X3mE Geplaatst: 2 september 2011 Geplaatst: 2 september 2011 Hallo iedereen, Ik heb met veel belangstelling ongelooflijk veel gelezen op dit forum en op basis daarvan mijn huidige opstelling samengesteld. Het is een Triax 78cm schotel met SAB multifeed en 2 x Smart Titanium Twin LNBs en 2 x Alps Twin LNBs. Nu heb ik een vraagje ivm de afstelling van deze multfeed/multiblock of hoe je dat ook correct noemt In dit topic van Connexxion wordt een dergelijke opstelling beschreven voor Astra 1, 2, 3 en Hotbird. Dit is echter allemaal met de originele Triax multifeed houder. Concreet zijn mijn vragen de volgende: 1) Er wordt in het voormelde topic vermeld om de multifeed houder zo schuin mogelijk te zetten, maar dan kan ik de schroef om te fixeren niet meer plaatsen. Hoe weet ik dat ik schuin genoeg zit? 2) Mijn tuner is een Xtrend ET9000. Op welke zenders kan ik best per satelliet afstemmen om elke LNB af te stellen? En wat zijn dan de richtcijfers? db? signaal? 3) Ook staan bij de meeste fotos die ik in dit topic zie de LNB houder van de Astra 1 en 3 LNBs helemaal of bijna tegen mekaar. Bij mij is daar nog wel wat plaats tussen. 4) Nadat ik de multifeed houder kantel, kan de Astra 19.2 niet meer heel dicht bij de houder. Is dat een probleem? Morgen gaat de schotel op het dak en ik zou dan zeker willen zijn dat de afstelling min of meer correct is. Fotos ter verduidelijking: Als jullie nog extra foto's nodig hebben om te verduidelijken, laat gerust weten. Alvast bedankt! Met vriendelijke groeten, Steven
DaggaMaster Geplaatst: 3 september 2011 Geplaatst: 3 september 2011 Hallo, Ik heb een soort zelfde opstelling (Triax 78CM, SAB multifeed en 4X Smart LNB). Ben verder ook geen pro maar ik zal vanuit mijn kennis even antwoorden hoe ik het heb gedaan / antwoord op jou vragen. - Alleen de middelste schroef erin en kantelen dat HotBird het laagst zit - Vervolgens de 19,2 tegen de houder aanschuiven (ja hij kan er niet meer helemaal tegenaan, maar zover mogelijk - Aan de andere kant 23,5 ertegenaan schuiven (ik heb Smart LNB's dus deze zitten tegen elkaar aan - De 28 satelliet eropschuiven aan de kant van 23,5 (bij mij zit hij er weer tegenaan) - Aan de andere kant Hotbird (deze heeft nog wel wat ruimte) 1) Tot hij niet meer verder kan (dan krijg je ook het maximale signaal, als je hele setup gefixt is 2) Hier ben ik ook nog niet uit, ik had zelf SBS6 en SBS6 HD genomen en voor de andere een 'wanaB shopping channel' (met de gedachte van FTA zenders worden op de gaarste transponders gegooid (geen idee of het waar is)) 3) Bij mij staan ze ook tegen elkaar (maar ik heb dan ook dikke lnbs dus weet niet of het anders hoort) 4) kantelen en ertegenaan schuiven, (De onderkant van de LNB houder komt tegen onderkant van de 'stang' houder aan) * ik zit zelf met het probleem dat ik moet kiezen welke satelliet ik het betere signaal geef.. Zo heb ik op 19,2 en 23,5 op beide 90%+ maar dan op Hotbird en de 28 weer 70.. Of 19,2 94% 23,5 85% 28.* 75% 13 75% Hoop dat je er wat aan heb en dat er nog andere mensen met wat meer ervaring en een SAB-multifeed ook nog ff reageren
Sprietje Geplaatst: 4 september 2011 Geplaatst: 4 september 2011 Beste mensen Zo zachtjes aan krijg ik de indruk dat Triax met de multifeed-rail in dit kikkerland de boventoon voert terwijl dit geheel ongegrond is. Het is een feit dat het schuin zetten van een multifeed-rail helemaal niet zo ideaal is. De buitenste lnb’s krijgen hierdoor zeker niet hun maximale signaal afgezien nog van het feit dat de lnb’s over de rand van de schotel kijken en daardoor signaalkwaliteit verliezen. Een bekent gegeven is dat de maximale schuinstand van de multifeed-rail van de Triax in het oosten van het land nog net te realiseren is, maar voor het westen van het land al niet meer. Bovendien staan de verschillende satellieten op de Clarkebeld, die een cirkel om de aarde vormt op ongeveer 36.000km boven de evenaar. Dit zou moeten resulteren in een Multi-feed-rail die niet alleen gebogen is zodat de verschillende lnb’s naar het hart van de schotel wijzen, maar ook de Clarkebelt volgen. Dit betekent dus dat de rail niet recht maar hol moet lopen, d.w.z. de middelste lnb staat het laagste, de lnb’s ernaast staan hoger. Om het probleem van de schuinstand van de multi-feed-rail op te lossen is een schuinstand van de gehele schotel noodzakelijk. Een schotel die dit kan en er ook uitermate geschikt voor is, is de MAXIMUM E-85 Multifocus.
DaggaMaster Geplaatst: 4 september 2011 Geplaatst: 4 september 2011 Maar ik krijg zelf wel het hoogste signaal als ik de houder volledig kantel (tot hij niet meer verder kan). Kan de topicstarter de percentages geven van een kanaal op elke satelliet? (uit nieuwsgierigheid, en jaa ik weet dat het overal verschilt )
Sprietje Geplaatst: 4 september 2011 Geplaatst: 4 september 2011 @DaggaMaster Dat wil ik wel geloven dat je het beste signaal kijgt als je hem helemaal kantelt. In het oosten van Nederland heb je met maximale kanteling van de multirail amper de buitenste lnb’s op de juiste hoogte staan. In het westen van het land kom je er gewoon niet en moet je bij het draaipunt al wat wegvijlen om de rail een paar graden schuiner te kunnen zetten om het maximale signaal te kunnen krijgen. Het geven van signaalsterktes of signaalkwaliteit heeft helemaal geen zin. Als je een lnb hebt met twee uitgangen en je sluit er twee verschillende merken of types tuners op aan, dan kan het best zijn dat de ene tuner aangeeft een signaalsterkte van 95% en een signaalkwaliteit van 70% terwijl de andere tuner die hetzelfde signaal krijgt een signaalsterkte van 60% en een signaalkwaliteit van 100% aan geeft.
DaggaMaster Geplaatst: 4 september 2011 Geplaatst: 4 september 2011 Akkoord bedankt voor de informatie ! Ik woon zelf in de buurt van Rotterdam, dus dat wegvijlen zou bij mij ook wat helpen, als ik het goed begrijp? hoeveel zou je moeten vijlen dan, heb je en foto o.i.d.? Maar hier heb ik nog nooit iets over gelezen afgezien van jouw posts
bellejt Geplaatst: 4 september 2011 Geplaatst: 4 september 2011 waarom gebruiken jullie allemaal die rail van triax ? Ik heb die enkel op mijn draagbare 66 cm schotel waar ik mee op vakantie ga omdat hij lekker stevig alu is en dus in de auto niet veranderd of plooit.Thuis heb ik op de triax 78 cm gewoon de Gibertini rail gekocht en geplooid voor maximum signaal.Je moet ze eventuel wel een verflaagje geven om roest tegen te gaan na de plooiing.Foto's op mijn website.Signaalwaarden geven met mijn opstelling nagenoeg overal minsten 80 % en 100 % quality.Dit gemeten met 5 verschillende decoders waaronder Megasat,dreambox,ipbox 900HD en VU+.PS:k heb zelfs geen Alps nodig maar gebruik smarts van 0.1 db. 1 Groetjes,salutations,greetings. 1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor Vu + Duo2 twin sat tuner 4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner Octagon SF8008 4K Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)
Eduard07 Geplaatst: 4 september 2011 Geplaatst: 4 september 2011 Als je er echt geld voor over hebt en topkwaliteit wilt, ga dan naar Duitsland en koop daar een 80-90 cm aluminiumschotel met multirail. Kost even wat meer, maar topspul met roestvrij metalen uitvoeringen. Degelijke, stormvaste schotel met topreflectie. Ik wist het wel als ik weer moest. Niet weer zo'n windgevoelige trilTriax. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Ventura Geplaatst: 4 september 2011 Geplaatst: 4 september 2011 Origineel bericht van: Eduard07 Kost even wat meer, maar topspul met roestvrij metalen uitvoeringen. Degelijke, stormvaste schotel met topreflectie. Kunt u een paar merken geven?
