Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Met veel dank heb ik het topic van Connection (http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...nb_#Post1706380 zonde dat het topic is gesloten) gebruikt om een 88 Triax met 4 ALPS (EMP Centauri switch) neer te zetten, en deze aangesloten op een DM500HD.

Ik heb de aanwijzingen gevolgd en heb de 3 Astra's allen binnen de 80% signaal, waar ik tevreden mee ben (woon in het centrum van een stad).

Echter: de Hotbird op 13E kan ik niet vinden, als ik de hele rail afga dan krijg ik wel eens een uitslaand signaal (via Satfinder) maar geen stabiele balk, altijd 3 of 4 uitschieters en dan weer 0.

Ik kan in Satfinder de te ontvangen sateliet instellen op Predefined en Manual, en hier gaat mijn vraag over.

Kan het zijn dat ik de instellingen van de Hotbird anders moet zetten om hem te kunnen ontvangen, en zo ja, wat zijn die instellingen?

Ik heb gezocht op dit forum maar kan niet vinden wat ik zoek, google geeft me een site waarop staat dat Hotbird in juli van 2010 andere transponders is gaan gebruiken, ik heb deze gegevens ingevoerd voor de Hotbird maar het lijkt niets uit te maken, en juli 2010 is ook alweer meer dan een jaar geleden dus zou het kunnen dat ze inmiddels weer gewijzigd zijn?

Ik hoop dat iemand een tip heeft of mij de (transponder?)-instellingen van zijn hotbird met mij wil delen, zodat ik weet dat het daar niet aan ligt.

Alvast bedankt voor de hulp!

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

De makkelijkste manier is een zenderlijst te laden, waarin ook de hotbird zit. Dan 'zappen' naar een zender op hotbird en signaalmeting aanzetten.

Geplaatst:

Weet je zeker dat je Hotbird kunt "zien"?

Check anders even met dishpointer.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

Dishpointer wijst de richting op waar ook de Atra 1 naartoe wijst (of eigenlik hoe Astra 1 naar mij wijst) en die kan ik ook ontvangen (96% als ik de LNB houder niet naar beneden duw zoals dat 'moet') dus dat lijkt goed te zijn.

Ik ga nog wat prutsen dan maar, ik lees weinig over dit probleem: mensen die wel de Astra's kunnen ontvangen maar geen Hotbird, als er meer mensen zijn met dit 'probleem' (want waar hebben we het over) dan lees ik het graag, dan heb ik minder het idee dat ik iets fout doe :-)

Geplaatst:
Origineel bericht van: Fritsjof
Dishpointer wijst de richting op waar ook de Atra 1 naartoe wijst
(of eigenlik hoe Astra 1 naar mij wijst)

Bij mij wijzen de Astra's en de Hotbird toch duidelijk verschillende kanten op.
Ben je op dishpointer wel maximaal op je locatie ingezoomd?

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

@Fritsjof schrijft in een reactie of hij wel vrij zicht heeft op de Hotbird:

“Dishpointer wijst de richting op waar ook de Atra 1 naartoe wijst (of eigenlik hoe Astra 1 naar mij wijst.”

Dat kan natuurlijk niet. Hotbird staat op 13 graden oost, Astra 1 op 19,2 graden oost.

Klik in dishpointer.com dan ook nog op “Options: show obstacle (line of sight checker)”. Dan kun je ook nog zien of er geen huizen of bomen in de weg staan.

Geplaatst:

Jullie hebben, uiteraard, gelijk:

Nadat ik de lijnen van de Astra's heb bekeken, wordt het duidelijk dat de schotel te ver richting Astra2 (28.2E) staat gericht (vandaar ook het goede signaal) en daardoor de Hotbird (13E) net 'mist'. Ik denk dat dit het probleem is, en ga verder op onderzoek uit.

Bedankt voor de hulp, ik laat van me horen!

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Dat wordt een klein stukje draaien dus...

Geplaatst:
Jullie hebben, uiteraard, gelijk:

Nadat ik de lijnen van de Astra's heb bekeken, wordt het duidelijk dat de schotel te ver richting Astra2 (28.2E) staat gericht (vandaar ook het goede signaal) en daardoor de Hotbird (13E) net 'mist'. Ik denk dat dit het probleem is, en ga verder op onderzoek uit.

Bedankt voor de hulp, ik laat van me horen!

Schotel uitrichten met 1e en 2e lnb zoveel mogelijk in het midden van de rail op 19,2 en 23,5. Neem als referentie de 19,2 als 1e en plaats de 23,5 er tegenaan. Daarna de andere lnb op 28,2 en 13 aan de buitenzijde erbij zetten. Uiteraard hebben de 2 buitenste lnb wat minder ontvangst omdat deze niet het centrum van de schotel kunnen gebruiken. Maar met een 88cm triax moet het ontvangst goed zijn. Heb zelf (voor wat de waarden waard zijn) op een dm800hd de 19,2 en 23,5 op gemiddeld 90% a 95% en de 28,2 en 13 op gemiddeld 80% a 85% signaal.

XTrend ET9000 - DM 800 HD - Triax 88 quad - Visiosat Big Bisat - 80 cm Universal sat - Panasonic Plasma Viera series - Epson TW-3500

Geplaatst:

@BeoMaster

Ik leest dat je ontvangstwaardes voor de Hotbird en de Astra 2 (beide buitenste lnb’s dus) ongeveer 10% minder signaal hebben. Dat komt doordat de Multi-feed-rail van een Triax vooral in west Nederland net niet schuin genoeg ingesteld kan worden. Hierdoor komen de buitenste lnb’s niet helemaal op de juiste hoogte te staan. Het scharnierpunt van de multirail een beetje aanpassen zodat de rail net een paar graden schuiner kan, is voldoende om de ontvangst van de buitenste lnb’s te verbeteren. Dit is misschien ook verstandig voor @Fritsjof.

Triax is per slot van rekening een Oostenrijks product en daar is de skew voor de meest gangbare satellieten een stuk minder dan hier in Nederland.

Geplaatst:

Ik heb het euvel gevonden: Er zit een boom in de weg voor de Hotbird, ik kan daar helaas niks aan doen; schotel staat al op een dak-statief (of hoe noemen we dat...) op een dakterras en de buurvrouw waardeert het niet zo als ik het gevaarte voor haar raam zet. Ook zelfgebakken koekjes konden haar niet overhalen...

Goed, alleen Astra 1 2 en 3 dus.

Ik heb inderdaad de LNB voor Astra1 in het midden, die voor Astra 3 daar aan de linkerkant (als je voor de schotel staat) tegenaan (zoals BeoMaster zegt) en die van Astra 2 nog een stukje links daarvan.

De waarden van Astra 1 (85%) en Astra 2 (79%) zijn redelijk en ik zou tevreden zijn met de opstelling als ook Astra 3 fatsoenlijk zou ontvangen, echter die komt net aan de 50% en bij een scan krijg ik niets binnen voor Astra 3 :-(

Ik heb geprobeerd de rail te hellen, recht te zetten, maar boven de 50% krijg ik 'em echt niet (Astra 3).

Ik vraag me af of ik iets hardnekkig verkeerd doe, omdat de Astra 3 tussen 1 en 2 inzit, en dus ongeveer gelijk zou moeten presteren, of in ieder geval beter dan Astra 2.

Het enige dat me hoop geeft is dit:

Toen ik de schotel in elkaar had gezet en opgesteld, had ik met een satfindertje de Astra 1 gevonden en deze gaf direct een signaal van 96%, ik was er erg blij mee uiteraard. Ook de andere 2 Astra's gaven >80% signaal en alleen de Hotbird was lastig maargoed we weten nu waardoor dat komt. Die heb ik al opgegeven.

Waarom bleef je dan rotzooien Fritsjof?

Nou, toen ik de rail ging hellen, hoorde ik *klik* en wat bleek: ik had de arm die vanachter de schotel vandaan komt nog niet goed genoeg naar beneden getrokken, het plastic mondje met de 2 nopjes aan de achterkant waren nog niet in de daarvoor bestemde gaatjes geklikt, dus nu stond de arm vast en uiteraard daardoor de LNBs met de rail ongeveer een centimeter naar beneden: geen enkel signaal meer, en dus moest ik het kantelen van de schotel opnieuw gaan doen, met het resultaat zoals het nu is tot gevolg.

Wat zouden jullie doen: arm weer 'lostrekken' en de >90% signaalsterktes proberen te vinden maar met als risico het 'loszitten' van de arm?

Of misschien moet ik de voet op wat tegels leggen zodat deze wat hoger staat omdat ik misschien nu net wat obstakels te pakken heb in het signaal die ik niet had toen de arm nog los zat?

Je merkt al: een beginneling aan het werk. Alle suggesties welkom (als ik niet meer terugkom hier dan ben ik of van het dak gevallen of heeft de buurvrouw me aan de schotel opgehangen...)

Geplaatst:

Beste fritsjof

Nu dus blijkt dat je de Hotbird door een hindernis niet kunt ontvangen, zul je voor een optimale ontvangst de lnb van de Astra 3 op 23,5 graad oost zo dicht mogelijk bij de lnb-arm moeten zetten. Zet dan de multi-feedarm maximaal schuin, d.w.z. als je achter de schotel staat links omlaag, rechts omhoog. Dan de schotel optimaal uitrichten op maximale signaalkwaliteit van de Astra 3. Daarna de lnb’s van de Astra 1 en 2 er op plaatsen en op maximaal signaalkwaliteit afstellen. De lnb van de Astra 1 komt dus lager te staan als die van de Astra 3, de lnb van de Astra 2 komt dus hoger te staan dan die van de Astra 3.

Gebruik als het even kan je satelliettuner en een klein TV-scherm en stel hem af op maximale signaalkwaliteit van betreffende satelliet zonder dat de diseqc-switch er tussen zit. Dit is tig keer beter dan een satellietblieber.

Natuurlijk moet de schotel geheel volgens de voorschriften in elkaar gezet worden, anders komen de lnb’s niet in het brandpunt van de schotel te staan. Ga daar dus echt niet mee sjoemelen. De tegelvoet van de schotel een tegeldikte omhoog brengen heeft echt geen nut. Twijfel je er aan of je voor de drie Astra-satellieten vrij zicht hebt, dan kontroleer je dat als volgt:

Ga naar de site: http://www.dishpointer.com/

Toets je woonplaats in en zoom helemaal in op je schotelpositie. Voer achtereenvolgens de Astra 1, 2 en 3 in en neem de hoek over t.o.v. de gevel van je huis waar de schotel staat. Neem die hoek over van je scherm op een vel papier en neem de hoeken van de twee overige satellieten ook over op het vel papier.

Neem deze drie hoeken over op een stuk karton en leg dit onder je schotel op de grond tegen de betreffende gevel.

De elevatiehoeken van de Astra 1, 3 en 2 voor Utrecht zijn respect. 29,0 graden, 28,0 graden en 26,6 graden.

Knip van een flink stuk karton een hoek van 26,6 graden uit, hou de onderzijde horizontaal en kijk over de schuine zijde in de richting van de Astra 2 of er geen obstakels zijn. Doe dit eventueel voor de andere satellieten ook als je twijfelt op vrij zicht met bijbehorende elevatiehoeken.

Geplaatst:

Dat zijn fantastische tips, bedankt!

Ga ik morgen mee aan de slag, hopen dat het niet te veel regent alleen, maar zoals mijn grootmoeder altijd zei:"Jong, je bent toch niet van salt of suker?"

Geplaatst:
Origineel bericht van: Satkijker
@BeoMaster

Ik leest dat je ontvangstwaardes voor de Hotbird en de Astra 2 (beide buitenste lnb’s dus) ongeveer 10% minder signaal hebben. Dat komt doordat de Multi-feed-rail van een Triax vooral in west Nederland net niet schuin genoeg ingesteld kan worden. Hierdoor komen de buitenste lnb’s niet helemaal op de juiste hoogte te staan. Het scharnierpunt van de multirail een beetje aanpassen zodat de rail net een paar graden schuiner kan, is voldoende om de ontvangst van de buitenste lnb’s te verbeteren. Dit is misschien ook verstandig voor @Fritsjof.
Triax is per slot van rekening een Oostenrijks product en daar is de skew voor de meest gangbare satellieten een stuk minder dan hier in Nederland.

Je hebt helemaal gelijk. Ik had de schotel ook iets kunnen kantelen, echter dat vond ik geen gezicht een scheef staande schotel. wink Dus heb ik het bij deze waarden gelaten. Toch bedankt voor de tip.

XTrend ET9000 - DM 800 HD - Triax 88 quad - Visiosat Big Bisat - 80 cm Universal sat - Panasonic Plasma Viera series - Epson TW-3500

Geplaatst:
Je merkt al: een beginneling aan het werk. Alle suggesties welkom (als ik niet meer terugkom hier dan ben ik of van het dak gevallen of heeft de buurvrouw me aan de schotel opgehangen...)

Ik heb in het begin de fout gemaakt door de voetsteun niet helemaal waterpas te zetten. Tip: begin met de mast op de tegelvoet echt waterpas te zetten. Dat voorkomt veel ellende. Suc6 met het afstellen. smile

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen