Ga naar inhoud


Premies zorgverzekering gaan flink stijgen


Neptunus

Aanbevolen berichten

Wij zijn thuis met 4 personen, mijn vrouw, ik en twee zoons van 19 en 18. De jongste in pas 18 geworden, vandaag kreeg ik de eerste rekening van de zorgverzekering binnen, 482 Euro per maand.

 

Per januari zal dat flink gaan stijgen, verwacht wordt een stijging van zo'n 40 euro per maand per persoon.

 

En dan ben je er nog niet, eerst moet je een flink eigen risico gaan opmaken, en ook niet alles wordt vergoed, een bril bijvoorbeeld is totaal niet te claimen.

 

Heeft iemand nog tips om die kosten te gaan beperken want dit is niet meer normaal? Ik krijg dat via mijn werkgever echt niet gecompenseerd, ofwel ik ga er flink op achteruit!

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Origineel bericht van: Neptunus
Wij zijn thuis met 4 personen, mijn vrouw, ik en twee zoons van 19 en 18. De jongste in pas 18 geworden, vandaag kreeg ik de eerste rekening van de zorgverzekering binnen, 482 Euro per maand.


Pff.. wat heb je allemaal verzekerd???
Een verzekering is er IMHO voor om die risico's te dekken die je niet zelf kunt dragen op het moment dat iets 'onverwachts' zich voordoet.

Origineel bericht van: Neptunus
Per januari zal dat flink gaan stijgen, verwacht wordt een stijging van zo'n 40 euro per maand per persoon.


Nee.. ze verwachten een stijging van van +/-30 euro per persoon PER JAAR.

Origineel bericht van: Neptunus
En dan ben je er nog niet, eerst moet je een flink eigen risico gaan opmaken, en ook niet alles wordt vergoed, een bril bijvoorbeeld is totaal niet te claimen.

Een bril zit NIET in het basispakket. Dus als je een (aanvullende) verzekering zou hebben die de kosten van een bril zouden vergoeden, dan is het eigen risico NIET van toepassing daarop...


Origineel bericht van: Neptunus
Heeft iemand nog tips om die kosten te gaan beperken want dit is niet meer normaal? Ik krijg dat via mijn werkgever echt niet gecompenseerd, ofwel ik ga er flink op achteruit!


Tip: controleer goed of je al die aanvullende verzekeringen 'echt' wel nodig hebt. Tenzij je een extreem slecht gebit hebt, zijn tandartsverzekeringen de grootste onzin bijvoorbeeld. Net als een verzekering die een bril vergoeden. Ook onzin. Zonde van het geld.

Natuurlijk kunnen er situaties zijn waarin een aanvullende verzekering handig kan zijn. En natuurlijk kun je nooit helemaal in de toekomst kijken. (Fysiotherapie bijvoorbeeld...)

Maar als je een normale gezondheid hebt en standaard geen (dure) medicijnen slikt, is mijn advies om alleen een basisverzekering te nemen met het hoogste eigen risico.
Dit jaar is dat € 66,25 per persoon. Dus voor 4 personen is dat
€ 265,- per maand.

Uit een simpele rekensom blijkt dat het hoogste eigen risico je € 300,- per jaar per persoon bespaart als je minder dan 170 euro aan zorgkosten per jaar hebt.
Zolang je minder dan 470 euro aan zorgkosten per persoon hebt, kun je het beste het hoogste eigen risico nemen. Heb je meer dan 470 euro aan zorgkosten in een jaar, dan had je beter een laag eigen risico kunnen nemen.

Maar... als je voor een gezond gezin van 4 personen een verzekering moet afsluiten, dan moet het wel HEEL erg raar lopen wil je nadeel hebben van het hoogste eigen risico. Je heb dan pas nadeel als minimaal 3 van de 4 personen meer dan 470 euro aan zorgkosten in een jaar zouden hebben...

Kortom: Check gewoon goed of je aanvullende verzekeringen niet overbodig zijn. Wil je die extra dingen écht verzekerd hebben? Of kun je de kosten eventueel zelf betalen.
En kijk naar het eigen risico...

Het eigen risico kun je IEDER JAAR wijzigen zonder poeha. Voor aanvullende verzekeringen kunnen overigens andere regels gelden. Die kunnen gewijgerd worden.

Btw.. voor de tarieven hierboven ben ik uitgegaan van de tarieven van 2011 van de goedkoopste verzekering. Het basispakket is immers het basispakket... ongeacht verzekeraar.

Doe er je voordeel mee!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
Wij zijn thuis met 4 personen, mijn vrouw, ik en twee zoons van 19 en 18. De jongste in pas 18 geworden, vandaag kreeg ik de eerste rekening van de zorgverzekering binnen, 482 Euro per maand.


Betalen de kids het zelf of doe jij dat?

482 euro voor 2 personen,hoe doe je dat?
Of voor 4 personen,dan is het juist heel normaal.
ik betaal 275 voor m'n vrouw en ik,
incl. diverse aanvullingen die we ook echt nodig hebben.

Zo duur is 't nu eenmaal smirk


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76
Ach,zolang we nog op wel vakantie kunnen,
of een nieuwe auto kopen,of een Dreambox 8000
is er weinig aan de hand smile .


Inderdaad Gerard,

De zorgkosten liggen in Nederland relatief nog steeds erg laag.

En daarnaast: Als ik zie hoe hoog de zorgtoeslag is die je kunt krijgen als je een laag inkomen hebt:

Ik heb even een proefberekening gemaakt op de site van de belastingdienst: Bij een inkomen van € 19900,- krijg je € 70,- per maand aan zorgtoeslag.
De basisverzekering kost tussen de € 66,25 per maand (hoogste eigen risico) en de € 91,25 per maand (laagste eigen risico)
Als je daar die € 70,- vanaf trekt, dan blijft er weinig over...

Kortom: Ik snap echt niet waar sommige mensen over zeuren hier in Nederland...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Softmatic
Ik heb even een proefberekening gemaakt op de site van de belastingdienst: Bij een inkomen van € 19900,- krijg je € 70,- per maand aan zorgtoeslag.
De basisverzekering kost tussen de € 66,25 per maand (hoogste eigen risico) en de € 91,25 per maand (laagste eigen risico)
Als je daar die € 70,- vanaf trekt, dan blijft er weinig over...

Kortom: Ik snap echt niet waar sommige mensen over zeuren hier in Nederland...
Heb je ook even een proefberekeningetje gemaakt om te kijken wat je per maand overhoud, van die €19900,-?

Ik schat zo'n €1000,-.
Daar moet de huur af, gas, water, licht, verzekeringen, kleding en eten.
Dan houd je echt weinig meer over.
Dan kun je je echt niet veroorloven om een keer,door een ongelukje, de maximale eigen risico kwijt te zijn.
Dan heb je dus echt 3 maanden geen eten meer.
En je blijft ook niet altijd 20 en dan heb je al heel gauw niet genoeg aan een basispakket.

Het is altijd makkelijk praten als je zelf niet in die situatie verkeert.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad want wat er in dat basispakket zit stelt weinig meer voor. Veel medicijnen moet je nu zelf al betalen en ga eens naar een tandarts voor een kroon of iets dergelijks dan betaal je je scheel. De meeste mensen zullen voor de tandarts dus sowieso al een aanvullende verzekering hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: soktic
Nou vertel eens wat jij verdient, eens kijken of je recht van spreken hebt.


Ik wilde juist aangeven dat dat er niet echt toe doet. Het is maar welke keuzes je maakt.

tot 2 jaar geleden kregen ik en mijn vriendin samen een zorgtoeslag van meer dan 120 euro per maand. We hadden toen dus een vrij laag inkomen. En het is maar net hoe je je geld uitgeeft. In ieder geval NIET aan zorgkosten destijds. Althans, slechts een heel klein bedrag ging daarheen.

Op dit moment hebben we het wat ruimer. Geen vetpot. Maar we krijgen geen zorgtoeslag meer.

Ik wil alleen maar aangeven dat veel mensen die klagen over de hoge kosten van de zorgverzekering, 'oververzekerd' zijn. En dat is zonde van het geld.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat
Heb je ook even een proefberekeningetje gemaakt om te kijken wat je per maand overhoud, van die €19900,-?

Ik schat zo'n €1000,-.

Van 19900 bruto per jaar = +/- € 1330,- netto per maand

Origineel bericht van: satcat
Daar moet de huur af, gas, water, licht, verzekeringen, kleding en eten.
Dan houd je echt weinig meer over.


Ik zal zeker niet ontkennen dat je van 1330 euro netto in de maand in je eentje het niet erg breed hebt.
Ik heb zelfs een flinke tijd van 1500 netto per maand met z'n tweeën geleefd. Dan kijk je echt wel goed waar je je geld aan uitgeeft.

Origineel bericht van: satcat
Dan kun je je echt niet veroorloven om een keer,door een ongelukje, de maximale eigen risico kwijt te zijn.
Dan heb je dus echt 3 maanden geen eten meer.


Mja.. dat is natuurlijk een kwestie van vooruit kijken.
Stel je bent met 2 personen, dan zou je natuurlijk het hoogste eigen risico kunnen nemen. Dat scheelt dan totaal € 50,- per maand. Als je dan elke maand die € 50,- op een spaarrekening zet... dan heb je € 600,- na een jaar. Ruim genoeg om de zorgkosten om 500 euro extra eigen risico van 1 van beide personen te dekken in geval van nood...

Iemand die niet de discipline kan opbrengen om geld hiervoor apart te zetten, kan inderdaad beter een verzekering nemen met een lager eigen risico. Maar zie is dan wel een dief van zijn eigen portemonnee.

Origineel bericht van: satcat
En je blijft ook niet altijd 20 en dan heb je al heel gauw niet genoeg aan een basispakket.

Het is altijd makkelijk praten als je zelf niet in die situatie verkeert.


Dit vind ik wel een 'makkelijke' uitspraak. Ik heb het idee heel goed te weten waar ik over spreek. Het is gewoon een feit dat de Nederlanders in het algemeen sterk oververzekerd zijn. Het zit in onze aard om alles wat los en vast zit te verzekeren.

Een beetje fatsoenlijke aanvullende tandartsverzekering kost 16,50 euro per persoon per maand. Dat is 200 euro per jaar. Zonder rente is dat 2000 euro in 10 jaar.

Als je nu een tandartsverzekering hebt en je hebt een niet al te best gebit, dan kun je die verzekering wellicht het beste aanhouden.

Maar check wel goed of je zo'n verzekering echt nodig hebt!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een algemene TIP:

 

Je kunt je basisverzekering bij een andere maatschappij afsluiten dan je aanvullende verzekeringen.

 

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hun aanvullende verzekeringen willen behouden en die misschien niet geaccepteerd worden bij een andere maatschappij voor die aanvullende verzekeringen.

Die mensen kunnen bijvoorbeeld alleen hun basisverzekering 'verhuizen' naar een andere maatschappij (die goedkoper is). Kan al snel 100 à 300 euro voor 1 persoon per jaar schelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...