Ga naar inhoud


Problemen HD ontvangst Astra 23.5


CanDigFrust

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb me al een tijdje door de verschillende topics gewerkt maar niet echt een antwoord op mijn probleem gevonden. Ter inleiding, net een marathon achter de rug om de Nederlandse HD kanalen via de 23.5 binnen te krijgen maar zal jullie de ellenlange voorgeschiedenis besparen. Woonplaats Geneve Zwitserland.

Alvast bedankt Connexxion en Fritsjof voor jullie reportages. Super!

 

Resultaat is nu een Triax 88 cm schotel met Multi support voor hotbird 13, Astra 19.2, 23.5 en 28.2 met LNB quads van ALPS op Astra 19 en 24 en CHESS op 13 en 28. Dat alles via wat DiSEqCs en een trosje kabels naar de ontvangers. Ontvanger Technisat DigiCorder HD S2 Plus.

De vrije HD kanalen zoals ARD/ZDF op de 19.2 en BBC op de 28.2 zijn perfect.

Wat betreft de 23.5, de Nederlandse regio kanalen ontvang ik goed maar de HD kanalen zijn een ramp. Even samenvatten:

1 Ned1 HD mpeg 4/HD TV 23,5 11.856 V 27.500 5/6 STD – ontvangst met storing/blokken

2 Ned2 HD mpeg 4/HD TV 23,5 11.739 V 27.500 5/6 STD – ontvangst met storing/blokken

3 Ned3 HD mpeg 4/HD TV 23,5 12.129 V 27.500 5/6 STD – ontvangst met veel storing/blokken

4 RTL4 HD mpeg 4/HD TV 23,5 11.856 V 27.500 5/6 HDTV – ontvangst met storing/blokken

5 RTL5 HD mpeg 4/HD TV 23,5 12.187 H 27.500 5/6 HDTV – geen ontvangst

6 SBS6 HD mpeg 4/HD TV 23,5 11.739 V 27.500 5/6 HDTV – ontvangst met storing/blokken

7 RTL7 HD mpeg 4/HD TV 23,5 12.187 H 27.500 5/6 HDTV – geen ontvangst

8 Veronica HD/DisneyXD mpeg 4/HD TV 23,5 12.187 H 27.500 5/6 HDTV – geen ontvangst

9 Net5 HD mpeg 4/HD TV 23,5 12.187 H 27.500 5/6 HDTV – geen ontvangst

 

De signaal sterkte voor de band B is ongeveer 81% met 7 tot 8 db kwaliteit

De signaal sterkte voor de band E is ongeveer 75% met 6 tot 7 db kwaliteit

Vanaf band F wordt het steeds minder. Transponder 12.187 geeft geen ontvangst.

Wat extra info die ik gevonden heb over transponders Astra 3B

Astra 3B will be a total of 60 transponders in Ku band. Transponders will operate in the frequency range from 11.45 to 12.75 GHz in the following frequency plan:

 

11.45 to 11.70 GHz (12 transponders, band B)

11.70 to 12.10 GHz (20 transponders, band E)

12.10 to 12.50 GHz (20 transponders, band F)

12.50 to 12.75 GHz (12 transponders, band G)

Nu las ik al dat er ook zwakke tranponders zijn dus heb ik me maar een tijd lang alleen op de 23.5 geconcentreerd en geprobeerd het signaal daar optimaal te krijgen. Dat lukt me dus niet  . Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? Zit het hem gewoon in een betere schotel afstelling? Vanaf welke ontvangst waarden (in %) kan ik een goed beeld verwachten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Triax ATD 880 - 950x850mm

Technisat DigiCorder HD S2 Plus

1 x ALP QUAD, 3x CHESS QUAD EDITION III

3 x Diseqc SPAUN SAR 411 F

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja, ik denk het wel. De skews had ik inderdaad van dishpointer. Wat ik gedaan heb:

Nadat ik een behoorlijk signaal op de SD signalen had heb ik de decoder controle frequentie op een zwakker signaal afgesteld. Daarna geprobeerd een zo goed mogelijk signaal af te regelen door de schotel ietwat heen en weer te bewegen, daarna nog eens op en neer, en weer heen en weer etc. Nadat ik het "beste" resultaat had, heb ik de lnb voorzichtig, en met kleine stapjes, zowel linksom als rechtsom gedraaid. Het werd er niet beter op..

Bedankt voor je reactie.

 

Triax ATD 880 - 950x850mm

Technisat DigiCorder HD S2 Plus

1 x ALP QUAD, 3x CHESS QUAD EDITION III

3 x Diseqc SPAUN SAR 411 F

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste CanDigFrust

 

Welkom op dit forum.

Je hebt je inderdaad al geweldig goed door deze materie heen geworsteld.

Ik begrijp dat je de schotel hebt afgesteld volgens de beschrijving van Connexxion. Met deze bechrijving is helemaal niets mis mee maar is geschreven voor schotelontvangst in Nederland. In Geneve zal die dus niet optimaal werken omdat je de 4 satellieten vanuit een andere hoek bekijkt.

 

Wat kan blijven is de volgorde van de lnb’s, dus Hotbird en Astra 1 rechts van de lnb-arm als je naar de schotel kijkt en de Astra 3 en Astra 2 aan de linkerzijde van de lnb-arm zoals je nu ook hebt.

Alleen de afstanden van de lnb moeten anders ingesteld worden.

De afstanden tussen de 4 lnb’s moet als volgt zijn:

De hart op hart afstand tussen Hotbird en Astra 1 moet 97 mm zijn.

De hart op hart afstand tussen Astra 1 en Astra 3 moet 65 mm zijn.

De hart op hart afstand tussen Astra 3 en Astra 2 moet 68 mm zijn.

 

Verder moet de Multi-rail 11 graden schuin staan, als je naar de schotel toe kijkt, rechts dus lager. Deze instelling doe je voordat je de lnb’s gaat afstellen en de schotel gaat fijntunen.

 

Verder zou ik de schotel niet op de sterke Astra 1 afstellen maar op de zwakkere Astra 3.

 

Als laatste stel je de schuinstand (skew) van alle lnb’s afzonderlijk in. Deze moeten als volgt zijn:

Horbird 6,5 graden linkom t.o.v. verticaal allemaal gezien de achterzijde van de schotel

Astra 1 4,7 graden linksom t.o.v. verticaal

Astra 3, 8,5 graden linkom t.o.v. verticaal

Astra 2, 12,3 graden linksom t.o.v. verticaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satkijker
Nog even ter aanvulling. De afstanden van de lnb’s moet je meten aan de voorzijde van de lnb’s en dus zeker niet op de bevestigingsklemmen.


In de sticky staat juist dat je het aan de onderkant van de bevestigingsklemmen moet afmeten, maar ook voor Nederland geldt dat je het midden van de LNB's moet nemen als meetpunt?

Foto-VTGJ6HU6-D.jpg

80cm Schotel, 2 x Alps LNB's (23.5E/19.2E), 2 x Smart LNB's (28.2E/13E), Triax Multifeed rail.
XTrend 8000 (Openpli 4.0), XSarius Fusion HD SE (Openpli 6.0 release Candidate), DVB-C Stick Sundtek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hotzenwalder

 

Het meten van de afstanden van de lnb’s tussen de lnb-klemmen, is natuurlijk ook maar bepaald door eerst de lnb’s optimaal af te stellen en dan de afstanden tussen de klemmen op te meten.

Nadeel van deze methode is dat die slechts geldt voor één bepaalde schotel, in dit geval de Triax 88 en een bepaalde locatie in Nederland.

De berekeningsmethode die ik hanteer gaat veel verder. Het maakt niet uit hoe groot je schotel is maar ik moet de maat wel weten en voor elke locatie in Europa kan alles tot op de halve mm uitgerekend worden incl. de schuinstand van de Multi-rail. Doordat in mijn berekeningsmethode de afstand tussen de koppen van de lnb’s berekend wordt, kan ik meteen ook bepalen of je voor een bepaalde situatie gewone lnb’s nodig hebt of de dunne Alps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zo als het op de foto staat zo kun je het meten en dan werkt het wel. Ook wel op een triax 88 maar fijnafstellen moet je toch zelf gaan doen.

 

Origineel bericht van: Hotzenwalder
Origineel bericht van: Satkijker
Nog even ter aanvulling. De afstanden van de lnb’s moet je meten aan de voorzijde van de lnb’s en dus zeker niet op de bevestigingsklemmen.

 

In de sticky staat juist dat je het aan de onderkant van de bevestigingsklemmen moet afmeten, maar ook voor Nederland geldt dat je het midden van de LNB's moet nemen als meetpunt?

 

Foto-VTGJ6HU6-D.jpg

Vu Plus solo 4k

Dreambox 8000 ssc

Triax 88 multiblock 19-23-28-13

Laminas 120 rotor digipower sga 2100 lnb inverto black ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal!

Bedankt alvast voor jullie reacties en sorry voor mijn late antwoord. Ik had gisteravond dus geen internet... Ik zal proberen in één reactie te antwoorden op jullie vragen/tips. Als ik voor het donker thuis ben vanavond neem ik was fototjes en zal ze uploaden.

Gisteren dus, inmiddels met frisse tegenzin, weer het eea geprobeerd.. De schotel heeft vrij zicht en zoals al eerder gezegd, de vrije HD kanalen op astra 19 en 28 doen het prima.

Door ervaring wat wijzer geworden was ik er dus al achtergekomen dat de afstanden tussen de lnbs niet zo precies te berekenen zijn en je de fijn afstelling wel even "op het oog" moet doen. Mijn voordeel is dat ik vanaf de ladder de tv kan zien en dus direct feedback heb van de signaal sterkte en kwaliteit. Om een lang verhaal wat in te korten.. Ik concentreeer me alleen nog maar op de Astra 23.5 en kom dus nu op een signaal sterkte van 83% en 10db kwaliteit op transponder 211 (11.914 H 27500).

Wat ik idd nog kan proberen is de ALPS verwisselen voor een CHESS die een ietwat betere spec. heeft. Dit doe ik vanavond wel even.

Maar door even wat langer naar AJAX-RM te kijken met storing en in blokjes HD, kon ik wel het signaal van dat kanaal bekijken en tot mijn verbazing was alles in het groene bereik.. Sterkte en kwaliteit. Als ik echter deze transponder als test-transponder invoer om de schotel af te regelen is het signaal erg slecht. Ik begin de decoder ervan te verdenken dat er iets mis is...

Heeft iemand ervaring met de Technisat DigiCorder HD S2 Plus en de CanalDigitaal HD zenders? Mijn plan is nu om mijn technisat onder de arm te slaan en bij een andere nederlander (met ook CD HD) even aan te sluiten. Kan ik dat in ieder geval controleren en uitsluiten..

Zodra ik de HD kanalen goed heb zal ik de andere lnbs afstellen zoals aangegeven door Satkijker (bedankt!). Dan kan ik ook tijdens een onweersbui blijven kijken.

Ik hou jullie op de hoogte en hoop dat die Technisat het wel gewoon doet.. want die koste een bom geld hier..

Triax ATD 880 - 950x850mm

Technisat DigiCorder HD S2 Plus

1 x ALP QUAD, 3x CHESS QUAD EDITION III

3 x Diseqc SPAUN SAR 411 F

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste CanDigFrust.

 

Begin je schotel af te stellen zodat de Astra 3 het maximaal haalbare signaal krijgt. Noteer de maximale signaalkwaliteit die je op je tv afleest die je bereiken kunt. Het allerbelangrijkste is dat bij het goed vastzetten van de schotel, dus zowel de klemmen als de elevatie, je niet in signaalkwaliteit achteruit gaat. Dit kan zo maar 5-7% zijn als je niet uitkijkt. Draai daarom de moeren in kleine stapjes aan in de volgorde linksboven-rechtsonder- rechtsboven-linksonder. Stel hem gewoon weer opnieuw af als je terugval konstateert en zorg er voor dat als de schotel goed vast staat, er maximaal 1% minder signaalkwaliteit is dan dat je met een losvaste schotel gemeten hebt.

Om te controleren of de schotel echt optimaal staat afgesteld trek en druk je tegen buis waar de schotel aan vast is gemaakt. In beide gevallen moet de signaalkwaliteit dalen. Wordt bij het trekken of drukken de signaalkwaliteit hoger, dan weet je zeker dat de schotel niet optimaal staat afgesteld.

Doe dit ook voor de juiste richting. Hou de schotel met beide handen vast en probeer de schotel naar links en naar rechts te draaien. Ook nu moet het signaal onmiddellijk minder worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Satkijker,

Ik heb inderdaad, precies zoals jij beschrijft de afstelling van de schotel gedaan en inderdaad, als ik niet uitkijk, verlies ik 3% bij het vast draaien van de azimut en nog eens 2 tot 3 bij de hoek. Dat is nu optimaal, (denk ik). Ik heb wat fototjes van de resultaten.

Opvallend is het verschil in de ontvangt van astra 3 11856 en 11914.

Als ik daarna naar Ned1HD kijk is het bedroevend maar de ontvangst goed. Ik kan in een volgend bericht nog de BBCHD en DasErsteHD toevoegen. Of jullie moeten zeggen dat het toch echt aan de afstelling ligt.. oordeel zelf.

post-59261-1318262425,6698_thumb.jpg

post-59261-1318262425,7028_thumb.jpg

post-59261-1318262425,7192_thumb.jpg

post-59261-1318262425,7385_thumb.jpg

post-59261-1318262425,7547_thumb.jpg

Triax ATD 880 - 950x850mm

Technisat DigiCorder HD S2 Plus

1 x ALP QUAD, 3x CHESS QUAD EDITION III

3 x Diseqc SPAUN SAR 411 F

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog de opstelling. Let niet op de skew en afstanden want die zijn niet optimaal. Zoals al eerder vermeld ga ik nu alleen voor optimale afstelling van de astra 3. De fijnafstelling komt later met de settings van Satkijker. Super dat je dat even voor me hebt uitgerekend!!

post-59261-1318262425,7709_thumb.jpg

post-59261-1318262425,7878_thumb.jpg

post-59261-1318262425,8067_thumb.jpg

post-59261-1318262425,823_thumb.jpg

Triax ATD 880 - 950x850mm

Technisat DigiCorder HD S2 Plus

1 x ALP QUAD, 3x CHESS QUAD EDITION III

3 x Diseqc SPAUN SAR 411 F

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...