Eduard07 Geplaatst: 4 september 2011 Geplaatst: 4 september 2011 Als je even googelt op Duitse schotelmerken, vind je zo wat je zoekt. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
BeoMaster Geplaatst: 4 september 2011 Geplaatst: 4 september 2011 Origineel bericht van: X3mE Hallo iedereen, Ik heb met veel belangstelling ongelooflijk veel gelezen op dit forum en op basis daarvan mijn huidige opstelling samengesteld. Het is een Triax 78cm schotel met SAB multifeed en 2 x Smart Titanium Twin LNBs en 2 x Alps Twin LNBs. Nu heb ik een vraagje ivm de afstelling van deze multfeed/multiblock of hoe je dat ook correct noemt In dit topic van Connexxion wordt een dergelijke opstelling beschreven voor Astra 1, 2, 3 en Hotbird. Dit is echter allemaal met de originele Triax multifeed houder. Concreet zijn mijn vragen de volgende: 1) Er wordt in het voormelde topic vermeld om de multifeed houder zo schuin mogelijk te zetten, maar dan kan ik de schroef om te fixeren niet meer plaatsen. Hoe weet ik dat ik schuin genoeg zit? 2) Mijn tuner is een Xtrend ET9000. Op welke zenders kan ik best per satelliet afstemmen om elke LNB af te stellen? En wat zijn dan de richtcijfers? db? signaal? 3) Ook staan bij de meeste fotos die ik in dit topic zie de LNB houder van de Astra 1 en 3 LNBs helemaal of bijna tegen mekaar. Bij mij is daar nog wel wat plaats tussen. 4) Nadat ik de multifeed houder kantel, kan de Astra 19.2 niet meer heel dicht bij de houder. Is dat een probleem? Morgen gaat de schotel op het dak en ik zou dan zeker willen zijn dat de afstelling min of meer correct is. Als jullie nog extra foto's nodig hebben om te verduidelijken, laat gerust weten. Alvast bedankt! Met vriendelijke groeten, Steven Antwoord vraag 2: op mijn xtrend 9000 met 88 triax schotel en multifeed rail ontvang ik op 19,2 canal digitaal kanalen een signaalsterkte tussen de 85 en 95 %. Dit is zuiver indicatief. Op de hotbird en astra 28 zijn de signalen, zoals door satkijker terecht aangegeven, minder. Maar altijd nog tussen de 75 en 90 %. XTrend ET9000 - DM 800 HD - Triax 88 quad - Visiosat Big Bisat - 80 cm Universal sat - Panasonic Plasma Viera series - Epson TW-3500
ziggy Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 toch liever een degelijke T55 nooit geen omkijken meer naar en geen top zware lnb arm. vu+solo2,vu+duo,vu+ultimo T90 28.2t/m15w de rest draaibaar.
arbe 76 Geplaatst: 20 oktober 2011 Geplaatst: 20 oktober 2011 Hallo, Ook ik heb het draadje van Connexion helemaal bekeken en naar aanleiding daarvan een SAB multifeed en 4 Smart Titanium twin LNB's besteld en binnen gekregen. Ik wil deze LNB's gebruiken voor de Astra 1,2 en 3 en de Hotbird. Ik heb ook mijn schotel opgemeten en het is een Triax van 98cm. hoog en 84cm. breed. Ik weet niet of dit nu een 88TDS of een 110TDS is. Betekent dit dat met een grotere schotel de LNB's verder uit elkaar moeten staan, of maakt dit niet uit? Nu zit er nog een duo LNB van Canal Digitaal op en de Astra 1 zit in de houder en de Astra 3 zit een ietsje hoger zoals dat toen op de handleiding stond. Kan ik dan met deze multifeed dezelfde hoek aanhouden? a.s. Zaterdag wil ik de LNB's gaan vervangen en maak ik gebruik van de instructies van o.a Connexion. Ben benieuwd naar de reacties. Met vriendelijke groet, Arjan. Hybride VU+Duo2 met Dual DVB S2 en Dual DVB T2/T/C - OpenPLi 4.0 - Philips 43PUK7100/12 Ambilight, Android en Netflix - Onkyo TX-NR 646Hybride Formuler F1 - OpenPLi 4.0 - Philips 37PFL9604H AmbilightTriax TDS88, Multi Block met 4 Inverto Black Premium Quad LNB's op 13-19-23-28 oost - en Ziggo via de kabel
Sprietje Geplaatst: 20 oktober 2011 Geplaatst: 20 oktober 2011 In bericht 1 schrijft @X3mE: “Er wordt in het voormelde topic vermeld om de multifeed houder zo schuin mogelijk te zetten, maar dan kan ik de schroef om te fixeren niet meer plaatsen. Hoe weet ik dat ik schuin genoeg zit?” Ja, in principe kantel je de multifeed houder zo ver, dat je het maximale signaal op de buitenste lnb’s krijgt, dus de Astra 2 en Hotbird. Maar ja als je de rail in zijn maximale schuinstand hebt staan, weet je niet of je op deze twee satellieten nog beter signaal krijgt als je de houder nog verder zou kunnen kantelen. In de oostelijke helft van ons land, moet de rail 11 graden schuin staan, voor de westelijke helft 12 graden. 11graden schuin is het maximum wat normaal mogelijk is. Wil je schuiner, dan zal je het kunststof draaipunt van de rail met een vijl zodanig moeten afvijlen dat de rail iets schuiner kan. Maar wat zie ik op de onderste foto? De rail staat niet symetrisch t.o.v. de schotel. Alle lnb’s moeten naar het middelpunt van de schotel wijzen en dat doen ze niet. Je kunt aan de middelste twee Alps-lnb’s al zien dat ze niet symetrisch langs de aluminium lnb-houder kijken die naar de schotel gaat. Voordat je de eerst lnb gaat monteren, moet je de rail al op de juiste schuinte ingesteld hebben anders komt later de klemhouder van de lnb tegen de lnb-arm aan. Knip van karton even een driehoekje van 11 of 12 graden uit en leg dat op de rail. Dan kun je met een klein waterpasje zien of de rail op de juiste schuinte staat.
arbe 76 Geplaatst: 31 oktober 2011 Geplaatst: 31 oktober 2011 (aangepast) Het is gelukt. Goeie tip van Satkijker om even een driehoekje van 12 graden te knippen. Daarna de LNB's afgesteld volgens de instructies van Connexion. Met dit als resultaat. En via alle sattelieten beeld . Groeten, Arjan. 31 oktober 2011 aangepast door arbe 76 Hybride VU+Duo2 met Dual DVB S2 en Dual DVB T2/T/C - OpenPLi 4.0 - Philips 43PUK7100/12 Ambilight, Android en Netflix - Onkyo TX-NR 646Hybride Formuler F1 - OpenPLi 4.0 - Philips 37PFL9604H AmbilightTriax TDS88, Multi Block met 4 Inverto Black Premium Quad LNB's op 13-19-23-28 oost - en Ziggo via de kabel
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen