Tuneboy Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 Hallo, Ik heb een Satlink WS-6908 satellietmeter. Naast de singaalsterkte en de kwaliteit van het signaal toont deze meter tegelijkertijd ook volgende 3 gegevens: CBer dbm Vber Wat betekenen juist deze waardes en voor wat zijn dit de afkortingen? Op google en wiki kan ik daar niet direkt iets over vinden. Thanks
Knutselsmurf13 Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 BER = Bit Error Rate BER is een waarde van "rommel" wat ontvangen wordt.Rommel is dan eigenlijk een beetje signaal van een andere satelliet. Als een schotel een tikje scheef staat afgesteld daalt uiteraard de signaalsterkte van de satelliet zelf maar neemt de BER weer toe. DBM = Decibel/meter is een eenheid om signaalsterkte weer te geven. Waar de letters voor de BER voor staat kan ik je zo niet vertellen maar je begrijpt dat BER waardes zo klein mogelijk moeten zijn.
vGnp Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 Wiki linkje: --> KLIK <-- vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Tuneboy Geplaatst: 17 september 2011 Auteur Geplaatst: 17 september 2011 Thanks, weeral wat bijgeleerd
Big fellow Geplaatst: 18 september 2011 Geplaatst: 18 september 2011 Origineel bericht van: Knutselsmurf13 BER = Bit Error Rate BER is een waarde van "rommel" wat ontvangen wordt.Rommel is dan eigenlijk een beetje signaal van een andere satelliet. Als een schotel een tikje scheef staat afgesteld daalt uiteraard de signaalsterkte van de satelliet zelf maar neemt de BER weer toe. DBM = Decibel/meter is een eenheid om signaalsterkte weer te geven. Waar de letters voor de BER voor staat kan ik je zo niet vertellen maar je begrijpt dat BER waardes zo klein mogelijk moeten zijn. Een kleine "toevoeging". BER = Bit Error Rate. Aangezien een satellliet signaal wordt gecodeerd met een Forward Error Correction (FEC) is het mogelijk om bij de ontvangst te zien hoeveel fouten in de bitstroom aanwezig zijn. Elke bit die fout staat wordt geteld. Nu is de BER niets anders dan het aantal fouten per tijdseenheid. (seconde). Nu kan je deze fouten dus specifieker maken, en er een channel bit error rate van maken, voor de correctie, en een bit error rate na correctie. Dat zijn dus de cBER en de vBER. In principe is je doel je vBER op "0" te krijgen, en de cBER zo laag mogelijk. Als je alleen een "BER" kan meten, dan is je doel die zo laag mogelijk, ideaal 0, te krijgen. dBm = Signaal sterkte in deci-Bell (tienden van Bell dus) ten opzichte van 1mW. dB = deciBell, "m" staat dus voor de referentie. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Tuneboy Geplaatst: 18 september 2011 Auteur Geplaatst: 18 september 2011 Dus uitlijnen van schotel + skew LNB enz. hebben allemaal invloed op die C en V BER waarden als ik het juist begrijp. Of zijn dit waarden die je niet kan veranderen/beinvloeden? Indien van wel heb ik daar geen rekening mee gehouden bij het afstellen van mijn big bisat. thanks
Moderator ceesv Geplaatst: 18 september 2011 Moderator Geplaatst: 18 september 2011 Al dese parameters zijn afhankelijk van het afstellen van je schotel en de plaats, hoek en skew van de LNB. Het optimaliseren van deze afstellingen zorgt voor een storingsvrije ontvangst en een grotere slecht weer / regen reserve van je installatie. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen