Ga naar inhoud


Sommige satellieten onvindbaar met Humax 5400


Ripperman

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een Humax IRCI 5400 aangeschaft en ik ben nu nog volop aan het onderzoeken van zijn mogelijkheden. Ik heb een draaibaar gemotoriseerd systeem met een schotel van 110 cm. De motor kan van circa 40 graden oost tot 40 graden west draaien. Het vreemde is dat ik lang niet alle satellieten in die radius kan ontvangen. Astra 19.2E, Hotbird 13E, THOR 1W en nog een paar andere zijn goed te ontvangen, maar van Hispasat 30W of Eutelsat 16E kan ik maar geen signaal ontvangen. Vreemd is dat als ik in het menu bij "manual search" de "Antenna Alternative" op Hispasat zet en vervolgens op "OK" druk, de "Satellite Name" standaard op Kopernicus 2 staat. Dit lijkt mij evident verkeerd dus heb ik deze maar naar Hispasat gewijzigd, maar helaas zonder resultaat. Ik heb de nieuwste settingsfile van pet123 (settings_45east_43west_diseqcmotor) en HIC-10500PH+CAM2002g+ToH11 Firmware en een actuele PMC-list in de ontvanger staan. Of de frequenties van de satellieten die in de ontvanger staan geprogrammeerd correct zijn heb ik geen verstand. De info die mij op Kingofsat of de andere welbekende sites wordt voorgeschoteld zegt mij weinig. Is het misschien zo dat het signaal van de Hispasat-satelliet erg zwak is in Nederland (dus dat deze nauwelijks te ontvangen is), of zijn de frequenties in de ontvanger verkeerd? Wanneer dit laatste misschien het geval is, hoe kan ik achter de juiste instellingen komen voor de onderscheidelijke satellieten? Is er misschien iemand die de juiste instellingen al heeft voorgeprogrammeerd en kan deze info door middel van een file via internet worden uitgewisseld? Of is er een optie in de Humax verborgen dat de Humax automatisch de gehele loopbaan van de motor scant naar signalen van de verschillende satellieten? Wie kan mij op weg helpen? Ik kom zelf echt niet meer uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik had een soortgelijk probleem.

Op het oosten kon ik veel vinden op het westen bijna niks.

Wat ik veranderd heb is het volgende.

Ik heb mijn tuner afgestemd op een kanaal van Sirius.

Ik heb de motor (mbv de tuner) op 0,8 graden west gezet. Daarna met de hand de schotel gericht op de sirius tot ik beeld had.

Daarna heb ik de gericht (mbv de tuner) op Hispasat. Nu heb ik de hellingshoek iets bij gesteld en voila, werken als trein. Ik mis tot nu toe alleen Eutelsat 1. ook dit is een kwestie van hellingshoek iets bij regelen.

 

Succes,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde configuratie en vang alles van 43o tot45w

je moet er absoluut voor zorgen dat de paal waterpas staat anders krijg je afwijkingen wat tot gevolg heeft dat je sommige sat's niet meer pakt.

wat je kan doen als de paal in het lood staat is op een kanaal van de hispasat zetten en dan de motor naar het westen draaien totdat je meters uitslaan en dan saven,ik moest nl ook iets corrigeren.

suc6

Vastberaden, geen arrogantie!
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ripperman

 

Mijn ervaring is dat het waterpas zetten van je mast best wel nauw luistert. Neem geen genoegen met "ongeveer" waterpas. Wees zo nauwkeurig mogelijk, destemeer profijt heb je hier van.

Zoals Houbie al aangaf met de 0,8 graden, moet je de longitude van je woonplaats corrigeren.

 

- longitude van >5 = (longitude)-5=X, motor X graden WEST draaien m.b.v. receiver en opnieuw Sirius richten. Motor in zijn geheel op de mast draaien.

 

- longitude van <5 = 5-(longitude)=X, motor X graden OOST draaien m.b.v. receiver en opnieuw Sirius richten. Motor in zijn geheel op de mast draaien.

 

Groet Michel,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...