Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo ik heb ff een vraagje afgelopen zaterdag ging het goed onweren toen had ik ineens geen singaal meer hebben meer mensen daar last van of kan je hier wat aan doen? Ik heb een Technisat multytenne 45cm

Geplaatst:
Origineel bericht van: bonki
hebben meer mensen daar last van

Ja, iedereen heeft daar in meer of mindere mate last van.
kan je hier wat aan doen?

Ja, betere installatie eo beter uitrichten.
Ik heb een Technisat multytenne 45cm

grotere wok

Als je d'r bij elk buitje last van hebt kun je best de schotel beter uitrichten.
Heb je er regelmatig last van dan zou je voor een grotere schotel kunnen kiezen.
Als je er zelden last van hebt kun je het maar beter zo laten.

You cannot ignore that member

Geplaatst:

Afgelopen zaterdag (dacht ik) laat in de avond had niemand geen signaal meer.

Dat was waarschijnlijk te wijten aan de upload link die verstoord werd door extreme weersomstandigheden.

De signaalmeter gaf 0,00 aan en als dat gebeurt heb je aan een 5 meter schotel ook niks meer :D

Geplaatst:

Het is gewoon zo bij slecht weer kan het signaal wegvallen egaal hoe groot de schotel is. Dat is bij kabel en eigen satellietontvangst. Zelfs uplink stations kunnen daardoor getroffen worden. Is dat nou zo'n groot probleem?

We zullen er mee moeten leven.

Geplaatst:
hallo ik heb ff een vraagje afgelopen zaterdag ging het goed onweren toen had ik ineens geen singaal meer hebben meer mensen daar last van of kan je hier wat aan doen? Ik heb een Technisat multytenne 45cm

Ik denk dat je dan het beste de installatie van de stroom kunt afhalen. Dan heb je in ieder geval na de bui weer beeld.
Geplaatst:
Origineel bericht van: maja
Het is gewoon zo bij slecht weer kan het signaal wegvallen egaal hoe groot de schotel is. Dat is bij kabel en eigen satellietontvangst. Zelfs uplink stations kunnen daardoor getroffen worden. Is dat nou zo'n groot probleem?
We zullen er mee moeten leven.

De kabel krijgt het signaal tegenwoordig aangeleverd via glasvezel en pikt het signaal (meestal) niet meer van de satelliet.
Dus de kabel zal er niet of geen last van hebben.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Ach, de meeste mensen kunnen tegenwoordig zowel de Astra 1 als 3 ontvangen. Op de Astra 3 zitten alle HD-zenders en op de Astra 1 de SD-zenders. Ik heb het met de Multytenne zelden meegemaakt, dat er op de Astra 1 en 3 gelijktijdig geen signaal meer was. Overschakelen van de ene naar de andere satelliet geeft in veel gevallen weer gewoon beeld. Omdat de signalen uit een iets andere richting komen, komt het zelden voor dat de onweerswolk de signalen van beide satellieten blokkeerd.

Geplaatst:

Of de TV gewoon uitzetten en zowel bij de TV als de ontvanger de stroom er af. Bij zwaar onweer gewoon de beste optie.

Zaterdag was wel een extreem voorbeeld trouwens. Ik heb toen ook nog even op Digitenne gekeken, maar zelfs die gaf erg veel blokjes.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Geplaatst:

Ja, als het onweer heel erg dich bij is, kun je beter alles maar uit het stopcontact trekken om inslag in je apparatuur te voorkomen. Maar de meeste schade door onweer komt toch voor bij apparatuur die op twee leidingsystemen aangesloten zijn. Ik zal wat voorbeelden noemen:

-Een TV of satelliettuner die behalve is aangesloten op het stopcontact ook is aangesloten op de kabel.

-Een computer die behalve is aangesloten op het stopcontact ook is aangesloten op internet, dus de telefoonlijn of de kabel.

-Een dect-telefoon die behalve is aangesloten op het stopcontact ook is aangesloten op telefoonlijn.

-Het modem die behalve is aangesloten op het stopcontact ook is aangesloten op de telefoonlijn of de kabel.

Een satelliettuner met een eigen schotel, is alleen maar aangesloten op het stopcontact en heeft bijna nooit geen schade bij blikseminslag in de buurt tenzij de schotel boven op het dak staat. Hooguit kan de lnb de geest geven als er een ontlading is in de richting van de ontvangst.

Blikseninslag in je eigen huis, vernielt meestal alle apparatuur. Dat is alleen maar te voorkomen door alle apparatuur uit het stopcontact te trekken en dat doe je niet snel.

Geplaatst:

Satelliettuners hang je meestal ook aan de PC (bv. via RS232 of een netwerkkabel in een netwerk) en de hele zaak hangt dan aan de telefoonkabel. Hier zijn bij een blikseminslag in de tuin op 15 meter van de telefoonkabel router, modem, etc. inclusief PC, TV, Sattuners en RS- en netwerk-kabels aan flarden gegaan via de telefoonlijn die ik had vergeten eruit te trekken, terwijl alle stekkers er wel uit waren getrokken.

Kortom, wil je een beetje safe gaan bij bliksem, dan de hele hap eruit trekken.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:

Nou, minplus, ik denk dat het toch maar een heel klein percentage mensen is die de satelliettuner aan de pc hebben hangen. Ik denk nog geen 5%.

In ieder geval, als je satelliettuner alleen met de schotel verbonden is die niet op een hoog punt staat, heb je over het algemeen weinig kans hebt dat er met onweer en bliksem nare dingen gebeuren.

Geplaatst:

Het veiligste is om alle netkabels, van alle dure apparatuur, uit het stopcontact te halen, en de kabels, die naar de schotel(s) gaan, los te koppelen.

Niet dat ik dat ook doe, maar dan zit je 99.9% safe.

Waarom safe?, nou het kan gebeuren dat de bliksem ergens in de grond inslaat waar nu net de hoofdkabel van de stroom ligt.

Heb dit zelf meegemaakt in Breda, jaren geleden en dat gaf toch een knal!!.

Toen werd bij mij nog wel alles ontkoppelt, maar ik neem aan dat de verzekering wel vergoedt als het fout gaat.

Geplaatst:

@maja schrijft:

“Ik denk dat het percentage bij de sat4all leden een heel stuk hoger ligt. Dus de waarschuwing is wel op zijn plaats.”

Dat denk ik ook wel maar ik noemde dit percentagen voor alle schotelaars in Nederland.

Maar met het vele slechte weer en onweer in Nederland, is het natuurlijk altijd raadzaam om kostbare apparatuur via een verdeelblok met overspanningsbeveiliging aan te sluiten. Helaas is apparatuur die via meerdere leidingsystemen zijn aangesloten zoals ik in het eerdere bericht vermeldde, daar ook niet 100% mee beveiligd.

Geplaatst:

100 miljoen volt bij 100 kilo-Ampère knalt er echt in en het gaat niet alleen naar hoge punten. Ook een inslag op 20 meter heeft dramatische effecten, daar kunnen boeren over meepraten.

Ook al vergoedt de verzekering veel, je hebt een hoop extra werk met ge-explodeerde vast-gesmolten dingen.

Mijn meermalige ervaring.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen