Ga naar inhoud


[Premium+ HD] Terugkeer naar AZ Firmware...???


paulvr

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Na heel veel problemen met vastlopen enzovoorts ben ik voor Enigma 2 op een Topfield ontvanger overgestapt. Ik ben daar ontzettend tevreden mee, en dat maakt ook dat ik de AX Box Premium HD+ weer in zijn originele staat kan brengen waarbij ik dan denk aan de azbox-0.9.5308 software.

 

Met enige aarzeling, dat geef ik toe, ik neem aan dat de zapsnelheid nog steeds niet opweegt tegen de E2, maar ik was er ook vrij zeker van dat de speciale eigenschappen van de AZ Box zoals zeer lage SR mogelijkheid, zeer goede blindscan, AAC audio decoding en zo nog wat dingen niet echt allemaal meer tot hun recht kwamen bij de E2 software.

 

En dan heb ik het nog niet eens over de ellende dat je driekwart van je afstandsbedieningsfuncties kwijt bent, je zenderlijsten per satelliet niet met de afstandsbediening naar eigen smaak kunt inrichten, enzovoorts.

 

Maar goed, ik dacht altijd dat dat terugkeren prima gewaarborgd was. Tot ik in de gebruiksaanwijzing van mijn laatste versie de RC12 (ben er tamelijk zeker van dat ik nog van RC11 naar 12 ben gegaan) de volgende instructies vond:

 

How to install Official FW on USB:

 

Put USB Stick (min 512MB) in AZBox and PowerOn

Extract archive : 'FW4USB'

start AZUp v.2.0

enter correct IP adress of AZBox

Press : 'Install Official FW - GO !'

Load : 'vmlinux' and 'patch.alt' from extracted archive

Wait for finishing

After reboot - Enjoy smile

 

Eerlijk gezegd geeft mij deze tekst een hele hoop hoofdbrekens.

Zoals ik het lees moet je een lege USB stick met ruimte voor 512 MB in de AZBox stoppen en dan AZUp 2.0 op de computer opstarten.

 

Daar komt voor mij meteen het eerste probleem: ik ken alleen het systeem waarbij je een stick met patch erin stopt omdat je dan als ik me goed herinner het IP nummer op het ontvangerschermpje ziet. AZUP 2 heeft geen eigen IP-nr zoekfunctie zoals zijn voorganger.

 

Daarna vraag ik me af waar dan dat archief FW4USB zou moeten staan dat je dan moet uitpakken. De tekst doet denken dat het uit de ontvanger moet komen maar daar zit toch nu die Linux software in?

 

Nou ja, verder ben ik nog niet gekomen maar ik vraag me intussen ook wel af waar dan die later in het verhaal genoemde vmlinux en patch.alt vandaan komen. Ik snap dat het in dat uitgepakte verhaal van die FW4USB file zit dus op het USB stickie maar als ik iets met patch zie ben ik tot dusver altijd gewend geweest aan een eerst rebootende AZ ontvanger.

 

Het zal wel dom van me zijn maar ik snap echt niet precies hoe die bovenstaande instructies te begrijpen en ik ben als de dood dat ik door mijn onwetendheid een technisch uitstekende ontvanger naar de vaantjes help. Kan iemand dat verhaal misschien in Jip- en Janneketaal voor me vertalen?

 

 

PS: ik kon in de ontvanger niet ontdekken waar bevestigd zou moeten staan dat ik inderdaad RC12 als laatste heb geïnstalleerd (iets waar ik vrij zeker van ben), maar ik vond wel:

Enigma: MAR 16 2011-rticore

Image: Experimental 2011-03017

 

Hopelijk zegt dat de kenners iets?

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

FW2USB is voor dual boot maw E2 in de flash en orgineel op USB, als je terug wilt gaan naar orgineel dien je Back2Original te gebruiken.

 

Zet de patch.bin van de orginele firmware op een FAT 32 geformateerde USB stick.

 

 

Zet de ontvanger in resque mode via het menu. (ipadres verschijnt op display)

Steek de USB stick in de ontvanger

Start AzUp 2.13 op en zet het ipadres erin

klik op GO onder InstallE2/Kernel

AzUp vraagt om de locatie van patch bestand.

 

 

Selecteer de patch uit de map Back2Orginal

 

De oude kernel wordt nu terug gezet, wanneer AzUp klaar is reboot de ontvanger in het Upgrade menu.

 

Selecteer nu optie 4 ( format application arrea )

Daarna selecteer optie 1

 

Het is van belang dat je de eerste keer met Azup de firmware kiest uit de map back2original!! en dat doet via installE2/kernel

2 x Maxytec Multibox 4K

1 x Zgemma H9 combo
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

heel hartelijk dank voor je hulp. Mijn probleem is dat ik mede door gezondheidsproblemen wat heel erg vergeetachtig ben geworden, en ik vermoed dat daar de problemen liggen. Ik probeer eerst even aan te geven wat ik heb met daaraan verbonden de vraag of dat voldoet:

 

1. Ik heb de dir RTi_Core_1.1.12.RC12, daarin bevinden zich patch 1 en patch 2, AZUp 2.0.4 en het txt bestand HowTo waarvan ik hierboven schreef hoe je volgens hen na installatie van die RC12 weer terug kunt keren naar de orginele firmware.

2. Ik heb azbox-0.9.5306-patch

 

Ik had ergens gelezen dat je voor die RC12 per se de AZUp 2.0.4 zou moeten gebruiken maar misschien is dat mettertijd achterhaald? Beter nu 2.13 ophalen? Van een bestand of directory die Back2Original heet hoor ik nu hier voor het eerst. Zou je me een link kunnen geven naar die twee bestanden, en als ik over die twee beschik, ben ik er dan?

 

Ik zal het me wel weer niet goed meer herinneren, om een of andere reden heb ik gedacht dat als je een USB stick met patch in de ontvanger steekt dat ie dan altijd van Rescue laat zien welk IP nummer hij heeft maar dat is kennelijk een vergissing van mijn kant. Hij blijft wel even op rescue staan maar loopt daarna gewoon door naar de zender waarop laatst was afgestemd.

 

Sorry, ik weet dat het allemaal erg dom en amateuristisch klinkt maar op dit moment lukt me niet meer dan dat. Ik hoop dat je me even kunt tippen hoe dit precies aan te pakken, uiteraard is via PM ook prima als mijn onkunde het board teveel vervuilt.

 

Bij voorbaat enorm bedankt!

 

Paul.

 

 

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste D~Liver,

 

Na heel veel zoeken ben ik erachter waar dat Back2Original waarvan je spreekt is te vinden. Het blijkt een file te zijn binnen de versie 1.1 van RTI´s Enigma 2.

 

Maar zover ben ik nooit gekomen!!! Ik heb hoogstwaarschijnlijk niet eens de versie RC12 maar slechts RC11 aan de datum (maart 2011) te oordelen.

 

Het is daarvandaan dat ik die tekst hierboven haalde.

 

Maar ja, de hamvraag is natuurlijk of ik zomaar ongestraft een Back2Original file mag loslaten op een RC11 in plaats van de versie 1.1 waarvoor hij is geschreven...??????

 

Ik heb er uiteraard geen verstand van maar ergens klinkt zoiets niet goed.

 

PS± waarom spreekt iedereen eigenlijk van resque mode????

 

Het Engelse woord is rescue en betekent redding. Dat is dan ook het woord dat op mijn scherm verschijnt.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Dank je voor de tip, zoals gezegd, ik was er bang voor om zomaar een bestand te gaan gebruiken die niet eens bestond toen ik mijn versie (RC11) installeerde.

 

E2 in volle kracht... tja eerlijk gezegd weet ik niet wat ik daarbij moet denken. Bij elke versie vond ik jubelverhalen, en als ik dan overgestapte bleek steeds dat er nog heel veel niet of onvoldoende werkte.

 

Goed, sommige dingen zoals het niet kunnen gebruiken van de tweede tuner en het wegvallen van bepaalde speciale tuner eigenschappen zullen wellicht opgelost zijn. En ja, ik moet toegeven dat vergeleken met de originele firmware (stand herfst 2010) het zappen beter ging.

 

Maar ik heb in elke Enigma versie te maken gehad met een eindeloos vastlopen van het toestel. Sommige combinaties bleken gewoon dodelijk zoals het overschakelen van en naar een Spaanse abo zender. Of het ook maar iets te snel zappen, zelfs binnen de eigen provider. Feitelijk ben ik gewoon gestopt met het gebruiken van de AZ Box tot ik die Topfield in handen kreeg.

 

Met de Enigma software wordt uiteraard een Dreambox ge-emuleerd. Ik vind dat een ontzettend irritante manier van afstemmen. Ik wil gewoon complete zenderlijsten per satelliet zien waarbij ik handmatig de zenders waar ik vaak naar kijk bovenaan de lijst zet. En eventueel zenders waar ik absoluut nooit op zal afstemmen (godsdienst, sport, shopping) met een paar handelingen definitief uit de lijst kan verwijderen.

 

De Dreambox dus ook Enigma biedt daar alleen favorietenlijsten aan, iets wat zeker ook in de allernieuwste E2 het geval zal zijn. Ik vindt de manier van omgang met zenderlijsten in apparaten als de Maxplus/ClarkeTech/F15 apparaten 1000x beter dan die Droomdoos handel.

 

Uiteindelijk zal het van eventuele frustraties met de nieuwste versie AZ Box firmware afhangen of het een goede beslissing was om die E2 handel eraf te halen. Maar een satelliet als Hotbird opzoeken en dan door eindeloos lange lijsten van zenders te moeten waden die mij niets zeggen om er eentje terug te vinden waarvan ik soms de exacte naam niet meer weet is mij te moeizaam. Het minste wat in de de Dreambox zenderlijsten zou moeten staan is een tekentje dat het om een ongecodeerde zender gaat (of desnoods $ tekentjes bij elke gecodeerde zender zoals bij ClarkeTech). Dat, zodat je niet eindeloos veel tijd verliest omdat je wacht op een zender die niet zal komen. Je kunt van honderden zenders niet uit je hoofd weten wat ze zijn en of ze gecodeerd zijn en of die code eventueel in je lijst van ontvangbaren staat.

 

Een Hotbird zender die bijvoorbeeld als zendernaam 5108 heeft, wat moet je ermee? En als het de moeite waard is dan moet je er toch snel een andere naam aan kunnen geven? Je kunt niet alles in Favorieten onderbrengen, al was het maar om het gegeven dat dat veel te veel tijd kost.

 

Eind van het liedje is dat je het gebruik van die Dreambox-achtigen beperkt tot het aflopen van een aantal aan jou bekende providers en/of een aantal favorietenlijsten en de rest maar links laat liggen. Daar heb ik mijn sat installatie niet voor aangeschaft!

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit antwoord zegt mij genoeg. E2 geeft je namelijk de volledige controle over hoe je je zenderlijst wilt hebben.

 

Netjes opgedeeld in fav groepen of 1 fav met alle kanalen op een volgorde zoals jij ze wilt hebben.

 

Probleem is dat je dam zelf ff in actie moet komen en je eigen lijst moet gaan maken ( dan kan overigens ook met de orginele fw ).

 

tot dus ver zie ik alleen commentaar op zaken die jezelf kan regelen met de juiste software op je pc, ok het vergt wel ff inspanning en tijd maar ja welke hobby box niet

2 x Maxytec Multibox 4K

1 x Zgemma H9 combo
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi D_Liver,

 

Jouw antwoord zegt mij genoeg, namelijk dat je gewoon niet begrijpt wat ik zeg. Ik wil geen aparte favorietenlijsten hebben, maar gewoon complete zenderlijsten per satelliet die ik al naar gelang mijn behoefte kan editen of herschikken.

 

En dat kan nou net niet bij Dreambox, je moet en zult favorietenlijsten maken. En dat is precies wat ik niet wil.

 

En ja, een soort verwijt richting gemakzucht is totaal misplaatst. Ik scan bij voorkeur mijn eigen zenderlijsten in en geef daarna die gevonden zenders dan vaak ook nog een naam die begint met de letters van het land waarvandaan die zender komt. Maar ik vind het gewoon heel prettig om zenders per satelliet en in een door mij gekozen volgorde te zien.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het dan niet makkelijk om in favorieten een mapje per satelliet aan te maken en dan de zenders die je wilt bewaren naar het betreffende favorieten mapje te kopiëren? Dat kost je waarschijnlijk minder tijd dan wat je niet kijkt aan zenders weg te gooien. Je kunt dan de zenders gewoon in jouw volgorde plaatsen want dat kan je namelijk wel in het favorieten bouquet. Je kan trouwens ook de naam van een zender wijzigen, maar dat moet je wel op de pc doen met dreamboxedit of dreamset. Daar kan je ook bouquetten aanmaken, zenders naar de bouquetten kopiëren en sorteren. Als je de zendernaam wijzigt moet je volgens mij wel bij die zender aangeven dat de zendernaam niet geupdate mag worden. Het beheren en aanpassen van je eigen zenderlijst via de pc is volgens mij sowieso de snelste en makkelijkste manier die er is. Vond het beheren en aanpassen via de ontvanger zelf altijd zo'n rot werk. Was echt blij toen ik een dreambox kocht en het via de pc kon doen. Hoop dat je er wat mee kan smile.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach weet je, ik denk dat ieder zo zijn eigen voorkeuren heeft. Natuurlijk, zenders waar je vaak naar kijkt kun je in favorietenlijsten zetten. Maar alles, dat is een beetje erg veel. Toch wil ik heel onregelmatig - soms maanden niet - kunnen kijken wat er op de Albanese, de Zuid-Soedanese, de Cubaanse of de Litouwse televisie te zien is.

 

Dat wil ik niet allemaal als een boekhouder in rijtjes en dingetjes willen stoppen, met een gewone (Maxplus) ontvanger is het een fluitje van een cent om een zender te verschuiven in de gewone satlijst. Maar goed, daar kun je zelf kiezen of je de zenders alfabetisch geschikt wilt zien (zoals de Dreambox), of per transponder geordend, of per coderingssysteem. Die laatste twee opties zouden al heel veel doen om de Dreambox prettiger in de omgang te maken.

 

Die verplichte alfabetische volgorde vind ik om een reeks van redenen erg onprettig, ook na er een half jaar mee gewerkt te hebben. Maar laat ik een ding voorop stellen, laat alsjeblieft iedereen zijn eigen voorkeuren hebben zonder dat er verwijten komen als zou ik er niet voldoende tijd in willen steken. Ik heb me altijd afgevraagd waarom mensen persoonlijk menen te moeten worden als je er toevallig een andere voorkeur op na houdt.

 

Overigens, ja ik weet dat je met de computer je settings kunt aanpassen, dat geldt voor vrijwel elke ontvanger die ik heb. Maar ik heb mijn computer niet voortdurend aangesloten staan op mijn sat ontvanger. Voor mij geldt dat een paar toetsjes op een afstandsbediening veel minder tijd kost dan de aansluiting te realiseren, het bewuste programma op te starten, enzovoorts enzovoorts. Kost veel meer tijd, doe je dus alleen als er echt belangrijke dingen te veranderen zijn. Als het gewoon gaat om een enkele net ontdekte Bulgaarse volksmuziekzender wat hoger op de zenderlijst van een bepaalde satelliet te zetten, ach dan laat je dat al gauw maar zitten.

 

Overigens, ik heb het nog niet genoemd geloof ik, maar ik vind het ook enorm prettig als ik mijn afstandsbediening gewoon weer kan gebruiken waarvoor hij bedoeld is. De mijne telt in totaal 56 toetsen en in de huidige E2 situatie zijn dat er ongeveer 50 teveel. Ik zou het wel fijn vinden als alles weer gewoon zo´n beetje werkt waarvoor het bedoeld is.

 

PS - zo apart is wat ik hier stel toch ook weer niet? In vrijwel elke recensie van apparaten als Clarke-Tech, Dr. HD of vroeger de Maxdigitaal wordt steeds weer aangehaald hoe fantastisch gebruikersvriendelijk de menustructuur is. Dat in vergelijking tot nagenoeg elke andere ontvanger. Waarom zou je dat dan ineens niet in relatie tot die Dreambox mogen vinden?

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet bot bedoeld hoor, maar als enigma2 je zo slecht bevalt waarom gebruik je het dan ? Ik krijg de indruk dat iets wil wat domweg niet in de enigma 2 zit tot nu toe. Je kunt overigens wel uit de sataliet lijst de zenders verwijderen die je niet wilt smile.

Als alles eens.....

AZbox Premium HD+ S/C + 1000 GB FW: RSi 0.1.1

On the attic Dreambox 7000S + 160GB WD. No Image

Wave Frontier T90 + 30W<>28.2E (12lnb's) + 35 meter coax

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paulvr
Hoi D_Liver,

Jouw antwoord zegt mij genoeg, namelijk dat je gewoon niet begrijpt wat ik zeg. Ik wil geen aparte favorietenlijsten hebben, maar gewoon complete zenderlijsten per satelliet die ik al naar gelang mijn behoefte kan editen of herschikken.

En dat kan nou net niet bij Dreambox, je moet en zult favorietenlijsten maken. En dat is precies wat ik niet wil.

En ja, een soort verwijt richting gemakzucht is totaal misplaatst. Ik scan bij voorkeur mijn eigen zenderlijsten in en geef daarna die gevonden zenders dan vaak ook nog een naam die begint met de letters van het land waarvandaan die zender komt. Maar ik vind het gewoon heel prettig om zenders per satelliet en in een door mij gekozen volgorde te zien.


Nee je hoeft niet perse je kanalen in te delen in favorietenlijsten als je dat niet wilt, enigma heeft wel het voordeel om zoals jij wilt ( omdat je toch al namen aanpast ) om fav lijsten aan te leggen op landniveau.

Alles wat je wilt is mogelijk binnen enigma ( en ook binnen de orginele firmware ) alleen op de manier zoals jij het wilt hebben zul je het zelf moeten doen, voor enigma firmware gebruik je dan dreamset 2.34 en voor orginele firmware pak je MAZ 3.2.
Dan kun je op je PC je lijst net zo maken als je wilt.

Volle kracht Enigma2...... tja je bent gestopt bij RC12 je hebt dus de nieuwe drivers niet gehad, tevens had je een aangepachte keymap kunnen laden daarmee was de indeling van de AB gelijk geweest aan de orginele firmware ( uitgezonderd teletext want die doet het nog niet in enigma2)

Dus samen gevat die lijsten kan het probleem niet zijn ook in enigma kun je lijsten maken zoals jij die wilt

2 x Maxytec Multibox 4K

1 x Zgemma H9 combo
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sjaak,

 

Tja, waarom gebruiken mensen Enigma 2 - dat lijkt me wel erg vragen naar de bekende weg. Laten we zeggen dat het over een onderwerp gaat waar we volgens de regels van sat4all niet over spreken met elkaar, goed?

 

Bovendien, ik vermeldde al dat ik Enigma 2 via een Topfield ontvanger gebruik en dat ik enorm verbaasd was over de veel soepeler manier waarop die ontvanger ermee omgaat. En voor alle duidelijkheid: de Enigma 2 software die ik op de Topfield gebruik is zelfs nog iets ouder dan de RTI RC11 versie die ik op de AZ Box heb zitten, dus ik maak geen unfaire vergelijking.

 

Maar de Topfield 7710 is een doorsnee ontvanger met weinig extra´s, er zit zelfs geen blindscan op. Dus mis je niets als je er een Enigma op zet, je wordt er alleen maar beter van. De vele uitmuntende hardware eigenschappen van de AZ Box zorgen ervoor dat je op dat gebied flink achteruit boert door er E2 op te zetten. En tja, wat moet ik met twee Enigma 2 apparaten? Dan liever een toestel waar ik zelfs 4:2:2 feeds mee kan blindscannen en een ander die me de mogelijkheden van Enigma 2 biedt.

 

Overigens, om op je laatste zin terug te komen, misschien had ik dat aspect verwijderen niet eens moeten noemen, het gaat me meer om de volgorde per satelliet. Doorgaans zet ik uiteraard op de eerste plaatsen zenders in de vijf talen die ik spreek, dan de zenders in de talen waarvan ik toch nog wel iets van begrijp, en dan de muziekzenders voor zover het niet te agressieve hap betreft.

 

Maar zoals je vast wel weet is een steekproef allesbehalve maatgevend. Soms ontdek ik dat een bepaalde zender waar ik normaliter nooit naar kijk bijvoorbeeld elke middag een muziekprogramma heeft wat ik erg leuk vind, of een reisreportage. Dan promoveert ie een stuk naar boven. Of omgekeerd, als ik de taal wel spreek maar de inhoud niet te pruimen vind, dan schuif ik hem in drie tellen naar onder.

Lekker, zorgenvrij, impulsief.

 

En wat de andere toepassingen betreft, er werd hier zelf al gesproken over het feit dat je zo gemakkelijk met behulp van een pc de zenderlijst bewerkt. Goed, er is dus een pc aanwezig bij de meeste mensen. Komt bij mij de vraag op waarom iedereen dan zoveel met Plugins wil rommelen zodat die sat ontvanger nu ook van alles gaat doen wat je met een PC doet. Natuurlijk gaat dat langzamer en moeizamer. Ik kan me voorstellen dat het voor een enkeling een leuke hobby is maar ik zoek voor internet toepassingen toch liever mijn PC met grootbeeld flatscreen op. Die doet nog steeds alles 10x sneller dan de beste Enigma 2 ontvanger.

 

Nee, voor mij is er maar een enkele reden om Enigma 2 te gebruiken, en dat is de beroemde onbespreekbare reden. Voor alle andere toepassingen inclusief het sat-DX-en bestaan apparaten die daar beter geschikt voor zijn. Hoewel ik moet toegeven dat de allernieuwste Dreamboxen een beduidend gevoeliger tuner aan boord hebben dan hun voorgangers.

 

Ik ga er dan ook vanuit dat als de abonnee tv providers een manier vinden om die manier van misbruik buiten spel te zetten dat de Dreamboxen je om de oren vliegen, gewoon omdat de overige toepassingen alleen voor een kleine groep "die-hards" interessant zullen blijven. Maar wie weet, wellicht heb ik het helemaal mis, de tijd zal het leren.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je wel gelijk hebt. Niet dat ik weet waarin, maar dat ligt uiteraard helemaal aan mij.

In jouw belevingswereld kloppen jouw beweringen natuurlijk als een bus, behalve als je jezelf tegenspreekt.

 

Al met al denk ik dat je een hobby ontvanger hebt, terwijl de sathobby niet jouw cup of tea is. Om die reden denk ik ook dat je met een Topfield met of zonder Enigma altijd beter af zult zijn. CD heeft overigens altijd leuke aanbiedingen voor een compleet pakket, tuner, schotel, LNB, abo en dergelijke.

 

Laatst kwam ik een Benidorm Bastard tegen en die vroeg mij: stel dat ik u zou vragen wat voor satellietontvanger ik het beste kan nemen, wat zou u daar op antwoorden? Nou, eigelijk weet ik het al, u wilt mij natuurlijk weer Enigma aansmeren! Nou, daar trap ik niet in hoor, wat denkt u wel niet! Ik kan toch zeker zelf wel bepalen wat ik het beste kan doen? Ik wou alleen dat ik wist hoe. . . . eigenlijk weet ik niet eens meer hoe ik de weg terug naar het tehuis kan vinden. Ik heb het al in vijf talen gevraagd, maar iedereen maakt het E2 gebaar. Schande jullie hobbyisten zijn ook allemaal hetzelfde! Lang leve de Opensat software!!!

 

Ik bleef in opperste verwarring achter. Ik voelde mij als koningin Beatrix die voorafgaande aan een concert werd getrakteerd op een optreden van een te betreuren persoon die eigenlijk al veel erder van de straat gehaald had moeten worden.

 

Waarom begin ik hier eigenlijk over? Ik vind wel dat ik erg veel tekst nodig heb om iets triviaals uit te leggen, waar ik vervolgens niet eens in slaag.

Ach, waarschijnlijk meegesleept in deze interessante discussie.

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag D~Liver,

 

Dat element is nieuw voor mij, het gegeven dat je de originele afstandsbediening kunt emuleren, inderdaad een belangrijk pluspunt. Maar of je dan op dezelfde wijze zenders kunt bewerken en verplaatsen als bij de originele AZ Box software?

 

Het probleem van landenlijsten of talenlijsten is voor mij nogal groot omdat ik van draaibare satsystemen gebruik maak. Mijn hoogstpresterende schotel is een merkloze van 190 cm doorsnede die gemonteerd is op een EGIS Robotkop, uiteraard met een volledig aparte aansturing. Daarnaast gebruik ik ook nog een 120 cm Delta Star (Fibo) die weliswaar DISECQ aanstuurbaar is maar mede door zijn forse omvang toch niet echt snel ronddraait.

 

Als ik dan naar bijvoorbeeld de Roemeense zender Prima TV wil kijken dan vind ik daar een reeks opties tussen Amos op 4° West tot en met 45° Oost. Stel, ik kijk middels Enigma naar 0,8° West (UPC Direct) dan wil ik de Prima TV via datzelfde systeem ontvangen, dus zonder dat de schotel gaat draaien, maar heb ik naar de ongecodeerde manele-zender Taraf TV via Hellassat op 39° Oost zitten kijken dan is de sprong naar 45° Oost waar Prima Tv FTA zit juist de meest wenselijke en dus niet die op 0,8° West.

 

Het is maar een voorbeeld, maar er zijn er veel meer te noemen. Russische zenders vind je op Amos maar ook op 66° Oost en op een hele reeks satellieten ertussenin. Je wilt niet dat je schotel maar als een dronkelap heen en weer staat te zwabberen omdat je zelf niet meer precies weet waar wat zit. Natuurlijk, je kunt in die favorietenlijsten dan ook nog bij elke zender gaan zitten schrijven via welke satelliet maar dan worden die lijsten ook weer eindeloos lang en bewerkelijk terwijl ik doorgaans heel goed uit mijn hoofd weet op welke satelliet ik wil afstemmen voor een bepaald programma.

 

Tja, ik weet wel, in zekere zin raak je aan bepaalde werkwijzen gewend. Zo liet ik in de analoge tijd mijn voor DX-en absoluut superieure Echostar ontvanger met zijn vele bandbreedtes vaak links liggen omdat ik zo gewend was aan de werkwijze van mijn Chapparal ontvanger (nu nog in gebruik voor aansturing van 3 meter C/Band schotel plus skewing) en deed ik er later nog best lang over voordat ik vrede had gevonden met de Maxplus omdat ik zo lang met diverse modellen van de Nokia Mediamaster had gewerkt. Juist daarom heb ik dat hele Enigma gebeuren veel tijd gegeven, maar mijn bevindingen waren keer op keer een stuk teleurstellender dan wat ik uit de omschrijvingen haalde.

 

Dat was ergens begrijpelijk als je tot de groep ontwikkelaars etc. hoort die dan steeds (terecht) heel blij roepen over het zojuist opgeloste probleem, maar daarbij eigenlijk niet stilstaan bij het feit dat ze onvoldoende waarschuwen voor wat er allemaal niet of zelfs niet meer in orde is. Ik heb sinds maart met een AZ Box gezeten die doorgaans maximaal 3 zenders qua zappen toeliet en als je dan naar een vierde overstapte moest je het kreng met de schakelaar achterop uitzetten, een paar tellen wachten en dan weer helemaal van begin af aan rebooten. Doe dat een keer of tien op een avond en dan heb je het echt wel gehad! Niet zo onlogisch dat je na verloop van tijd echt niet meer verder wil, toch?

 

Goed, ik geloof graag dat het ondertussen weer een stuk beter is geworden, maar als je als gegeven neemt dat ie voor het onderwerp wat we hier niet willen bespreken niet meer nodig is dan vraag ik me af wat de voordelen zijn ten opzichte van een AZ Box met originele firmware. Ik kom daar eigenlijk maar op een enkel ding, te weten de zapsnelheid.

 

Overigens, kun je met die Enigma software nu wel afstemmen op dvb-t zenders via de andere tuner? Want dat was ook een van de vele dingen die ik met de installatie van Enigma moest inleveren.

 

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...