Ga naar inhoud


Stel: Je start een eigen satellietzender.


SalimRMAF

Aanbevolen berichten

Gewoon ter interesse; ik heb me altijd al afgevraagd, wat het kost om een satellietzender te hebben.

 

Er zijn veel zenders met "niks" erop, zoals verotte sexzenders waar geen geile hond naar kijkt.

 

Ik heb daardoor wel veel vragen... Ik weet al dat de kosten per jaar, voor de HOSTING worden bepaald door de MBPS, bitrate dus en niet door je formaat van compressie.

 

Mijn vragen zijn: wat kost het om uit te zenden via de satelliet, met name Astra 1 19.2.

 

Ik las ergens dat het 225.000 per jaar kost (Kosten aan Astra), en de BBC heeft :

 

Citaat:
De nieuwe televisiezender, die de naam BBC Arabic Television meekrijgt, gaat de BBC World Service een slordige 19 miljoen pond (28 miljoen euro) per jaar kosten.

De zender wordt opgezet in opdracht van het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken dat opdraait voor de kosten van de BBC World Service. Voor komend jaar heeft het departement 239 miljoen pond uitgetrokken.

 

-Wat zijn de kosten voor de overheid? (Eventueel) Vanuit NL zenden

-Wat zijn de kosten voor de apparatuur?

-Welke apparatuur heb je nodig? Uplinkdish, servers, etc

-Wat is de transponderhuur.

-Kost HD meer?

 

smile Wat denken/weten jullie?

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: SalimRMAF
Er zijn veel zenders met "niks" erop, zoals verotte sexzenders waar geen geile hond naar kijkt.


Ik denk dat je je hier wel eens zwaar in kan vergissen... geen winstgeverende handel dan sex & drugs.

Maar uit interesse, stel je krijgt het voor elkaar wat zou je dan willen uitzenden?

Want ik denk dat je ook in je kostenplaatje vergeet de kosten voor de programma's. Films, shows, series, documentaires kosten allemaal geld. Ja zelfs die rondborstige dame op de bank die in allerlei rugbrekende posities de kijker probeert te verleiden om maar op te bellen wil betaald worden. En vergeet de camera man niet. Ik denk niet dat hij tevreden zal zijn met alleen maar deze dames mogen te filmen... misschien de eerste paar weken.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine overzicht wat het kost paar jaar geleden.

 

Europe Ku-band: ~US$7000/MHz/month

I.e. ~ US$3M per annum per 36MHz

 

Typical transponder lease charges

Asiasat-1 $2.0M per year 5 year lease with annual increase C band 36MHz

Asiasat-2 $2.5M per year 5 year lease with annual increase C band 36MHz

Asiasat-2 $4.0M per year 5 year lease with annual increase Ku band 36MHz

Intelsat 7 $1.2M per year 10 year lease non preemptible C band 36MHz Hemi/Zone/Spot

Intelsat 7 $2.11M per year 10 year lease non preemptible C band Global

Intelsat 7 $1.51M per year 10 year lease non preemptible Ku band Spot

Eutelsat ECU1.7M 6 month lease non preemptible Ku band 40MHz

Eutelsat ECu960K 6 month lease non preemptible Inclined orbit satellite

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Loui (K)
Een kleine overzicht wat het kost paar jaar geleden.

Europe Ku-band: ~US$7000/MHz/month
I.e. ~ US$3M per annum per 36MHz

Typical transponder lease charges
Asiasat-1 $2.0M per year 5 year lease with annual increase C band 36MHz
Asiasat-2 $2.5M per year 5 year lease with annual increase C band 36MHz
Asiasat-2 $4.0M per year 5 year lease with annual increase Ku band 36MHz
Intelsat 7 $1.2M per year 10 year lease non preemptible C band 36MHz Hemi/Zone/Spot
Intelsat 7 $2.11M per year 10 year lease non preemptible C band Global
Intelsat 7 $1.51M per year 10 year lease non preemptible Ku band Spot
Eutelsat ECU1.7M 6 month lease non preemptible Ku band 40MHz
Eutelsat ECu960K 6 month lease non preemptible Inclined orbit satellite


Ik weet niet hoe populait deze sats zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat b.v. Astra weer hele andere prijzen kan hanteren?

Of is er veel concurrentie door overlappende footprints op dit gebied?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere satellieten provider zal individueel met je onderhandelen over capaciteit op hun satellieten-vloot.

Je huurt daar een zogenaamd ruimte-segment.

De prijs hangt van vele factoren af. Bijvoorbeeld de redundantie. Zo kun je o.a. op een transponder terecht komen die onmiddelijk vrijgemaakt wordt voor anderen als hun transponder uit mocht vallen. ARD en ZDF hebben zulke afspraken en betalen dan ook veel meer.

Alles factoren die de prijs beinvloeden.

Verder heb je helemaal geen uplink nodig. Je gaat gewoon naar een Playout Center. Bijvoorbeeld Media Broadcast, TDF Cognacq-Jay Image of Levira om er maar een paar te noemen.

Die maken een kant en klaar pakket. En kunnen het veel goedkoper aanbieden dan als jezelf even een uplinkje, playout-server met backup koopt.

Zij kunnen dat goedkoop aanbieden omdat in hun playout-center de hele infrastructuur al voorhanden is. Ieder nieuw kanaal dat ze erbij betrekken is in feite pure winst.

Je programma inhoud moet dan alleen nog naar het playout-center maar ook dat verzorgen ze voor je. Tenzij je het zelf wilt aanleveren per videotape, of zoals vele andere programma aanbieders doen via SmartJog

Deze firma bied wereldwijd een file transfer platform aan. Een soort file-vault.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je de prijs hoort, we dan geen vrienden meer zijn.

Verder moet je als je werkelijk een serieuze aanvraag doet een hele vragenkatalogus invullen.

Dat zijn zeker 100 vragen zoals:

SD of HD

bandbreedte

redundantie (99,97% 99,8% 99,9%) Dit maakt enorm veel verschil in prijs.

Archivering

Hoeveel geluidskanalen

Lokalisering

Videotext

Monitoring

EPG

 

in het pdf-je staat het een en ander wat er allemaal voor nodig is.

1173eng.pdf

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh, eigenlijk had ik die vragen al in mijn hoofd. :P

 

Stel het gaat om een simpele HD FTA zender op Astra 19.2... Ik heb al voor de lol contact opgenomen met Astra, maar zij denken nu dat ik serieus ben, dus heb het contact maar verbroken. eek

 

Op dit moment ben ik bezig met 3 websites/services met het uitzenden van Live-evenementen en lezingen, vooral Islamitisch. In Engeland hebben ze op dit moment een tiental Islamitische zenders via de schotel. De bitrate is dermate laag, dat ik mezelf afvraag of HD dan niet beter is.

 

Ik vraag me ook af, of het AANLEVEREN van het beeld gebeurd via glasvezel, of via satelliet. smile

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik vraag me ook af, of het AANLEVEREN van het beeld gebeurd via glasvezel, of via satelliet.
Dat bepaal jezelf.
Het gaat ook via het Internet.

Je kunt ook kontakt opnemen met Christian Brenner van SmartCast in München-Unterföhring.
Die doet dit voor zo´n vijftig zenders waaronder enkele voor Iran.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Drs Ijzerbout, je hebt veel ervaring lees ik met dit soort zaken. Is het een hobby of heb je ook daadwerkelijk dit soort dingen als werk gehad?

 

Laatst kwam ik een FullHD zender tegen met 1.5Mbps. :)

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...