Ga naar inhoud


Lokale omroepen zenden op DVB-T in de ether uit


rolandroland

Aanbevolen berichten

Lokale omroepen experimenteren met DVB-T

 

Volgens het laatste OLON Nieuws zijn een paar lokale omroepen aan de slag gegaan met het uitzenden van DVB-T signalen. Ze hebben restfrequenties gevonden en zijn daarop met een zender in eigen beheer gestart met uitzenden. De vraag is in hoeverre dit legaal is en geen storingen veroorzaakt op Digitenne van KPN. Indien u weet welke lokale omroep op welk kanaal uitzendt stellen we het op prijs om hierover een e-mail te ontvangen.

 

Bron: http://www.radio-tv-nederland.nl/

 

 

 

Ruimte voor experimenten

OLON delegatie heeft aangegeven dat de omroepen erg gebaat zijn bij De verruiming van de experimenteermogelijkheden. Het zijn juist de lokale omroepen die vaak van alles willen uitproberen omdat bestaande oplossingen niet geschikt of te duur zijn. DVB-T (Digitenne) is daar een mooi voorbeeld van: er is op de landelijke Digitenne netwerken van KPN geen plaats voor lokale omroepen, en dus zijn er een paar lokale omroepen aan de slag gegaan: ze hebben restfrequenties gevonden en zijn daarop met een zender in eigen beheer gestart met uitzenden.

Wat de OLON nu gevraagd heeft is om lokale omroepen voortaan alle ruimte te geven voor allerlei soorten experimenten. Daarnaast wil de OLON dat omroepen met een soort gedoogvergunningen moeten kunnen uitzenden als een techniek bruikbaar blijkt te zijn en andere partijen er geen last van hebben, terwijl er tegelijkertijd nog geen beleid voor bestaat. Dit is ook het geval bij DVB-T: het kan technisch, niemand heeft er last van, maar Agentschap verbiedt het "omdat er geen beleid is dat zegt dat het mag". Experimenten als met lokale DVB-T zijn juist ook van groot belang voor toekomstig beleid: de politiek gaat vaak pas echt nadenken over nieuw of aangepast beleid voor lokale omroepen als wij haar in de praktijk kunnen laten zien wat er mogelijk is.

 

http://www.olon.nl/publiekdocs2/olonnieuws2011_07.pdf

 

Zou er echt geen ruimte zijn voor lokale omroepen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/dvbt-lokaal.html

 

Er hebben blijkbaar wel 3 lokale omroepen uitgezonden op de UHF kanalen (zie bovenstaande link!). Daaruit blijkt het met zeer beperkt vermogen toch wel mogelijk te zijn?

 

Haarlem kanaal 46

Middelharns kanaal 66

Stadskanaal kanaal 68

 

Nu begrijp ik dat bij Digitenne de kanalen 60 tot 70 er afgehaald worden, zo blijft er natuurlijk minder ruimte over op die manier!

 

Wat ik ook niet snap is dat ze door geheel Nederland niet dezelfde kanalen gebruiken, zo heb je meer ruimte over. Alleen lukt dat meende ik niet met de NPO: Nederland 1 tot 4 en Radio 1 tot 7 + Fun X komen met elkaar overeen maar de regionale omroepen niet waardoor dat niet hetzelfde kanaal kan zijn. Daar heb je dan RTV Noord en Radio Noord terwijl je in Drenthe TV Drenthe hebt en Radio Drenthe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
omroep afgeven omdat dat alle frequenties al vergeven zijn aan KPN.


sorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk. Het onderscheid tussen lokaal en regionaal is mij uiteraard bekend.

Ik refereerde aan jouw uitspraak dat alle frequenties aan KPN waren verkocht, dat is niet waar. 1 van de 5 lagen is gegund aan de NPO. Dat is ook de laag waar alle regionale in zitten.
Volgens mij is er zelfs nog 1 niet landelijk dekkende laag beschikbaar in NL voor DVB-T.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AndyDandy
Volgens mij is er zelfs nog 1 niet landelijk dekkende laag beschikbaar in NL voor DVB-T.
Klopt, maar die nog vrije frequenties gaan nu gebruikt worden om het netwerk aan te passen voor Digitaal Dividend. Zoals bekend moet Digitenne over een tijd alle kanalen boven de 60 vrij maken. Zo was het vrije kanaal in de randstad 49, maar die gaat in gebruik worden genomen. Volgens mij zijn er dan geen kanalen meer vrij in de internationale coordinatie.

Overigens gaat dit onderwerp over iets dat allang geweest is. Alle lokale stations die hebben getest, zijn alweer gestopt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt maar er zijn blijkbaar lokale omroepen welke stiekem nog wel uitzenden op UHF kanalen. Mijn digitenne apparaat zoekt ook op de lagere kanalen onder de 21 die zitten er dus voor niks op?

 

Ik stel voor dat lokale omroep zendtijd krijgen op de regionale kanalen. Immers grotendeels is het tekst tv en tig herhalingen van herhalingen die worden uitgezonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...