de minimale lengte van het rookkanaal.

http://www.fov.nl/preventieplein/particulier/FOV_Schoorstenen.pdf

 

En nog iets, zie bijlage.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet allemaal prima kunnen , zolang het maar decoratie is. Word er echt gestookt dan zie ik de rode haan al komen.

Denk zelf dat er erg strikte regels zijn om dit te plaatsen

8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Terror,

 

Aangezien ik werkzaam ben bij een kachel fabrikant voelde ik mij geroepen om op je bericht te reageren. Wij adviseren de haard en/of de kachelpijpen minimaal 70 cm van brandbare voorwerpen en materialen te plaatsen. Bij een brandbare vloer dient er onder het toestel altijd een vloerplaat toegepast te worden.

 

Het is niet zo te zeggen of 3 meter boven de veranda voldoende is. Algemeen geldt dat de kachelpijp het best uitmondt zo hoog mogelijk boven het dak en ver genoeg verwijderd blijft van hindernissen (hoge bomen, nabijgelegen hogere gebouwen, etc..)

 

Plaatsing moet altijd geschieden in overeenstemming met Bouwbesluit NEN 2757 -uitmondingsgebieden- . Check anders voor de zekerheid de site van NEN omtrent bouwregelgeving. Iedere erkende installateur zal/moet overigens op de hoogte zijn van het bouwbesluit.

 

Succes met de plaatsing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf een aantal jaren terug ook gedaan en toen aardig wat informatie ingewonnen.

Er is een merk rookgaskanaal waarmee je direct aan een houten constructie kunt bevestigen (isoduct).

Kijk op hun site daar staat nagenoeg alles wat je moet weten.

Prijs was toen meer dan 100 euro per meter.

Het aanleg ervan stelt echt niet wat voor.

Maar bel voor de zekerheid met je verzekering,De mijne stelde toen nergens voorwaarden aan.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terror heeft allang die drie meter pijp op z'n harsens gehad en meld zich daarom niet meer. :D

 

die berekening is interessant Con,

want zoveel lucht moet je dus ook wel toevoegen aan de ruimte

anders heb je onvolledige verbranding en alle risico's van koolmonoxide vergiftigingen

 

(je legt best een aardkanaal in tuin en via kruipruimte naar de plek van de kachel > moderne houtkachels hebben zelfs een ventilator om die verse lucht in de brandkamer te blazen >> resultaat volledige verbranding en weiniger schadelijke rookgassen wegens de hogere verbrandingstemperatuur)

 

de pijp, het rookgas afvoerkanaal

moet zoals jorieke melde conform die Norm worden aangelegd

en altijd ruim 1 meter boven een hoger gelegen te openen RAAM of DEUR

(op je slaapkamer de rookgassen binnenkrijgen van je eigen houtkachel in de veranda is eveneens erg gevaarlijk)

 

maar om met jaapioooH te eindigen, een Houtkachel in de Veranda; het mot toch nie gekker worde.

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik mag aannemen dat die veranda genoeg buitenlucht heeft wink

 

Voor de zekerheid die kachel op een fikse grindtegel plaatsen

 

En voor de achterwand hetzelfde. Zoek maar wat mooi materiaal wat de hitte kan weerstaan.

 

Als je zo'n type bent als ik en de pijp er roodgloeiend opstookt zou ik een doorvoer maken met een metalen pijp die flink groter is dan de afvoerpijp voor rooksignalen.

 

Het blijft leip droog hout en hitte dus een blussertje altijd in zicht zetten want met vullen kan er van alles misgaan en voor je het weet krult je veranda eraf en wellicht nog meer dat je lief is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...