Gast Franky4fun Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Ik heb een Triax 64cm schotel hangen. Ik wil deze vervangen voor een 78cm schotel. Is die houder (die vastzit aan de beugel), waar je het deel van de schotel waar graden op staan in klinkt, hetzelfde bij alle Triax modellen? Zo ja, dat zou me hoop werk besparen als de nieuwe schotel op de huidige houder past!
Sprietje Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Hoezo @Franky4fun Punt één zie je dit snel genoeg als je die grotere schotel hebt. Punt twee, als je bang bent dat je de richting van de satelliet opnieuw moet gaan zoeken, moet je het gewoon handig aanpakken. Leg een lat op de grond precies evenwijdig met de lnb-arm van je huidige schotel als je er van bovenaf op kijkt. Als je de nieuwe schotel plaatst, zorg je er voor dat de lnb-arm weer precies evenwijdig staat met de lat op de grond. En de elevatie kun je tot op minder dan 1 graad nauwkeurig op de schaalverdeling afstellen. Eenmaal de satelliet gevonden, afstellen op maximale signaalkwaliteit.
Gast Franky4fun Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Thanx voor de tips. Schotel hangt heel hoog. Met een ladder moet ik er net bijkunnen. Is veel makkelijker om dat deel aan vast te maken dan alles te moeten vervangen.. snap je.
Sprietje Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Erg handig is het niet als de schotel zo hoog hangt. Vroeger met de hark-antennes moest je wel hoog om goede ontvangst te hebben maar satellietsignalen komen van ongeveer 30 graden schuin van boven dus een schotel op de grond werkt ook prima en wel zo gemakkelijk voor afstellen en onderhoud en zeker om de sneeuw er van af te vegen in de winter.
Eduard07 Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Origineel bericht van: Satkijker wel zo gemakkelijk voor afstellen en onderhoud en zeker om de sneeuw er van af te vegen in de winter. En dan hebben we het nog niet over de kans op blikseminslag. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Marc-Sim Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Een Triax 78cm schotel dient wel met "twee" U-vormige beugels bevestigd te worden - Opnieuw afregelen is dus noodzakelijk ! 1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....
alleyoop Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 De beugel is inderdaad identiek maar bij de 56 en 64cm heb je maar 1 mastbeugel en 1 schroef & moer voor de schotelbevestiging. Vanaf de 78cm heb je echter 2 mastbeugels en 2 schroeven/moeren voor de schotelbevestiging. Sta je hoog op een ladder dan is het nog steeds eenvoudiger om de volledige schotel te vervangen dan enkel het schotelgedeelte. De oude uit de beugel klikken met één hand gaat relatief vlot maar om de nieuwe erin te douwen moet je beide handen gebruiken en hoe hou je dan de ladder vast?
Gast Franky4fun Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 Ik ga even kijken of ik 2 schroeven nodig heb, dan vervang ik alles. Met de tip van een markering voor het midden als richtpunt (top!) Als schroeven gelijk zijn probeer ik eerst 1 deel. Als het droog is begin ik dit weekend het met hele project.. :-) op naar 4satts op 78cm schotel!
Fatfreddy Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 en waar ga je die lnb's uitrichten ? Op de grond of ook daar in de hoogte ?
Gast Franky4fun Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 ik volg precies de instructies van Conexxxtion draadje: Triax 78 met Multiblock 4 lnb's plaatsen....duidelijke uitleg met foto's Maar finetunen inderdaad vanaf de ladder, is niet anders.
Fatfreddy Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 Als je er zo moeilijk bij kan zou ik een andere plek zoeken waar je de boel in elkaar zet en gaat finetunen. Voorwaarde is dat beide masten loodrecht staan. Dan hoef je naderhand alleen de schotel boven te hangen en op astra 1 of 3 uit te richten de rest staat dan goed.
Gast Franky4fun Geplaatst: 11 september 2011 Geplaatst: 11 september 2011 op hoogte. Als het meezit hoef ik alleen de Astra1 scherp te krijgen en gaat de rest mee, danwel wat finetunen nog.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen