Ga naar inhoud


Hoe gaat een LNB kapot?


Gast 1llusion

Aanbevolen berichten

Beste lezer.

 

Ik zal een korte voorgeschiedenis geven met uitleg van mijn vraag.

4 weken geleden is onze wasdroger in vlammen opgegaan.

De schade was zeer beperkt, er is alleen 1 dingetje (Buiten de gehele brand om) misgegaan.

Ik heb bij het zelf blussen een Poederblusser leeggespoten.

 

Later ben ik erachter gekomen wat een dergelijk ding met apparatuur kan doen.

De nitraten vreten de printplaten op met kortsluiting en errors als gevolg.

 

Nu dus ongeveer 4 weken later is 1 van mijn 2 koppen van mijn Technysat Multytenne TWIN dood.

De schotel antenne staat echter op dak en kan niets van de poederblusser hebben gemerkt.

Maar de receiver heeft wel degelijk poeder ontvangen.

 

Is het voor de hand liggend dat een LNB kapot gaat door sluiting in de receiver.

Of is het meer voor de hand liggend dat dit komt doordat de LNB gewoon door zijn levensduur heen is. (+/- 3.5 jaar oud)

 

Gelieve ten behoeve van de discussie reageren als je wat meer kennis hebt als dat ik heb, en ook begrijpt hoe het werkt.

een reactie in de vorm van lijkt mij dat het kan zover ben ik al, echter de verzekering komt met een expert die er verstand van moet hebben, en dan is een gevoel niet bepaald genoeg.

Maar het kan ook net zo goed zijn dat het niet kan, en dan wil ik het weten.

 

Dit zeg ik dus niet omdat ik discussiëren niet gezellig vindt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als eerste vind ik het een beetje vreemd dat de satontvanger zo dicht bij de was

droger staat, en als dat zo is, dan denk eerder dat de ontvanger stuk is ,en wat

ook nog kan, dat de Diseqc switch in behuizing van lnb's stuk is ,en niet de lnb

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard heb ik de satontvanger op de andere kabel aangesloten.

Deze andere LNB functioneert ook op de ontvanger goed.

Vandaar ook mijn conclusie LNB ipv Satontvanger

 

De Satontvanger staat in de slaapkamer.

De kast met wasmachine en droger staat in de ruimte ernaast.

Alle ramen hebben open gestaan en poeder is licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

LNC´s gaan doorgaans defekt vanwege het indringen van vocht door regenwater.

Ik vind het ook vreemd dat de ontvanger naast de wasdroger staat maar mocht het zo zijn dan kan de LNB buiten op het dak daar niet door defekt raken.

Een goede verzekerings expert zou dat moeten weten.

Dus wees heel voorzichtig met het onnodig claimen van schade.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil juist weten wat de oorzaak kan zijn, zodat ik niet onnodig claim.

Soms bestaat er ook zoiets als gewoon toeval.

En dat is dan gewoon domme pech.

 

Voordat ik dit meld aan de verzekering wil ik weten wat de kans is dat de ontvanger de oorzaak is.

 

Dus of een sluiting in het apparaat een probleem met de LNB kan veroorzaken.

 

ALs dat niet zo is, dan zal ik dit zeker niet claimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

overigens ter verduidelijking.

Ik heb een woning met slaapkamer, washok, woonkamer, badkamer, toilet, en keuken op 1 verdieping.

Alles is direct verbonden met een tussenhal.

De waskast is gelokaliseerd naast de slaapkamer, en tijdens het blussen stond de deur hiervan open.

 

De satontvanger stond hemelsbreed nog geen 2 M bij mij vandaan terwijl ik aan het blussen was met de poederblusser. Maar dus wel in een totaal andere kamen.

 

Zou overigens wel luxe zijn, als je TV kon kijken terwijl je de wasmachine en droger vult of leegt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

en een aardappel gratin tijdens het vullen van je wasdroger nuttigen is ook fijn...

wat een hoop ellende !

wat heeft dat allemaal met je vraag te maken?

en wat probeer je allemaal te verzinnen om een claim te kunnen indienen?

claims zijn evenwel logisch en technisch relevant onderbouwd en geen verzinsels

mogen wij mede premie betalers ook een beetje de kosten in de hand houden?

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me eerst verstandig te lezen wat een poederblusser doet met elektronica voordat je zo reageert,

 

En ten tweede, Iedereen om mij heen zegt claimen, en ik zeg ik zoek eerst uit of dat het wel mogelijk is, en niet gewoon toeval is. Vandaar mijn vraag.

 

Ik denk dat ik al antwoord heb, dus nogmaals

Ik neem aan dat een LNB kapot gaat van water, en niet van sluiting op een printplaat van je receiver.

De Disceq zit volgens mij in de schotel kop zelf, dus die heeft er dan ook niets mee te maken.

 

Ik probeer juist mijn verzekering te gebruiken voor waar die voor is, en niet voor andere zaken.

 

En alleen als er dus iemand is die weet dat een sluiting in je apparaat orzaak kan zijn voor een sluiting in je Disceq of je LNB, dan hoor ik het graag.

Dan houden we het topic schoon, en heeft iemand met een zelfde probleem er misschien ook nog aan, in plaats van een topic waar die eerst door 3 pagina's met onzin moet lezen, zal ik me er zelf ook aan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: 1llusion

Dan houden we het topic schoon, en heeft iemand met een zelfde probleem er misschien ook nog aan, in plaats van een topic waar die eerst door 3 pagina's met onzin moet lezen, zal ik me er zelf ook aan houden.

de rest is duidelijk dus hoef ik dat niet te herhalen/citeren
maar we zijn pas bij pagina 1
ben je van plan een technische reportage aan de verzekering te leveren?

de verzekeringsnemer geeft de feiten weer van de situatie tijdens een voorval dat recht geeft op een claim
meer dan dat hoeft hij niet te doen
alles wat nadere toelichting behoeft zal t.z.t. gevraagd worden.

je lnb of diseqc kan al enkel door een sluiting / puls naar de filistijnen geholpen zijn maar niet aan jou om te bewijzen
blussen om erger te voorkomen is je plicht volgens de polis en daarmee is schade aan ander spul rechtevenredig gedekt.
ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste 1llusion

 

Welkom op dit forum.

Je schrijft:

 

“Nu dus ongeveer 4 weken later is 1 van mijn 2 koppen van mijn Technysat Multytenne TWIN dood.”

 

Dit kan niet. In een Multytenne twin zitten 4 koppen en elke kop heeft twee aansluitingen. Het kan zijn dat één van de twee ingebouwde diseqc-switches kapot is, maar dat is te controleren door de andere coaxaansluiting even te gebruiken. Dat heb je gedaan en dan werkt het wel goed. De kans is dus inderdaad groot, dat er een diseqc-switch kapot is.

 

Dat een lnb kapot zou zijn gegaan, lijkt me uitgesloten. In dat geval zou je op beide coaxkabels die op de Multytenne zijn aangesloten, één van de vier te ontvangen satellieten niet kunnen ontvangen, dus bijv. op beide aansluitingen de Astra 3 niet.

 

Het vervangen van een diseqc-switch is voor een particulier en voor een winkelier niet goed te doen. Ten eerste vervalt de garantie op de Multytenne bij het openen van de kop.

Ten tweede zijn de diseqc-switches speciaal van fabrikaat Technisat die niet los te koop zijn. Er zou dan een diseqc-switch van een ander fabrikaat ingezet moeten worden maar deze hebben niet dezelfde afmetingen.

Al met al een hoop geklungel en tijdrovende bezigheid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ook niet op de stoel van de expert willen gaan zitten.

 

Ik zou als klant aangeven: na de brand bleek ook mijn schotel installatie ineens niet meer correct te functioneren, wat doen we daarmee?

 

Je hebt het hier duidelijk niet over materiaal wat al op leeftijd is of van ondeugdelijke kwaliteit zodat een expert kan zeggen: dat was te verwachten, ook zonder brand.

 

Technisat geeft 5 jaar garantie op zijn spul, tenminste als je het geregistreerd hebt na de aankoop. Als de verzekering er niets mee kan is de garantie van technisat wellicht nog op van toepassing.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: 1llusion

Later ben ik erachter gekomen wat een dergelijk ding met apparatuur kan doen.
De nitraten vreten de printplaten op met kortsluiting en errors als gevolg.


Tja een dure "les" met zo'n goedkope blusser.
Een schuimblusser is het enige wat je thuis zou kunnen hebben en dan wel 6Kg.
Maar nog beter is het om overal in huis brandmelders te plaatsen en direct 112 te bellen.

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...