Ga naar inhoud


Hoe gaat een LNB kapot?


Gast 1llusion

Aanbevolen berichten


Origineel bericht van: theparasol
Je moet ook niet op de stoel van de expert willen gaan zitten.

toepassing.

doe ik echt niet
maar wel op de stoel van de polisnemer die dergelijke tekst zou hebben moeten gelezen en dan pas accordeerd per onderschrift

en ik ben in dergelijke zaken geen expert dus lees ik het (polisblad) meestal drie keer.

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en je hebt nog iets als TOEVALLIG.Wie weet is de LNB om iets ander nu net ook stuk gegaan.

 

Zo was ik eens een nieuwe ontvanger aan het aansluiten die maar niet wou werken.

Buiten regende het heftig.

Blijkt er een scheurtje in de LNB-kap te zitten waardoor de ontvangst niet mogelijk was.

 

Kwam ik dus achter door de oude ontvanger weer aan te sluiten en dan denk je ????????

 

Je schrijft zelf al dat je eea hebt vastgesteld: 2-e kanaal is stuk

Je schrijft ook, dat eea buiten niet beïnvloed kan worden door een brandblusactie binnen.

 

Maw toevallige samenloop van omstandigheden.

 

Suc6 met de reparatie en schadeafhandeling.

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel gezond en dat zouden meer mensen moeten doen...

Die opmerking over die stoel was uiteraard ook niet aan jou gericht maar aan de topicstarter.

 

Als de verzekeraar moeilijk doet kun je altijd nog zeggen: als het ooit weer gebeurt pak ik de poederblusser er niet meer bij want nu zit ik met de ellende. Als boel volledig uitgebrand was geweest had ik het wel vergoed gekregen.

 

Citaat:

Een belangrijk nadeel van een poederblusser is de grote nevenschade aan elektronische apparatuur

 

Citaat:

Bluspoeder is een zout die de kleine koperbanen van een elektroprint kan laten oxideren waardoor er storingen in de geleiding kunnen ontstaan, hierdoor is het mogelijk dat er maanden na de blussing pas storingen optreden. Het poeder trekt namelijk langzaam maar zeker vocht aan, hierdoor kan het zout zijn schade veroorzaken.

 

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandblusser

 

Maar ik verwacht dat TS deze al tot zich genomen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu zitten we op pagina 2 van reacties en berichten aangaande het probleem.

tja

als ik theparasol's opmerking nu wel laat gelden, ik als expert van de verzekering geloof ik er helemaal niks meer van

daar door eigen schuld ("iemand") de boel stuk is gemaakt.

 

al was het een blikseminslag na het blussen, die staan ook gedocumenteerd per locatie. waarom dacht je is er een database buienradar en bliksem inslagen.

 

heeft echter niets van doen met de blus actie

 

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satkijker
Het vervangen van een diseqc-switch is voor een particulier en voor een winkelier niet goed te doen. Ten eerste vervalt de garantie op de Multytenne bij het openen van de kop

Dat valt op zich ook wel mee (op vervallen van de garantie na dan): --> KLIK <--

Origineel bericht van: Satkijker
Ten tweede zijn de diseqc-switches speciaal van fabrikaat Technisat die niet los te koop zijn. Er zou dan een diseqc-switch van een ander fabrikaat ingezet moeten worden maar deze hebben niet dezelfde afmetingen

Maar het is wel te doen. Zie bijlage.

vGnp

post-40989-1318262420,0442_thumb.jpg

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ vGnp

 

Zoals je misschien kunt zien is de vervangende Spaun Sar 411 F dikker dan de originele Technisat diseqc-switch die er naast ligt. Je zult dus de uitsparingen in de behuizing groter moeten maken. De foto betreft een Multytenne single uitvoering. In een Twin-uitvoering zitten twee diseqc-switches achter elkaar. Het is maar de vraag of daar dan nog ruimte voor is.

Kijk dit soort hobbyachtige praktijken is mooi voor een knutselaar en satellietfan die het leuk vindt om te proberen een defect apparaat toch weer aan de praat te krijgen, maar dit heeft niets meer te maken met reparatie van een kapot apparaat t.b.v. de verzekering.

 

Jammer dat je Multytenne 3,5 jaar oud is want op een Multytenne zit 3 jaar garantie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satkijker

Jammer dat je Multytenne 3,5 jaar oud is want op een Multytenne zit 3 jaar garantie.

Ten eerste mag de Multytenne ook na 3,5 jaar niet kapot, en ten tweede zou hier toch op enige coulance van de fabrikant mogen worden gerekend?

Tenzij de exacte leverancier of aankoopdatum niet meer te achterhalen is, natuurlijk. En de leeftijd even goed 5 jaar is.
Maar in principe hoeft 3 jaar garantie na 3 jaar niet te stoppen.

Geldt ook voor een tv of wasmachine, natuurlijk. Een levensduur van 3 jaar is niks.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht er inderdaad sluiting/kortsluiting in de ontvanger zijn ontstaan (wat nogal een breed begrip is) dan zal daarvan je LNC niets geen nadelige hinder ondervinden.

Kortsluiting betekend veel stroomverbruik en dus ergens rook of een zekering of elektronica begeeft het. Dan zal de LNC geen spanning meer zien. Daarvan gaat ie zeker niet kapot.

Mocht er om één of andere reden overspanning ontstaan naar de LNC, dan is de LNC behoorlijk robust vanwege de spanningsregelaar die ze aan board hebben.

Maar tegen veel te veel overspanning is niets opgewassen dus ja..dan kan ik me voorstellen dat de LNC sneuveld.

 

Niemand beweerd dat je onnodig gaat claimen alhoewel het verhaal een beetje vaag is.

 

 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zal dus de disceq zijn die stuk is.

en sluiting vanuit het apparaat zal niet de oorzaak zijn.

 

Nu al 3 pagina's lang wel wat goede verbeteringen richting mij waarvoor mijn dank, maar weinig inhoudelijke opmerkingen betreffende het onderwerp.

 

Ik denk dat ik het wel weet, en ga gewoon op zoek naar een nieuwe schotel.

 

Topic mag dicht wat mij betrefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste 1llusion

 

Het is zo goed als zeker dat één van de twee diseqc-switches kapot is en helaas is je garantie verlopen. Het zou zonde zijn deze toch kostbare Multytenne-twin dan maar in de vuilnisbak te gooien.

Je hebt in dit draadje een aantal foto’s gezien die duidelijk laten zien hoe de Multytenne is elkaar zit. Maak voorzichtig de bovenkap los (eerst de schroeven losdraaien die de bovenkap aan de onderkap bevestigen).

Door te kijken welke aansluiting nog wel goed werkt, weet je ook meteen welke diseqc-switch nog goed is. Bestel de Spaun Sar 411 F. Pas de uitsparingen in de behuizing aan zodat ze samen gemonteerd kunnen worden. Met een houtsteekbeitel moet dit lukken. Sluit de vier dunne coaxkabels weer in de juiste volgorde op de diseqc-switch aan. Let vooral goed op de volgorde 1-2-3-4 van de switch.

Test nu de multytenne uit op juiste werking. Pas als alles weer goed functioneerd, dan de kap weer heel goed afdichten met siliconenkit.

Nu heb je ook meteen gezien hoe een Alps-lnb er uit ziet als er geen beschermkap omheen zit.

En let op: draai nooit de F-connectors los als er nog spanning op je tuner staat, dus stekker eruit.

 

En laat vooral iets aan het forum weten als alles weer werkt zoals: is er ruimte beide diseqc-switches te vervangen door Spaum-switches.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...