ptmtv Geplaatst: 5 september 2011 Geplaatst: 5 september 2011 Hallo mensen, Ik heb een samsung 22" lcd tv (type LE22B350) waarvan de backlight het niet meer doet. De tv doet het voor de rest wel, ik kan zien dat er beeld is (en geluid) echter de lampen (2 U-buisjes) achter de lcd doen het niet meer. De tv heb ik opengemaakt (zit overigens ook geen reet meer in tegenwoordig) en kwam het volgende tegen: Op de rood omcirkelde aansluitingen zitten de lampen aangesloten en op de print staat gedrukt dat daarop een wisselspanning van 600 volt moet staan. Zie hier de aanluitingen duidelijker (rood omcirceld): en hier hoe ik aan de 600 volt wijsheid kom: Echter staan er op deze pennen geheel geen spanning dus leek het me duidelijk waarom de lampen het niet doen. Ik kwam op een veilingsite een advertentie tegen van iemand die deze voedingsprint aanbood en heb deze van hem overgenomen. Deze heb ik ingebouwd maar helaas, het bleef donker, nogmaals de tv doet het wel, als ik goed kijk zie ik beeld op de lcd. Ook op deze print ontbrak overigens de opgegeven 600 volt. Heeft iemand (mogelijk) ervaring met deze tv/voedingsprint en mij verder op weg kan helpen? Alvast bedankt! Groet Ron
jeevanhoof Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Hoi, waarschijnlijk is er dan een lamp stuk, waardoor de omvormers in beveiliging gaan. mvg dreambox two , BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra VU+ solo2 met defecte tuners
Old Satterhand Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Je zou ook eens kunnen proberen om de 3 elco's, die dicht bij het omvormerblik zitten, te vervangen, ze zijn waarschijnlijk tussen de 500-1000 uF 16v. Samsung gebruikt Chinese elco's die makkelijk uitdrogen, dan hebben ze nauwelijks capaciteit over. Beneden een bepaalde waarde start de converter niet meer. Vervangen door fatsoenlijke Japanse, die zijn wel wat groter maar die passen prima op deze print.
ptmtv Geplaatst: 6 september 2011 Auteur Geplaatst: 6 september 2011 Klopt helemaal! Elco's hebben een cap. van 820uF 25v. Ik zal eens zoeken naar deze (mij onbekende) waarde.. Is de capaciteit erg belangrijk? ik kan het wel even proberen met 1000uF 25v, deze heb ik nog wel liggen. Bedankt voor de tip! Zijn deze buisjes mogelijk te testen? kan proberen om er 220v op te zetten (zonder de print er aan) of ben ik dan verkeerd bezig?
Old Satterhand Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 1000 uF 25 v zou moeten werken. Let op de polariteit! Je kunt ze alleen testen met een capaciteits meter. Je moet er zeker geen 220 v opzetten. Geeft wel een leuk effect maar is een een beetje veel onveilig.
iemand Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Als je'm aan-zet, branden de lampen dan wel heel eventjes ? Zo niet, kijk dan eerst eens of de printzekering wel heel is. gr. Erik
ptmtv Geplaatst: 6 september 2011 Auteur Geplaatst: 6 september 2011 Ik heb een keer meegemaakt dat de buisjes een fractie oplichtten (flitsje zeg maar) Ik dacht bij het uitzetten van de tv maar dat weet ik niet meer zeker. Het is daarna ook niet meer gebeurd. Printzekeringen zijn alle in orde (2 stuks) Het verhaal over de elco's klonk heel aannemelijk en heb deze ondertussen weten te scoren op een veilingsite voor een paar eurie. (jaja polariteiten zijn me geheel bekend) Daar wacht ik even op en zal het resultaat hier kenbaar maken.
JBnl Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Het beste kun je Panasonic nemen en dan 105 graden. groeten,JBnl
ptmtv Geplaatst: 6 september 2011 Auteur Geplaatst: 6 september 2011 Eureka! De backlight doet het weer! Het waren inderdaad de elco's! Old Satterhand bedankt joh, het was jou gouden tip. Ik heb er (na wat sloopprinten te hebben afgestruind) 1000uf 25v elco's in gedaan, kon niet meer op de levering van de veilingsite wachten. Ook iedereen die met mij hebben meegedacht in deze draad enorm bedankt! PTMTV weer erg blij! Hier het bewijs (met testbeeld in servicemenu omdat ik niet even gauw een videobron voorhanden had)
satmenneke Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Old Satterland weer een taartje verdient ;-)
Moderator Matchless Geplaatst: 7 september 2011 Moderator Geplaatst: 7 september 2011 Citaat: Je moet er zeker geen 220 v opzetten. Geeft wel een leuk effect maar is een een beetje veel onveilig. Beetje veel onveilig? Zeg maar gerust gevaarlijk. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
iemand Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 D'r is niks zo mooi als ZELF een apparaat repareren ;-)))))) gr. Erik
satmate Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 het is mischien een goed idee om alle lagespannings elco's te vervangen. (of te controleren/na meten) De rest is net zo oud,en mogelijk van dezelfde kwaliteit. Goede elco's van bijv panasonic,of rubycon, low esr!
ptmtv Geplaatst: 7 september 2011 Auteur Geplaatst: 7 september 2011 Origineel bericht van: iemand D'r is niks zo mooi als ZELF een apparaat repareren ;-)))))) Zo ist maar net, voor dit soort schermpjes betaal je ook niet echt de hoofdprijs meer en de kliko had ook altijd nog gekund. Ik vond het probleem te klein om deze tv weg te gaan gooien en ik lees zo vaak in de "rokende soldeerbout" dat problemen met de electronica wordt opgelost. Er is altijd wel iemand met een "gouden tip" zoals nu ook bij mij. Helemaal super!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen