Ga naar inhoud


OSB platen 18mm dik als zoldervloer?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten


Ik zou underlayment gebruiken, wel duurder maar veel sterker.

OSB is min of meer gelijk aan spaanplaat dan dan vele male

grover. Als je er met een hamer op slaat, sla je er een gat in.

Underlayment daarentegen is een soort multiplex, oersterk en

wordt nauwelijks dik wanneer het nat wordt.

 

In het vorige huis werd houtworm en boktor bestreden met

impregneren van de balken en vernevelen van de zolder zelf

door Rentokil.

 

Je moest alleen alle planten en dieren verhuizen inclusief

het baasje en het bazinnetje. Vervolgens twee dagen wegblijven.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 is zeker goed , en van die houtwormen moet geen schrik hebben , osb is een gelijmde massa en de beestjes houden hier niet van , wel effe je oude steunbalken behandelen want die zijn zeker ook aangetast

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ook m'n mening, die lijmpap die geperst is, ik bermoed niet dat meelm daar van houdt...

De kepers zijn van overschot van paletten van 16m lang (van machines) en zijn van een soort tropisch hout, dat ook keihard is en een soort hars bevat...

Als de vernieuwde zolder het zolang uithoudt als de voorgaanden, dan ben ik 95, en dan zal vermoedelijk m'n kop geen pijn meer doen...

 

Om een of andere reden zit ik nog met die zwarte schimmel in de muur daar waar m'n labotafels stonden... ongeveer 10cm van de muur, en ook daar waar de radiatorbekleding hing...

Ik denk dat die moeilijker zal te verwijderen zijn!

Ik vermoed kondens van verwarming tijdens de winter.

Iemand hiermee ervaring?

Als ik het vinylbehangpapier aftrek is eronder op de plamuur niks te zien, en da's al een troost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schimmel ontstaat in vrijwel alle gevallen door een gebrek aan ventilatie waardoor vocht niet tijdig wordt afgevoerd.

Echter kan extra ontstaan door koude plekken die onvoldoende verwarmd worden.

Hierdoor zal het vocht, waarvan extra veel van in de warme lucht past, neerslaan op die koude plek en ontstaat die schimmel.

Soms kan het simpel worden opgelost door het buro of tafel die voor die wand staat wat aan te passen zodat de lucht er wel goed kan circuleren.

Maar soms kan het ook heel creatief worden opgelost door de uitblaasopening van je computer wat bij te draaien.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Jan Ambers
Zijn OSB platen als zoldervloer te gebruiken, 18 of 21mm dik en ondersteund om de 60 cm door een balk 100*100mm dik?

OSB platen zijn prima toe te passen als zoldervloer, heb ik toevallig zelf ook gedaan. Maar nu de balken, afhankelijk van de overspanning moet je andere maten balken gebruiken, dan wel balk-balk-afstand verminderen. Wat is de overspanning?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Het is niet aan te raden om vierkante balken te gebruiken. Als je hart-hart 60cm hebt met een overspanning van 1m80, dan komt uit de berekening de volgende maat: 40 x 145 mm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Het is niet aan te raden om vierkante balken te gebruiken. Als je hart-hart 60cm hebt met een overspanning van 1m80, dan komt uit de berekening de volgende maat: 40 x 145 mm


40x145 is geen standaard voor vloerbalken.
Waarom zou je afwijken van de standaard?
De standaard is al jaren beproefd en garantie voor
andere maten moet en wil je niet geven, toch?

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb behangpapier van die muur afgetrokken, en het papier zelfs aan plafondkant voelde klamp aan...

Die muur is er een van baksteen (boerkes) van 1.5steen (=30cm) dik zonder spouw!

Ik vermoed door de vele regen op die zuidwestkant, dat de stenen volgezogen zijn met water; en dat ook doorgeven aan het plamuurwerk en behangpapier aan de binnenzijde.

 

Hoe kan ik die vochtopname stoppen?

Ik dacht aan kwistig inverven met siliconenvloeistof?

Wanneer moet ik dit doen, als die muur "uitgedroogd" is?

Dan zal het zeker voor dit jaar niet meer zijn?

 

Ademt en droogt een met siliconen bestreken muur nog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

van de hak op de tak

zo renoveren velen... :D

met de nodige bouwkundige fouten en problemen zelf veroorzaakt.

 

als je dergelijke situaties tegenkomt moet je een plan van aanpak maken

waarbij vochtdoorslag het allerbelangrijkste is om te voorkomen en te weren... (hoogste prioriteit)

met enkel een waterafstotend hydrofoberen kom je niet ver.

want dan hebben we het ook over voegwerk en steen kwaliteit etc etc.

 

indien geen spouwmuur, dan overwegen een gevelbeschoeing toe te passen (bijvoorbeeld leien als koud voorgehangen geventileerde gevelschil)

ciao

Madammen Met Een Bontjas

Urbanus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...