Gast Bats Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 De tegenhanger van ‘progressive scan’ is ‘interlaced’ (of halve beeldtechniek). Bij een ‘interlaced’ videosignaal wordt per beeldwissel slechts de helft van de beeldlijnen om en om benut. Progressive scan neemt 2x meer bandbreedte in dan interlaced. Reden: Even googlen op 1080p en je vindt het.
Old Satterhand Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Bij de discussie over het verlies van bandbreedte/scherpte van SBS 3D beelden moet je incalculeren dat we in de studiocodecs al een flink deel van de horizontale scherpte weggooien. Effectief is dat al jaren 1440 ipv 1920 beeldpunten. Alle bestaande tape/disc formaten (HDCam, XDCam HD) werken met die codecs, behalve de HDCam SR, die is echt full HD, maar die gebruikt dan ook een slordige 440 Mbit/s en wordt in TV wereld nauwelijks gebruikt. De BBC zendt daarom al jaren met een resolutie van 1440x1080 uit. Voor het uitzenden van 3D beelden zijn ze onlangs tijdelijk overgestapt op 1920 beeldpunten. Om on topic te blijven: De verwachting is dat in een nabije toekomst het verloren deel van de horizontale resolutie zal worden toegevoegd in een nu nog ongebruikt deel van het videosignaal. Vergelijkbaar zoals dat vroeger gebeurde met 16x9 PalPlus. Dus compatible met de nu gebruikte methode. Ik geloof overigens zelf niet dat er iemand in staat is op normale kijkafstand het verschil te zien tussen een "full" HD (1440x1080) signaal en het (1920x1080) SBS 3D signaal. Maw wachten op de nieuwe generatie 3D settopboxen is vrij zinloos. Maar dat is mijn mening. En ik ga altijd voor het origineel, dus de Dreambox, maar goed dat er concurentie is, dat drukt de prijs.
Gast Bats Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 In Japan is men inmiddels bezig met de opvolger van hdtv, namelijk uhdtv. Ultrahoge-definitietelevisie of Ultra High Definition Television in het Engels belooft een resolutie van 7.680 x 4.320 pixels, een framerate van 60 fps., 22.2 kanalen geluid, 21GHz-frequentieband, 600 MHz, 500-6600Mbps-bandbreedte. Deze nieuwe standaard is vier keer zo breed en vier keer zo hoog als hdtv (max. 1920 x 1080), dus de resolutie is 16 keer zo hoog. 60 minuten uhdtv verbruikt ongeveer 11,6 terabytes aan data.
bigtwin Geplaatst: 23 september 2011 Geplaatst: 23 september 2011 Offtopic: Origineel bericht van: Michel Bovendien heb ik een prachtige 3D TV en als ik bij elkaar 3 uur 3D gekeken heb, is het veel. Ik weet vrij zeker dat dat ook geldt voor veel andere mensen die een 3D TV hebben gekocht. Inderdaad, ik ook, en ik denk vele met ons. Ontopic, welke receiver maakt dus voorlopig niet uit, al zijn er dus wel receivers die ook de menu's in 3D kunnen weergeven. Maar dat is gezien bovenstaande niet heel belangrijk... ET10000DM7020HD Linux laptop en Linux zelfbouw NAS
oordopje Geplaatst: 28 september 2011 Geplaatst: 28 september 2011 Origineel bericht van: Old Satterhand De BBC zendt daarom al jaren met een resolutie van 1440x1080 uit. Sorry, maar ik geloof helemaal niks van je verhaal. BBC zend gewoon uit in 1920x1080 wel in interlaced formaat dus kortweg 1080i. Aangezien de huidige televisies alleen progressief aankunnen wordt in de tv van 1080i 1080p gemaakt.
Old Satterhand Geplaatst: 28 september 2011 Geplaatst: 28 september 2011 Origineel bericht van: oordopje Origineel bericht van: Old Satterhand De BBC zendt daarom al jaren met een resolutie van 1440x1080 uit. Sorry, maar ik geloof helemaal niks van je verhaal. Je hebt volkomen gelijk. Ik geloof ook niet alles wat hier opgeschreven staat. Maar ik controleer het wel even. 1) Stem af op BBC HD, BBC 1 HD, ITV1 HD 2) Druk op de menuknop op je afstandsbediening 3) Ga naar Information, druk op o.k. 4) kies service en druk op o.k. Voor de eenvoud heb ik dat interlaced verhaal maar weggelaten, maakt ook helemaal niets uit voor het onderwerp.
Snoopy Geplaatst: 1 oktober 2011 Geplaatst: 1 oktober 2011 Klopt. BBC HD is al tijden 1440. Voor degene die een (eventueel) verschil willen zien tussen 1440 en 1920: ITV HD zendt 1440 uit, ITV HD Granada in 1920.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen