Ga naar inhoud

Floppy drive kabel A: en B: omwisselen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De titel zal wat onduidelijk zijn mar aangezien ik daar niet het hele verhaal kwijt kan wordt het dus wat lastig... hoop dat het onderstaande in elk geval wel duidelijk is...

Ik heb hier een oude HP Brio BA 300 staan waarin ik een 3.5" en 5.25" floppy drive heb zitten. Doordat de 5.25" drive boven in zit, de 3.5" daaronder en de moederbord aansluiting daar weer onder zit de 5.25" drive op het einde van de kabel en is daarmee met alle kabels die ik bezit automatisch station A:.

Wat ik wil is dat de 3.5" drive station A: is en de andere dan uiteraard B: is. In de BIOS valt er niets te regelen voor zover ik kan zien en een by-pass in Windows wil ik niet omdat het in puur MS-DOS ook moet werken...

Waar ik wel aan zat te denken is een kabel verbouwen... De stekker na de twist is drive A:. Als ik die twist nu een stekker naar voren haal en op de plaats van de "oude" twist ook weer een twist leg.

Denk ik nu te simpel of beginnen meerdere mensen zich nu af te vragen waarom deze kabels niet gewoon bestaan? laugh Of bestaan deze ook gewoon?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Geplaatst:

Zo echt uit de ouwe doos.

Op elke drive zit een piepklein jumpertje waarmee je drive 0 of 1 / A en B regelt. Echter doordat er een twist in je flatcable zit wordt die jumper buiten spel gezet.

http://www.interfacebus.com/PC_Floppy_Drive_PinOut.html

Speel met de jumpers of draai idd de twist om, alleen kom je dan vaak in de problemen omdat de totale lengte van de kabel te kort is van mainboard -> drive A -> drive B.

Als je jumpers hebt kun je de twist er gerust uithalen en met de jumpers de juiste drive volgorde maken.

Het "ontwisten" even met beleidt doen, die kapjes van de connectors kunnen los en vervolgens kun je de twist uit de zwaluwstaartjes trekken en weer terugdrukken.

Kan soms mislukken maar wellicht heb je nog een kabel achter de hand.

Losse lengtes flatcable en connectors zijn bij electronica webshops vast in te slaan.

Suc6!

Geplaatst:

connectoren en kabels heb ik genoeg dus dat moet goedkomen. Overigens heb ik nog nooit jumpers (zoals ik ze van IDE schijven ken) op floppy drives gezien... zo toch nog eens goed kijken...

Bedenk mij nu ook zelfs dat ik niet eens met de oude kabel hoef je gaan klooien want ik heb nog flatband op rol liggen, mogelijk moet ik dan wel twee stroken naast elkaar leggen maar dat is dan maar zo... kan ik gelijk de lengte maken die ik zoek.

In elk geval bedankt voor je bericht... dan ga ik zo eens een kabel ombouwen. smile

offtopic: Wat betreft 5.25" floppy's betreft... heb hier al genoeg gelezen dat die dingen tegenwoordig niet meer uit te lezen zijn... Het leuke is dat ik in verhouding meer 3.5" floppy's met problemen heb als 5.25" floppy's. Die 5.25" floppy's lijken wel betrouwbaarder...

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Geplaatst:

Soms zitten die jumpers onder metalen deksel, ze zijn trouwens mini jumpers. Latere modellen drives hadden die jumpers helemaal niet meer. Was niet meer nodig omdat fdd kabels met twist algemeen toegepast werden en om die reden wegbezuinigd.

• Moderator
Geplaatst:

parasol heeft gelijk, er zitten op floppydrives ook jumpers. Om die dingen niet te hoeven zetten is destijds bedacht om de twist in de kabel te leggen zodat de stekker bepalend wordt welke A: drive en B: drive wordt.

Ik deel je mening, ik heb meer 3.5 inch disks weggegooid die niet meer leesbaar waren (tdk floppies a 5 piek per stuk toen) dan de 5.25 inch floppies.

Ik ben overigens blij dat ik er afstand van heb genomen, hoewel ik nog steeds een usb floppy drive in de laptoptas heb voor het geval, maar die is de afgelopen 3 jaar niet het foedraal uit geweest smile

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Als je de jumpers vind, dan gewoon op beide drives de jumper omzetten, en de kabel met rust laten.

De drives worden dan verwisseld van "positie" (naam)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Ook dat is goed te verklaren immers zo'n kleine 3.5" 1.44 Mb HD had en meer data en een veel kleiner oppervlak dan de 5.25 1.2 Mb HD diskette. Bij 5.25" kan er gewoon meer corruptie optreden voordat er fataal te veel bitjes omgevallen zijn.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen