Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Beheerder
Geplaatst:

Sinds enige tijd ervaren wij, maar ook diverse andere budgetphone gebruikers problemen met de audiokwaliteit van gesprekken die van het vastnet komen.

Gesprekken van budgetphone naar budgetphone geen enkel probleem.

Het klinkt als een hele harde ruis met kraken tussendoor en het is alleen hoorbaar aan de kant van de budgetphone gebruiker, de andere kant (vastnet) hoort het niet.

Het komt ook niet continue voor. Soms uren niet, en dan weer ieder gesprek.

Iemand meer last van en wat heb je als hardware achter je budgetphone lijn zitten?

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

• Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

• Beheerder
Geplaatst:

Net nog even getest.

Als ik zelf bel naar een ziggo of KPN nummer, is er niets aan de hand.

Belt iemand mij vanuit een KPN of Ziggo nummer, hoor ik die harde ruis/kraak. Belt iemand mij vanuit een budgetphone nummer, is die ruis/kraak er niet.

Dat is op zich logisch want dan blijf je bij budgetphone binnen hetzelfde asterisk systeem.

Het *lijkt* dus aan de vastnet terminatie van budgetphone te liggen.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

• Beheerder
Geplaatst:

We hebben inmiddels een t-shark capture gemaakt en daaruit blijkt de harde ruis/kraak met 100% zekerheid van budgetphone te komen.

Gezien het feit dat hij alleen hoorbaar is bij vastnet -> budgetphone en niet bij budgetphone -> vastnet en niet bij gesprekken vanaf mobiel (t-mobile -> budgetphone) en ook niet bij geprekken budgetphone <-> budgetphone moet dit een budgetphone probleem zijn.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Budgetphone: je krijgt de kwaliteit die je betaalt :-)

Gelukkig is er nog een mobiele backup. Overall ben ik wel tevreden voor thuis, maar voor zakelijk gebruik zou ik het niemand aanraden.

Kraken etc hebben we nog niet meegemaakt, wel mislukte codec onderhandelingen met als resultaat dat één zijde niet hoorbaar is. Advies van budgetphone om een andere codec in te stellen negeer ik stelselmatig. Ik heb inmiddels afspraken dat ik niet op één bepaald IP adres van budgetphone terecht kom. (weet niet meer welke) Dat loste het probleem meteen op. Nu zie ik .165, .182 en .186 in mijn logs staan, met G711 en G711u als resultaat van de codec onderhandelingen. Dat gaat dus alweer een hele tijd prima.

Delay en jitter zijn sterk afhankelijk van de telefonie provider aan de andere kant. Met Ziggo aan de andere kant heb ik regelmatig een gebrekkige spraak-kwaliteit. (delay 75ms, jitter 45ms in mijn logs)

Als ik iets moet mee-testen, graag per PM.

Aansluiting / apparatuur:

VDSL 40/4 via XS4ALL

Fritzbox 7390 International met MT-F DECT en Aastra 9133i IP toestel (geweldige speakerphone)

• Beheerder
Geplaatst:

Dat is duidelijk. Wij adviseren ook nooit budgetphone voor volledige IP telefonie.

Als klanten het dat zelf wel kiezen, hebben wij ze de nadelen iig duidelijk vermeldt.

Wij raden klanten zelf altijd een andere SIP provider aan die wel zakelijke diensten en bijbehorende service leveren, of een combinatie van ISDN (BRI of PRI) en SIP.

Als jij de problemen zelf niet vast kunt stellen, ben ik bang dat je me ook niet kunt helpen.

Ik had graag een bevestiging gehad van onze bevindingen omdat een goot aantal klanten er last van heeft.

Als ik de uren moet tellen die wij al voor klanten (resellers) hebben moeten zoeken naar door budgetphone geïntroduceerde vage klachten, kan ik een paar weken op vakantie wink

Toch bedankt voor het meedenken!

Mvg,

Michel

• Beheerder
Geplaatst:

BTW, het gesprek in de log ging ook via 83.143.188.165 in g711.alaw

Toch vreemd dat bij jou gesprekken vanuit het vastnet naar jou wel goed zijn.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Dat heb ik niet geschreven :-)

Heb gewoon weinig mensen die mij vanaf het 'vaste net' bellen, dus heb het nog niet kunnen vaststellen.

Met vaste net bedoel je ook mensen met Internet Plus Bellen van KPN of alleen analoog/ISDN lijnen?

Nog even gekeken: afgelopen week was inkomend verkeer alleen afkomstig van mobiel en kennissen waarvan ik weet dat ze Ziggo gebruiken....

• Beheerder
Geplaatst:

Ok, maar ik ben gisteren ook via ziggo gebeld en daar was de storing ook duidelijk hoorbaar.

Ik kan alleen maar zeggen dat het gebeurt vanaf 'een' vastnet naar budgetphone. Bij mobiel naar budgetphone (t-mobile netwerk) heb ik het nog niet vast kunnen stellen.

Het is echt zeer storend. Soms kan je de beller nauwelijks verstaan.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Hier geen problemen met Budgetphone. Van de andere ca. 10 gebruikers van Budgetphone die ik ken ook nog geen klachten gehoord. De apparatuur van deze gebruikers is allemaal Fritzbox 7270/7340/7390.

Wel heb ik iets dergelijks eens eerder aan de hand gehad, iemand met Fritzbox 7270 die me opbelde i.c.m. een bepaalde DECT handset. Het geluid klonk als het gepiep en gekraak van een fax lijn en de beller was nagenoeg onverstaanbaar.

De beller gebruikte een DECT handset met HD mogelijkheid. Blijkbaar werd de codec niet goed gecommuniceerd. HD uitgezet bij de DECT settings van de beller en toen was het opgelost.

Weliswaar een ander probleem als bij jou, maar misschien brengt het je op het goede spoor.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

• Beheerder
Geplaatst:

Het gaat hier om vastnet bellers, dus daar kan de codec van de beller nooit van invloed zijn.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Vastnet komt toch ook binnen via een bepaalde codec?

Ik kan me voorstellen als een vastnet beller binnenkomt als G.711a en je apparatuur probeert dat te decoderen als G.711u dat het dan mis gaat (om maar een voorbeeld te noemen).

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

• Beheerder
Geplaatst:

Dat vastnet belt bugetphone natuurlijk gewoon via 'koper' en budgetphone maakt er dan IP van. Die terminatie vind meestal plaats via C7 of ISDN (PRI).

Andersom (dus budgetphone->vastnet) gaat het natuurlijk wel geheel over het Budgetphone netwerk (Verizon), maar dan werkt ook alles goed. Het gaat alleen om vastnet->budgetphone.

Pas op het systeem van budgetphone wordt dat dus omgezet naar een codec. Budgetphone gebruikt gewoon OpenSIPS en Asterisk en tot een paar dagen geleden werkte dat ook prima.

Ons systeem (ook asterisk gebaseerd) werkt al jaren gewoon met g711.alaw en eventueel ook g711.ulaw en op ons systeem en dat van klanten is niets veranderd.

Als er dus iets veranderd is, moet dat wel bij budgetphone zijn.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

In ben vanochtend nog gebeld vanuit Rotterdam (vastnet) naar mijn budgetphone aansluiting. Glashelder, geen gekraak. Geen verschil waarneembaar dan dat je een gewoon kpn-kpn gesprek voert.

Afgelopen zaterdagmiddag ook een gesprek ontvangen op mijn budgetphone lijn... vaste lijn vanaf Telia (Zweden). Ook geen gekraak, glashelder gesprek.

Mijn hardware is een Siemens Gigaset C470 IP.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

• Beheerder
Geplaatst:

Het is echt heel erg merkwaardig. Niet iedere klant heeft er last van, maar wel een heel aantal.

Er zijn 3 zaken zeker:

1. Het gebeurt als het voorkomt alleen bij vastnet->budgetphone

2. Er is op die systemen niets veranderd

3. De storing zit al in de UDP data voordat het ons systeem in gaat.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Hoe kun je nagaan of iemand belt via een echte vastnet aansluiting ?

Veel mensen hebben een KPN abbo of andere provider, die loopt via het modem en hebben niet het idee dat ze via internet bellen.

Dit zijn soms goedkope, relatief trage, verbindingen en in combinatie met andere internet activiteiten geeft dit soms een matige kwaliteit van de telefoonverbinding.

Dat de ontvangst goed is, maar uitgaande geluid slecht, is lastig te verklaren. Of heeft dat misschien iets te maken met een verschil in upload en download bij een al kritische verbinding ?

Hier met Budgetphone en Betamax providers geen enkel probleem. Spa9000 in combinatie met een Spa400.

Ik kan mij ook niet voorstellen, dat het systeem van Budgetphone de gewone binnenkomende analoge gesprekken op verschillende manieren afhandelt.

Het moet, lijkt mij, echt aan de kant van de beller liggen.

Groet,

Bram

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...