Ga naar inhoud

Hoe werkt een triplexer

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben van plan een schotel te plaatsen maar heb een paar randvoorwaarden voordat de installatie door de vriending word goedgekeurd.

Het is een bedoeling om een vaste schotel te plaatsen, de Wavefield T90 lijkt mij een goed optie (??) met daarin meerdere LNBs zodat het mogelijk is om in ieder geval 3 kanalen tegelijk op te nemen/kijken via 1 STB (de VU+ duo lijkt mij hier de keuze om TV te kijken, Foto's, MP3 muziek en films van de NAS).

Nu heb ik een vanuit de zolder maar 1 leiding liggen die het helemaal naar woonkamer haalt waar nu nog maximaal 1 coax kabel doorheen past.

Waarschijnlijk moet het signaal van de LNBs samen gevoegd worden zodat het via de 1 coax kan en ik alsnog 3 kanalen kan kijken/opnemen. Het lijkt er op dat ik een triplexer nodig heb.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe:

1) Ik 3 kanalen tegelijk (van de meest populaire sattelieten) kan kijken opnemen via 1 coax?

2) Ondersteunt de VU+ duo mijn wensen of moet ik extra tuner erbij?

Frank

Geplaatst:

Hi Frogbite,

Om te beginnen met de "leiding", wat bedoel je daar precies mee?.

Wanneer dit een coax-kabel is, dan moet dit wel een kabel zijn bedoeld voor sat-ontvangst. Andere coax, van bijv. de bouwmarkt is daar niet geschikt voor.

Welke twin of duo-ontvanger je ook koopt, 2 coax-kabels is dan echt een "must", dit i.c.m. opnemen en kijken tegelijk.

De Vu+ Duo is een goede koop, 2 tuners aanwezig en middels een USB C/T-stick kan je nog kabel of Digitenne ontvangen.

Nu is het zo, dat je met de Vu+ Duo tot wel 5 gecodeerde zenders tegelijkertijd kunt opnemen. Je moet dan wel opletten dat deze zenders op de zelfde TP´s (frequenties) zitten.

Bijv:

-----11739 V Geschiedenis 24 - Holland Doc 24 - Consumenten 24

NostalgieNet/Humor TV 24 - FoxLife

Boomerang Europe - Discovery Science

Investigation Discovery Europe

Syfy Universal Benelux - Vitaliteit

Body In Balance Benelux - Film 1.3

Nederland 2 HD - SBS6 HD - Eredivie Live 1 HD

-----11856 V Discovery HD Showcase

National Geographic Channel HD Nederland

RTL 4 HD - Brava HDTV - VTM HD

Nederland 1 HD - RTL 8 HD - Penthouse HD 1

Dit zijn maar voorbeelden, andere freqs werkt hetzelfde.

Maar hier kan je dus zien dat je bijv. Nederl. 1, RTL 4 & 8,SBS 6 en Brava kan opnemen, terwijl je naar Nat. Geo. kijkt.

Dit alles doe je d.m.v. de schotel die je aangeeft, i.c.m. twin-LNB´s met bijbehorende DiSEqC- switches.

Voor de switches moet je info vragen bij de satelliet boer, dit hangt af van hoeveel satellieten je wilt ontvangen.

En een triplexer, whatever this may be, is niet!nodig.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Frogbite
...Nu heb ik een vanuit de zolder maar 1 leiding liggen die het helemaal naar woonkamer haalt waar nu nog maximaal 1 coax kabel doorheen past.

Waarschijnlijk moet het signaal van de LNBs samen gevoegd worden zodat het via de 1 coax kan en ik alsnog 3 kanalen kan kijken/opnemen. Het lijkt er op dat ik een triplexer nodig heb.
...
Frank

een stacker/destacker werkt door één van de satellietsignalen op te krikken naar een hogere golflengte, zodat 2 signalen over 1 coax kunnen gaan. Het probleem hierbij is dat hoe hoger de frekwentie, hoe groter de demping. Dat is de reden waarom de satellietsignalen in een LNB eerst moeten naar beneden gekrikt worden (van 10-12 MHz naar 1-2 MHz) middels lokale oscillatoren. Bij mijn weten is stacking/destacking via coax maar met 1 extra signaal mogelijk, dus geen 3 signalen op dezelfde coax, omdat voor het hoogste signaal de demping veel te groot wordt.

Om je probleem op te lossen kan je misschien wat smokkelen: er bestaat 4-in-1 kabel waarin 4 coaxkabels in 1 omhulsel zitten. Maar dit gaat enkel lukken als de diameter van je leiding groot genoeg is om dit soort kabel door te laten.

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Geplaatst:

Beste Frogbite

In principe heb je voor elke satelliettuner-aansluiting een aparte coaxkabel nodig. Nu bestaat er een mogelijkheid om het signaal voor twee aansluitingen door één coaxkabel te laten lopen maar dit is geen goedkope oplossing. Wil je beneden 3 aansluitingen hebben, dan heb je toch echt minimaal 2 coaxkabels nodig. Een triplexer is volgens mij ongeschikt voor satellietontvangst omdat door de coax ook de voeding voor de lnb’s loopt en de schakeling voor de horizontale en verticale polarisatie.

Het apparaat waarmee je twee signalen over één coax kan samenvoegen is de Johansson 9640 KIT. Zoek maar eens op Google, dan krijg je flink wat meer informatie.

Geplaatst:

Met de gangbare 4 in 1 coaxkabel moet je wel rekening houden met een veel hogere verliezen dan bijv. een kwaliteits-coaxkabel zoals de Belden H-125 omdat de demping nu eenmaal hoger wordt naar mate de 4 kabels dunner worden.

Bij de 4 in 1 coaxkabel: KH10 4xkabel/1kabel, durven ze de demping niet eens te vernoemen in de specificaties. Prijs ongeveer 4 euro/meter.

Bij de 4 in 1 coaxkabel: KH11 4xKabel/1kabel, die een buitendiameter heeft van 17mm, is de demping 30,8dB/100meter. Hiervan is de demping vergelijkbaar aan de belden H-125. Prijs ongeveer 5 euro/meter.

Geplaatst:

Hoi Togan,

Bedankt voor de reactie.

Maar het lijkt dus dat ik niet ontkom aan meerder kabels (of meerdere in 1 kabel) te trekken voor elke tuner. Dat is best balen hoe ik dat netjes weggewerkt krijg.

Hoeveel LNBs heb ik dan nodig (2 * twin?) en is het dan mogelijk om binnen de door jouw aangegeven frequentie blokken wel 5 kanalen kan opnemen met VU+ duo (of 1 buiten het blok dat dan een aparte tuner in gebruik neemt)?

Wat zou het complete winkellijstje zijn?

Geplaatst:

Hoi Sjaak,

Ik denk dat ik van triplexer, (de)stacker maar helemaal af stap na jouw bericht. Worden het toch meerder kabels trekken maar dat zal dan maar moeten.

Geplaatst:
Worden het toch meerder kabels trekken maar dat zal dan maar moeten.

Lees, voor dat je dat gaat doen, dit ook (nog) eens door: --> KLIK <--

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

@Frogbite,

Hoeveel twin-LNB´s?. Dit hangt af van de aantal satellieten die je wilt ontvangen.

De meeste mensen kiezen voor Astra 1, 2, 3 & Hotbird, dus...,

4!! twin-LNB´s aanschaffen, met 4 DiSEqC-switches.

Wil je nog meer satellieten, per satelliet: 1 twin-LNB en switch erbij. Maar omdat het dan meer als 4 is, worden het 2 uncommitted switches.

Deze hebben meer als 4 ingangen, met zelfs de mogelijkheid van een "hark-antenne". Dan hoef je ook maar 2 switches te kopen.

Geplaatst:
Het is een bedoeling om een vaste schotel te plaatsen, de Wavefield T90 lijkt mij een goed optie (??) met daarin meerdere LNBs zodat het mogelijk is om in ieder geval 3 kanalen tegelijk op te nemen/kijken via 1 STB

Meerdere zenders tegelijkertijd opnemen staat los van het aantal LNB's he.
Met meerdere LNB's kun je naar meerdere satellieten kijken en afhangend van de zenders en de tuner kun je er wel of niet meer dan 1 tegelijkertijd opnemen/afspelen.
Als je zeker wilt weten dat je vrij bent in keuze van zenders die je tegelijkertijd wilt kunnen opnemen/afspelen, dan moet je LNB's met meerdere uitgangen nemen en meerdere tuners in je ontvanger hebben.

Regards,

SnijdeA.

DM8000, OpenPli Beta

DM7020, Pli

CanalDigitaal STB + HD

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.

Geplaatst:

@Togan schrijft:

“De meeste mensen kiezen voor Astra 1, 2, 3 & Hotbird, dus..., 4!! twin-LNB´s aanschaffen, met 4 DiSEqC-switches.”

Hoezo heb je voor 4 twin-lnb’s vier diseqc-switches nodig?

Geplaatst:

@Satkijker,

Je had het ook kunnen verbeteren, ik ben ook maar een mens.

Voor 4 twin-lnb’s heb je dus 2 switches nodig.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen