OG-61 Geplaatst: 20 september 2011 Geplaatst: 20 september 2011 Ik heb een NAS-Server die ik wil mounten aan mijn DB. Nu is het belangrijkste om films die op de server staan op de DB te bekijken maar als ik ook nog is kan opnemen naar de server zou het top zijn. Ik heb een Synology DS108j. Ik heb gegoogeld naar handleidingen maar echt ver ben ik niet gekomen. Ook hier op het forum is er vast wel een topic erover maar heb hem echter niet kunnen vinden. Ooit (jaren geleden) had ik mijn DB-500 gemount aan mijn pc. Helaas is daar niks van over gebleven in mijn hersenen. Als jullie het aan mij zouden kunnen uitleggen of anders op weg helpen. Dan ben ik ook blij Danku!
Catastrofus Geplaatst: 20 september 2011 Geplaatst: 20 september 2011 Onderstaande toevoegen aan je /etc/fstab: <ipnr nas|naam nas>:/volume1/<naam share> /media/hdd nfs rw,soft,udp,nolock,rsize=32768,wsize=32768 0 0 En dan even rebooten (is het meest gemakkelijke). Origineel bericht van: OG-61 Ik heb een NAS-Server die ik wil mounten aan mijn DB. Nu is het belangrijkste om films die op de server staan op de DB te bekijken maar als ik ook nog is kan opnemen naar de server zou het top zijn. Ik heb een Synology DS108j. Ik heb gegoogeld naar handleidingen maar echt ver ben ik niet gekomen. Ook hier op het forum is er vast wel een topic erover maar heb hem echter niet kunnen vinden. Ooit (jaren geleden) had ik mijn DB-500 gemount aan mijn pc. Helaas is daar niks van over gebleven in mijn hersenen. Als jullie het aan mij zouden kunnen uitleggen of anders op weg helpen. Dan ben ik ook blij Danku! 2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)
OG-61 Geplaatst: 21 september 2011 Auteur Geplaatst: 21 september 2011 Graag nog een ietje pietje makkelijker.. Hoe krijg ik die regel toegevoegd?
theparasol Geplaatst: 21 september 2011 Geplaatst: 21 september 2011 vervang via bv ftp /etc/fstab Bij mij heb ik er een regel bij in gezet: Code: //192.168.1.203/NAS /media/hdd cifs user=guest,password= Denk erom dat je edit met bv notepad++ want anders verknaak je de linux compatible opbouw van de fstab file!
likus Geplaatst: 21 september 2011 Geplaatst: 21 september 2011 Je haalt het bestandje "fstab" uit je dreambox. Die vul je aan met de gegevens waarmee ie je NAS kan vinden en de manier hoe ie 'm moet benaderen. Bij mij ziet de inhoud van het bestandje er bijvoorbeeld zo uit: Openen doe je best met wordpad of iets dergelijks. DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-TQnap NAS TS-210 Canal Digitaal & DigitenneWavefrontier T55 / Triax 88met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411
OG-61 Geplaatst: 21 september 2011 Auteur Geplaatst: 21 september 2011 Ik heb nu onderstaand fstab bestand: Code: rootfs / auto defaults 1 1proc /proc proc defaults 0 0devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0usbfs /proc/bus/usb usbfs defaults 0 0/dev/mtdblock2 /boot jffs2 ro 0 0tmpfs /var tmpfs defaults 0 0tmpfs /tmp tmpfs defaults 0 0/dev/sda1 /media/hdd auto defaults 0 0/dev/sdb1 /media/usb auto defaults 0 0192.168.2.10:/public /media/hdd nfs rw,nolock,proto=tcp 0 0 Is er vervolgens iets wat ik moet instellen bij de Dreambox of NAS? Ik heb een vinkje bij mijn NAS bij 'NFS Inschakelen' gezet. Edit: Bij mijn NAS heb ik nu ook een NFS regel toegevoegd. IP Adress: 192.168.2.10/255.255.255.0 Rechten: Lezen/schrijven Root squash: Geen toewijzing Asyncroom inschakelen: Ja (geen idee wat dit is)
likus Geplaatst: 21 september 2011 Geplaatst: 21 september 2011 Je moet nog even je standaardlocaties aanpassen voor opnames. Daar moet je de opnames de weg wijzen naar de media/net directory (in mijn geval dus Dus bij menukeuze: Instellingen - Systeem - Opnamelocaties Bij de standaard opnamelocatie kun je OK klikken en aangeven waar ze heen moeten. Bij mij naar: /media/net/dm800/movie De andere opnamelocaties (timer-, directe- en timeshiftlocatie) kun je dan op standaardlocatie zetten. DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-TQnap NAS TS-210 Canal Digitaal & DigitenneWavefrontier T55 / Triax 88met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411
likus Geplaatst: 21 september 2011 Geplaatst: 21 september 2011 En inderdaad, op je NAS moet je aangeven vanaf welk ip hij benaderd mag worden via nfs. Ik heb een Qnap, dus hoe het er precies uitziet zal bij jou wat anders zijn. Bij mij zit onder "Access right management" de "Share folders"-menukeuze. De share "public" heeft er standaard geen login-vereiste; dat is handig voor een dreambox - werkt meteen. Daarop zet ik de nfs aan zonder limiet, dit lijkt heel aardig op wat ik bij jou zie staan op je Synology. DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-TQnap NAS TS-210 Canal Digitaal & DigitenneWavefrontier T55 / Triax 88met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411
likus Geplaatst: 21 september 2011 Geplaatst: 21 september 2011 Ook, er was een reden waarom ik destijds niet voor media/hdd gekozen heb om de NAS te mounten. Belangrijk hierin was (voor zover de herinneringen nu gaan ) het feit dat de NAS niet in standby ging op deze modus. En dat die af en toe (na een kwartiertje buiten gebruik) in de standby schiet, vind ik ook wel een mooie functie. Dus, aanrader om te mounten op media/net ipv media/hdd. Wellicht zijn er nog wel meer redenen te bedenken... DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-TQnap NAS TS-210 Canal Digitaal & DigitenneWavefrontier T55 / Triax 88met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411
OG-61 Geplaatst: 21 september 2011 Auteur Geplaatst: 21 september 2011 Heel erg bedankt!! Het is me gelukt om hem aan de praat te krijgen. Zowel het opnemen als het bekijken gaat goed. Top!
OG-61 Geplaatst: 22 september 2011 Auteur Geplaatst: 22 september 2011 Nog 2 vraagjes. Als ik nu iets van een kwartiertje opneem is hij 900mb groot. Mpeg2 bestand wordt het dan. Enig idee hoe ik dit naar mpeg4 kan krijgen of iets dergelijks zodat het een redelijke grootte wordt. En hoe krijg ik ondertiteling werkend?
likus Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Na opname heb ik een TS-bestand, geen mpeg2 of 4. Als je dit converteert, krijg je inderdaad meestal een mpeg2 denk ik. Er zijn vast manieren om er een mpeg4 van te maken, maar dat gebruik ik eigenlijk al jaren niet meer. DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-TQnap NAS TS-210 Canal Digitaal & DigitenneWavefrontier T55 / Triax 88met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen