paulvr Geplaatst: 24 september 2011 Geplaatst: 24 september 2011 Eergisteren kocht ik een tweedehands schotel voor op de camper. 85 cm, merk Oyster, een oud type met daarbij een combinatie van een oude analoge ontvanger van het merk Ten Haaft en daarop dan weer aangesloten een infrarood oog dat tevens een knopje heeft om de schotel in of uit te klappen. Maarrrrr... de eerste klus is om het ding weer aan de gang te krijgen. De kabel met daarin 5 aansluitsnoertjes is door een rabauw zomaar van het IR-kastje afgerukt, je kunt nog wel zien dat vanaf de achterkant gezien het meest linkse kabeltje een zwarte mantel heeft en het meest rechtse blank is, maar waar de drie andere (geel, wit, rood) terug gesoldeerd moeten worden valt zo niet te achterhalen. Iemand een idee? Vanaf die Ten Haaft ontvanger (waarop geen enkel typenummer staat) krijg je dan de voedingskabels die hoogstwaarschijnlijk 12 V accustroom willen hebben (rood, bruin, zwart) en vier andere kabels (rood, bruin, grijs, paars) die dan de twee schotelmotoren (horizontaal en verticaal) moeten bedienen. De handleiding van een andere Oyster installatie gaf aan dat rood de plus, bruin de massa en zwart de contactschakelaar van het voertuig betreft, dat laatste kan ik absoluut niet plaatsen want wat moet je nu met contactstroom bij een sat installatie die je met geen mogelijkheid tijdens het rijden kunt gebruiken? Het binnenwerk van de ten Haaft ontvanger laat zien dat er flink aan gemodificeerd is, dat moet ook wel omdat bij de accustroom aansluiting gewoon 220/230 Volt genoemd staat. Mijn eerste doel is uiteraard het ding weer lopend te krijgen zolang er op Astra nog analoge zenders zitten (ik dacht tot december of zo), en de volgende stap zou dan moeten zijn het uitpuzzelen of er niet iets te kopen of maken is om er een digitale aansturing van te maken. Liefst geknutseld maar als het echt niet anders kan desnoods een ten Haaft of andere digitaal aansturende ontvanger. Per slot van rekening zullen ook bij modernere installaties toch wel uiteindelijk buiten gewoon twee motortjes draaien, een voor horiz en een voor vert. Het verschil met vroeger ligt binnen, in de camper. Maar goed, dit hele lange verhaal eindigt uiteraard met de vragen: 1. Weet iemand in welke volgorde de witte, gele en rode draad aan de IR-unit moeten worden gesoldeerd? 2. Weet iemand iets over hoe je zo'n schotel via een digitale ontvanger kunt laten functioneren? Of in elk geval een technisch schema van de ten Haaft ontvanger zodat daarmee een beetje bekeken kan worden hoe het spul werkt? Te denken is aan de losse platine die is ingevoegd in die ten haaft ontvanger, wie weet kun je daar ook iets mee in combinatie met een gewone digitale ontvanger. Elke verdere suggestie is uiteraard meer dan welkom! speciale interesse: C-Band
JBnl Geplaatst: 25 september 2011 Geplaatst: 25 september 2011 Kun je wat foto's van de ontvanger plaatsen en dan ook van de binnen kant ? Misschien dat er dan mensen zeggen van hé dat is van .... En heb je de firma zelf misschien ook al benaderd ? Ze bestaan nog steeds. groeten,JBnl
paulvr Geplaatst: 25 september 2011 Auteur Geplaatst: 25 september 2011 Dank je Sjaak, de site had ik zelf vrijdag al gevonden. Maar helaas, de link leidt naar een totaal andere ontvangst installatie dan de mijne. Logisch want hier is sprake van een digitale ontvanger terwijl de mijne puur voor analoog gebruik geschikt is. En daar zit hem meteen het venijn: nog enkele maanden en dan houden alle analoge zenders ermee op. De Duitse als ik me goed herinner per 1 december, de Franse een maand of drie later. Dus het idee van uitrichten met analoog zal dan definitief tot het verleden behoren, die methode werkt dan niet meer. Maar er is van alles mogelijk qua variatie: in een niet-geïllustreerde handleiding van een Oyster-ten Haaft systeem vond ik de opmerking dat je de stekker met 14 (!) aansluitdraden van de schotel aan de ontvanger moest aansluiten. Van mijn schotel komen er maar vier. Hoewel, terwijl ik dit schrijf, vraag ik me toch af of het geen drukfout betreft en daar niet 14 maar 4 had moeten staan. De hamvraag zal uiteindelijk wel luiden of je een moderne digitale ontvanger kunt aansluiten aan zo'n dubbel-motorsysteem van een analoge schotel. Logischerwijze zou je denken dat dat zou moeten kunnen, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een vernieuwing niet compatibel was met een voorafgaand systeem. Ik heb het bedrijf al aangeschreven, vreemd genoeg moet je dan zijn bij een mail adres in Engeland. Mocht het helemaal niet gaan dan zou de volgende vraag zijn hoe je zoiets zonder ontvanger draaien kunt, wellicht met twee Superjacks? Maar dan zou je toch wel een idee willen hebben waar je ongeveer heengedraaid bent. Voor de windrichting misschien iets met kompaswerking zodat je de rug van de antenne in elk geval pal noord zou kunnen uitrichten? En als je een indicator voor de elevatie zou kunnen maken - ik weet het is gehannes, maar goed, daarom kwam ik naar de rokende soldeerbout. Misschien dat iemand een beter idee heeft? Zodra ik iets uit Engeland hoor zal ik het melden! speciale interesse: C-Band
paulvr Geplaatst: 25 september 2011 Auteur Geplaatst: 25 september 2011 Hoi, JBnl, IK zal het morgen bij daglicht proberen, flitsen betekent doorgaans een te fel verlicht beeld. Maar het is een analoge ontvanger, zo te zien fors omgebouwd voor dit doel. Binnen enkele maanden kun je met een analoge ontvanger helemaal niets meer beginnen, de vraag die wel bij mij opkwam is of die ingebouwde platine misschien ook binnen een digitale ontvanger toepasbaar zou kunnen zijn. Ik vrees van niet maar je weet het nooit zeker. Feit is dat het wat omslachtig is om een hele ontvanger paraat te houden die niets anders doet dan de schotel van links naar rechts en van onder naar boven te bewegen zonder dat je kunt zien waar je bent of wat je doet. De firma is door mij aangeschreven. Ik hoop op een spoedig antwoord. groetjes, Paul. speciale interesse: C-Band
satmenneke Geplaatst: 26 september 2011 Geplaatst: 26 september 2011 Ik neem aan dat je deze bovenstaande analoge versie van Ten haaft hebt. Dit is idd een van de eerste analoge versies. (PS deze foto's heb ik van het internet geplukt) Je zou , als je de Duitse taal machtig bent, ook eens met ten haaft in Duitsland kunnen bellen en vragen naar deze benodigde gegevens. Mijn ervaring is dat ze erg klantvriendelijk zijn.
paulvr Geplaatst: 26 september 2011 Auteur Geplaatst: 26 september 2011 Hartelijk dank, dat is hem voor de volle 100%. De Duitse taal is voor mij geen enkel probleem, ik heb zelfs een tijd in Duitsland gewoond. Kun je me zeggen waar je die foto's vond? Kan ik daar misschien vragen hoe ik de draadjes aan het IR kastje kan terugsolderen. Ik wil namelijk als het even kan eerst controleren of de schotel met de nu nog aktieve analoge transponders werkt voor ik eventueel in Duitsland een bijbehorende digitale ontvanger koop. Het zal me toch niet gebeuren dat ik er daarna pas achterkom dat er meer stuk is... speciale interesse: C-Band
robot Geplaatst: 27 september 2011 Geplaatst: 27 september 2011 PAULV Met contactstroom op je schotel bedoel je waarschijnlijk dat er spanning op een draadje staat als je contactslot " aan " staat. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, nl dat je nooit weg kunt rijden als je schotel op staat. Het zou het zelfde geregeld kunnen zijn als een elektrisch trapje dat automatisch ingaat als je je motor start. grtn ROBOT
trust Geplaatst: 27 september 2011 Geplaatst: 27 september 2011 Sjaak , mag ik die PM ook ? Ik weet n.l. wie de klos is om e.e.a. aan te passen Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
paulvr Geplaatst: 27 september 2011 Auteur Geplaatst: 27 september 2011 Hoi Sjaak, Er moet iets misgegaan zijn: ik heb geen PM van je ontvangen. Zou je het nog een keer willen proberen? NB: Oeps, ik zie dat er toch een bericht van jou in mijn PM zit, kennelijk gaat er iets bij sat4all mis want ik had geen mailmelder boodschap bij mijn naam. Ik stuurde je PM ook al door aan Trust. BM sat ken ik nog wel van heeel lang geleden toen ik nog sat apparatuur recenseerde. Ze zijn met name groothandelaars, ik dacht niet dat ze zelf iets ontwierpen. Via Duitse Camper-hobby sites heb ik tot dusver gezien dat de fabrikant alleen bij een bepaald type (III) ooit iets van een ombouw aanbood tegen 800 euro of zo. De mijne is ouder dus... Miojn vraag is eerder of de extra platine en ombouw in de analoge ontvanger misschien ook kan worden ingebouwd in een digitale. speciale interesse: C-Band
paulvr Geplaatst: 27 september 2011 Auteur Geplaatst: 27 september 2011 Hoi Robot, Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar de handleiding die ik via via kreeg wijst er een aantal keren met koeieletters op dat je vooral eerst buiten moet gaan kijken voor je wegrijdt, dat zou toch niet meerdere malen zo dringend zijn neergeschreven als er sowieso een beveiliging aanwezig was? Trapje... daar noem je iets. Ook daar heb ik geen beveiliging op, maar ik ben hem nooit vergeten. Nu is het helaas zo dat ik het ding feitelijk niet meer kan gebruiken omdat er een tandje afgebroken is (ik ben niet een van de lichtsten), waardoor hij wel keurig uitklapt maar niet meer terug in. De enige manier om hem weer terug ingeklapt te krijgen is buiten staan en stevig mee te duwen om over die tandloze plek heen te komen. Maar ik vrees dat je zo'n ding alleen maar als geheel en teven flink veel geld kunt kopen? (Hymer, 1994). speciale interesse: C-Band
paulvr Geplaatst: 27 september 2011 Auteur Geplaatst: 27 september 2011 Nog even de informatie van BM enzovoorts bekijkend: ze spreken van een Oyster II als oudste type, en daarbij is sprake van een maar liefst 15-punts kabel die van de dak-unit (schotel) af komt. Mijn oestertje heeft maar 4 dikke kabels voor zover ik kan vaststellen... Dat lijkt elke vorm van gewone aanpassing al bij voorbaat uit te sluiten. NB: kleine correctie: ik heb de dikke doorgesneden kabel aan de antennekant nog maar even vrijgelegd, daar zitten behalve de coax kabel twee dikke en twee dunne kabels in. Kennelijk zijn er dus een M+ en een M-. een sensor en een pulse kabel. Nog geen idee hoe het switchen tussen de beide motoren plaatsvindt. Ik was in de war gebracht door het feit dat vanaf de ontvanger 4 kabels van gelijke dikte te zien zijn (kabellengte tussen ontvanger en schotel ontbreekt). speciale interesse: C-Band
paulvr Geplaatst: 28 september 2011 Auteur Geplaatst: 28 september 2011 Nu werkte het vlaggetje uitstekend, ik antwoordde je inmiddels. Waarom dat de vorige keer niet gebeurde weet ik niet. speciale interesse: C-Band
NioMio Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 Hoe is dit afgelopen? Wij hebben vorig jaar een camper gekocht met een grote Oyster schotel erop. Maar we hebben begrepen dat het hele systeem (incl de Ten Haaft ontvanger) analoog is. En dat dit nu in de prullenbak kan en dat we beter een compleet nieuwe set kunnen kopen. Het lijkt me zo onvoorstelbaar, aangezien zo'n hele schotelset duizenden euro's heeft gekost... Kan iemand me vertellen wat de status is van analoog naar digitaal met onze mooie Oyster? ;-) Groeten, Marieke
trust Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 (aangepast) Als de lnb in de schotel al een universeel type is (zéér waarschijnlijk) en je koopt een digitale ontvanger , is het systeem nog steeds te gebruiken . Alleen moet het zoeken handmatig via het menu van de analoge ontvanger gaan , een probleem hierbij is dat je via een scherm naar de digitale ontvanger moet kijken of je het juiste signaal oppikt , en tevens het motor menu van de analoge in beeld moet hebben . Een optie is om een satfinder tussen de coax en de digitale ontvanger te plaatsen , en stoppen met draaien als die signaal aangeeft , als je dan een scart-switch tussen de analoge en digitale ontvanger hebt , kun je even omschakelen en kijken of je op de juiste sat staat . Sommige ontvangers hebben ook een decoder ingang , hierin zou je het beeld signaal (menu) van de analoge kunnen pluggen (i.p.v. het gebruik van een scart-switch) TenHaaft heeft een ombouw pakket dat dacht ik ± 700 euro kost 8 januari 2013 aangepast door trust Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
berriaki Geplaatst: 13 april 2013 Geplaatst: 13 april 2013 Ik heb een Oyster 85 skew ,maar nu draait de motor niet meer,ik krijg E02 Het is voor de horizontale motor.weet niet welke draade ik moet meten bij de motor,heb op blauw en rood gemeten en daar heb ik 12v.Ook als ik de stekker er af haal krijg ik E02 .Kan geen schema vinden op internet. weet iemand een oplossing?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen