marleentje Geplaatst: 30 augustus 2011 Geplaatst: 30 augustus 2011 M'n broer woont sedert een paar maand in Schotland, Edinburgh. Hij zou graag Astra1 en Astra 3 ontvangen. Heeft er iemand ervaring met schoteldiameters voor deze locatie? Zou het lukken met een Multitenne ? Hij woont toch een kleine 1000km van Nederland/Vlaanderen. DM 8000 + Formuler F1 88cm schotel 4x quad lnb, 2x UHF-antenne voor dvb-t ontvangst.
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 30 augustus 2011 Geplaatst: 30 augustus 2011 Dat moet lukken met een Triax 78cm, een T55 etc... Eigenlijk is de locatie niet zo speciaal dat je er een aparte schotel voor nodig hebt.
Sprietje Geplaatst: 1 september 2011 Geplaatst: 1 september 2011 Ik zou het er in ieder geval niet op gokken dat de Multytenne in Edinburgh nog zal werken. Je moet je bedenken dat het een schotel is met 4 voorgemonteerde lnb’s waarvan je ruim 1000km van het ontwerpgebied af zit. De kans is veel te groot dat het niet zal werken.
marleentje Geplaatst: 5 september 2011 Auteur Geplaatst: 5 september 2011 Die Multitenne is altijd een beetje gokken, wel handig om te plaatsen, klein om aan te zien, en je zou je laten misleiden. In Edinburh zie je wel heel veel kleine schoteltjes voor Sky. Astra2 zal dan ook wel de enige satelliet zijn die goed binnen komt met een Technisat Multinenne. Dank voor de reactie, maar ik hoopte dat iemand wat ervaring had met het plaatsen van schotels in Oost Schotland. DM 8000 + Formuler F1 88cm schotel 4x quad lnb, 2x UHF-antenne voor dvb-t ontvangst.
Sprietje Geplaatst: 5 september 2011 Geplaatst: 5 september 2011 Marleentje schrijft: “Astra2 zal dan ook wel de enige satelliet zijn die goed binnen komt met een Technisat Multinenne.” Nee Marleentje, dan heb je het niet goed begrepen. Je kunt alle vier de satellieten met de multytenne in Schotland ontvangen maar omdat de Multytenne een schotel is met voorgemonteerde lnb’s, staan ze voor Schotland onderling niet goed afgesteld. Als je de Multytenne afstelt op de Astra 1, dan krijg je die uitstekend, iedem voor de Astra 2, Astra 3 en Hotbird maar er is te weinig garantie dat je alle vier de satellieten gelijktijdig goed kunt ontvangen en daar is de Multytenne toch net iets te duur voor om dat uit te proberen en dan tot de conclusie te komen dat het niet gaat. Maar om dan maar te schrijven: “maar ik hoopte dat iemand wat ervaring had met het plaatsen van schotels in Oost Schotland”, dat is wel erg kort door de bocht. Natuurlijk kunnen we je uitstekend helpen met advies voor een schotel in Oost Schotland, maar dan met een gewone schotel met losse lnb's. Geef maar aan welke satellieten je graag zou willen ontvangen.
Smurf Geplaatst: 5 september 2011 Geplaatst: 5 september 2011 mijn oom woont ten oosten van edinburgh, heeft een duo lnb voor astra 1 en 3. Werkt goed meen ik nadat mijn neefje de lnb op 1 en 3 had gezet want de profi installer had natuurlijk op astra 2 gericht. Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3
Sprietje Geplaatst: 5 september 2011 Geplaatst: 5 september 2011 Beste mensen Een duo-lnb werkt inderdaad prima in Schotland als je alleen georiënteerd wilt zijn op de Nederlandse zenders maar ik kan me toch echt wel voorstellen, dat als je in Schotland woont, je ook de Astra 2 wilt ontvangen om op de hoogte te zijn van het Engelse gebeuren. Topicstarter marleentje kwam zelf met de suggestie van een Multytenne. Ik weet niet waarom. Misschien om veel zenders te kunnen ontvangen of om een kleine onopvallende schotel te hebben. Dit laatste is misschien wel heel belangrijk. Ik heb vanavond de zaak van de Multytenne nog eens helemaal door zitten rekenen. Ik geef je 75 procent kans dat de Multytenne in Schotland goed zal werken inclusief de Hotbird. Beperk je je tot de Astra 1, 2 en 3 en neem je voor lief wat je van de Hotbird kunt ontvangen, dan geef ik zelfs meer dan 80 procent kans dat de Multytenne goed zal werken. Voorwaarde is wel, dat de mast waar je de Multytenne op plaatst, 4,4 graden gekanteld wordt richting oosten. Hoe je dat moet doen, vertel ik wel als je voor de Multytenne interesse hebt. Met een schotel van 80cm en 3 losse lnb’s met een diseqc-switch, lukt het natuurlijk 100%. Dan heb je ook nog wat meer regenreserve, misschien wel nodig als ik Edwin Krol beluister waarin hij verteld waar het slechte weer meestal vandaan komt.
marleentje Geplaatst: 7 september 2011 Auteur Geplaatst: 7 september 2011 Satkijker schrijft: ** Topicstarter marleentje kwam zelf met de suggestie van een Multytenne. Ik weet niet waarom. Misschien om veel zenders te kunnen ontvangen of om een kleine onopvallende schotel te hebben. Dit laatste is misschien wel heel belangrijk. ** Dat heb je goed verwoord, Satkijker, klein en eenvoudig te plaatsen waren zeker doorslaggevende elementen. Het was me niet duidelijk dat die Multitennes afgesteld zijn om beste ontvangst te hebben in midden-Europa. Dat kan idd en probleem geven waardoor de signaalsterkte te beperkt is. En ja, ook de Britse zenders staan op hun verlanglijst. Alhoewel het dvb-t aanbod aldaar heel uitbereid is, zelfs HD-zenders. Wat Hotbird betreft is het FTA-aanbod niet zo interessant, tenzij je de Italiaanse zenders erbij wil. Uiteraard voor elk wat wils dit staat hier duidelijk niet ter discussie. Conclusie, ik denk dat we een triax 78cm gaan nemen met zo'n multiblock waar je drie (of vier) LNB's kunt monteren en uiteraard een disecqswitch. Wij hebben dezelfde configuratie thuis, maar dan een 88cm schotel. En dan nog enkele UHF-antennes op zolder voor dvb-t. dank aan allen DM 8000 + Formuler F1 88cm schotel 4x quad lnb, 2x UHF-antenne voor dvb-t ontvangst.
rudolfdebeer Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Hou het makkelijk, 88 cm schotel of zo, met een USALS rotor (bv Stab) en wat geduld voor draaien. Zit je altijd goed. Er zijn meerdere sats met FTA HD nu en die HD receivers zijn goedkoop. Waarschijnlijk wil jullie werken met zo'n Canaal Digitaal aanbevolen receiver. Ik heb zelf ooit tijd in Schotland gewoond en eigenlijk geen behoefte aan nederlandse media gehad omdat het daar niet je omgeving is, hooguit heimwee wekt. Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.
marleentje Geplaatst: 7 september 2011 Auteur Geplaatst: 7 september 2011 neen Rudolfdebeer, geen " Canaal Digitaal aanbevolen receiver" we plannen om alle twee te vernieuwen en een Dreambox aan te schaffen, alleen we zijn nog wat bang voor het gedoe van die images inplaatsen en de taloze toepassingen die ermee gepaard gaan. Mocht er een handboekje bestaan met alle 'hoe en waarom' er duidelijk in beschreven dan stappen we morgen naar de winkel. Jij vindt het niet zo nodig om in Schotland de Nederlandse zenders te kunnen bekijken, wel het gaat eigenlijk meer over canvas en één. DM 8000 + Formuler F1 88cm schotel 4x quad lnb, 2x UHF-antenne voor dvb-t ontvangst.
Sprietje Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Beste Marleentje Als je erg veel belang hecht aan een kleine onopvallende schotel, dan kun je een gokje wagen met de Triplesat, dit is een uitgeklede Multytenne zonder de Hotbird. Deze heeft twee aansluitingen en is een stuk goedkoper dan de Multytenne met twee aansluitingen. Wil je op safe spelen en niet al te groot gaan, dan neem je een triax 78 met 3 Alps-lnb’s voor de Astra 1, 2 en 3. Bedenk van te voren of je die met één of twee aansluitingen wilt hebben zodat je eventueel twin-lnb’s neemt en natuurlijk ook een tweede diseqc-switch.
Gast Togan Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 @marleentje, Ook Vu+ Duo is een aan te raden ontvanger, zeker qua prijs. De mogelijkheden komen veel overeen.
rudolfdebeer Geplaatst: 14 september 2011 Geplaatst: 14 september 2011 Awel, dat kan ook. Als jullie dat fijn vinden. Maar blijft toch beter losse schotel en usals rotor. Kan je het ook lekker doorverkopen daar. De schotse buren willen meestal Sky en aanverwant. Er is trouwens een aktieve sat scene in the UK. Het voordeel van de duurdere receiverklasse is wel dat als aangeschaft via CD, bij problemen ook verhaal kunt halen. Ik persoonlijk vind de Dreambox te duur. Heb je een andere in Vlaanderen/Nederland dan is aanschaf van een bruikleen HD box van CD een optie waard. Vroeger ging ik gewoon de schotse hooglanden bekijken, associeeren met de locals en af en toe Grampian TV kijken. Maar ik werkte toen ook op een booreiland en dan ga je niet voor de buis hangen aan wal. Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.
Sprietje Geplaatst: 14 september 2011 Geplaatst: 14 september 2011 Nou, je kunt dan wel een draaibare opstelling adviseren, ik zou voor geen geld een draaibare schotel willen hebben. Daar valt toch niet mee te zappen. Telkens moet de schotel naar een andere satelliet draaien. Nee, geef mijn maar gewoon een vaste opstelling met bijv. Astra 1, 2 en 3. Bovendien kun je op een draaibare schotel moeilijk twee tv’s op aansluiten want als je voor de ene tv de schotel gaat draaien, heeft de ander ook geen beeld meer.
Fatfreddy Geplaatst: 14 september 2011 Geplaatst: 14 september 2011 Ben ik met je eens. Een combinatie van beide vind ik zelf de mooiste oplossing.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen