Ga naar inhoud


niet echt op de clark beld of toch??


Snuffer

Aanbevolen berichten

Deze week heb ik met Feedhunter Rini het nieuwe schotel systeem op het dak gezet, en na enkele uren stoeien hadden we de clark beld perfect afgesteld met een profesonele meter.

Tijdens het spelen (je gaat toch even kijken wat en hoe)een dagje later ondekte ik het volgende, en ik weet er eigenlijk geen verklaring voor maar misschien iemand die dit leest.

Diverse sat zitten T.O.V. de Clark Beld niet lekker, zo zit 28,5 E bij 0,4 graden hoger (dit is te zien omdat het systeem met 0,08 graden meet en te sturen is) maar 26 E zit al 1 graad

hoger Hispa op 30 West zit 0,6 hoger nu dacht ik he niet goed in de baan.

Maar ik krijg hem echt niet beter de rest loopt dan verder uit de pas,terwijl het maar een 0,1 dB of zo scheeld.

 

Zal dit het kubus verhaal van 150 Km zijn??

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites


zouden die satjes aan het firmament niet met stuurraketjes altijd op positie gehouden kunnen worden dan door de eigenaars?

 

ze sturen die dingen toch ook van de ene naar de andere positie

 

maar wel gaaf dat je zo precies kunt meten

is met die afwijking wel nog genoeg signaalsterkte over?

 

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen waterpas staan is belangrijk, ook en vooral dat je vanuit Sirius als nulpunt gaat instellen.

Als je dat niet doet, krijg je namelijk de afwijkingen die Snuffer beschrijft.

 

En Snuffer: die baan heet Clarke BelT (=boog).

 

Succes, trouwens, maar het is een nauwkeurig werkje. En afwijkingen op jouw metertje kun je beslist niet aan de Clarke BelT toeschrijven. :D

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterpas tja ga daar maar van uit hoor haha we zijn niet van gisteren en het is ook niet een van de eerste honderd schotels die geplaatst word.

siruis (tegenwoordig is dit Astra 4A) zit op 4,8 ik zit op 4,955. en geloof me dit maakt in dB signaal echt uit hier.

Maar dat maakt voor mijn systeem niet uit, ik vertel waar ik heen wil en hij gaat.

Ik vermeld ook dat het een aantal sat's zijn en niet zeker niet allemaal zo zit 53 East perfect in de belt en 27,5 en 45 West ook.

Het verschil is ook maar heel nihil max 0,1 a 0,2 dB dat het signaal beter wordt.

 

Toch eens kijken of dit op diverse tijden van de dag scheelt ik zal er eens 1 volgen en een data van laten maken.

 

 

 

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

0.5764° Z 53 East

0.0094° N 26 East

0.7095° Z 30 West

0.8249° Z 4,8 East

0.9418° Z 28,2 Astra

 

Waardes van Inclnatie van TLE lines.( boven is N onder de C.B. is Z)

Zie site. https://www.space-track.org/perl/login.pl

 

 

Tonski of uh Tonsky Dutch???

 

Er staat meen ik nog een project uit toch.... whistle

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal stil op de Clark Belt staan de satelliet nooit. Ze draaien achtjes om hun nul-positie maar men corrigeert dit met stuurraketjes. Zou dat niet gebeuren worden de 'achtjes' steeds groter zoals gebeurd bij satelliet die in zg. 'inclined orbit' staan.

 

Echter, hoe vaker gecorrigeerd wordt, hoe nauwkeuriger een satelliet op zijn nul-positie staat maar kost ook meer brandstof zodat de satelliet eerder aan het einde van zijn levensduur komt. Zodra deze brandstof bijna op is, is de satelliet niet meer bij te sturen en zal dus vervangen moeten worden.

De oude satelliet wordt dan soms nog op een andere positie gebruikt in 'inclined orbit', m.a.w. er wordt niet zo vaak meer gecorrigeerd. Op die positie wordt er alleen door professionele grondstations gebruik gemaakt van die satellieten die een volginstallatie hebben om ook de elevatie te corrigeren. Met de meeste polarmounts en een extra actuator kan je dit zelf ook.

Als laatste worden satellieten met hun allerlaatste restje brandstof naar een nog hogere omloopbaan om de aarde gebracht, ook wel Graveyard orbit genoemd.

 

Met het programma GorbTrack kan je volgens mij ook deze afwijking exact zien.

 

Naar mate je schotel groter is, wordt de openingshoek kleiner, dus wordt je afregeling ook kritischer.

Ben benieuwd hoe groot je schotel is, dat deze verschillen opmerkt?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Snuffer
Toch eens kijken of dit op diverse tijden van de dag scheelt ik zal er eens 1 volgen en een data van laten maken.

Ja, dat scheelt dus op diverse tijden/dagen en afhankelijk hoe groot de operator de inclinatie laat oplopen.
Op bepaalde momenten komt de satelliet door zijn nulpunt heen en zal je geen afwijking hebben, op andere momenten staat hij op het hoogste of laagste punt en heb je de grootste afwijking en andere momenten ertussenin dus.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
sinds wanneer is belt boog?
je bedoelde wellicht gordel / riem wink

Het woord "belt" is gekozen omdat de satellieten inderdaad als een riem om de evenaar heen zitten, maar daarom loopt een riem nog wel als een nette boog om iets heen. En dat is ook wat wij op aarde waarnemen. En zo bedoelde ik dat ook.

In ieder geval betekent riem niet, dat de satellieten maar slordig binnen een brede tolerantie slingeren.
En als ze er tussenuit gaan vanwege hun leeftijd, heet het altijd nog netjes "inclined orbit" en weten we precies waar ze hangen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Snuffer,

 

tegen beter weten in beweer ik dat een paal niet waterpas hoeft te staan.

Ik stel een kurve zonder problemen in ook al staat de mast niet precies in het lood.

 

Verder, ga er maar van uit dat de satellieten perfekt op de Clark Belt staan. Het verschil van positie binnen de kubus is op de aarde met onze consumer schotels niet waarneembaar. Het is een ander verhaal als je met een schotel werkt van een doorsnede van zo´n pak ´m beet 12 mtr. Als je daar naast staat, hoor je ook om de zoveel minuten de motoren werken om de positie aan te passen.

Zou de de afwijking werkelijk te meten zijn, dan zou je ook moeten korrigeren op alle Astra´s op 19,2° oost. Die "zwabberen" allemaal op verschillende posities in de kubus.

Ik dacht trouwens dat die kubus 600 km was.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...