Ga naar inhoud

Editie 07 - TBS Int. USB en PCIe HTPC tuners / TVheadend+XBMC

Aanbevolen berichten

• Beheerder
Geplaatst:

Dit is de review van de USB en PCIe HTPC tuners van TBS international en een korte hands-on van TVheadend en XBMC.

Demo video:

-> De volgende review: Amiko Alien (PDF+Video)

20111004_Editie_07_TBS_HTPC_tuners.pdf

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

• Beheerder
Geplaatst:

In de review is bewust niet heel diep op alle technische aspecten en mogelijkheden met diverse software ingegaan.

Mochten daar vragen over zijn, plaats die dan hier en dan zullen wij die proberen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

ik begrijp dat de kaarten zeer snel zappen (usb wat minder rap dan de anderen).

Betreft dat zappen tussen kanalen op dezelfde sat, of is er ook getest met (un)commited schakelen?

Hoe is deze zapsnelheid in vergelijking tot b.v. een dm800?

mvrgr

1 x Vu+ Solo 2

1 x Vu+ Solo SE

1 x Vu+ Zero allen OpenPLi uptodate incl. EPG Team Rytec EPG data
Visiosat Big Bisat 28.2 23.5 19.2 13 9 4.8

• Beheerder
Geplaatst:

Er is ook getest met diseqc 1.0 en uiteraard van-naar verschillende transponders-satellieten, maar niet met uncommitted diseqc.

De zapsnelheid is ook voor een groot deel afhankelijk van de software (viewer/codecs/driver), maar ook hardware (systeem) die je gebruikt. De kaarten zelf schakelen echter uitzonderlijk snel.

In vrijwel alle gevallen blijft de zaptijd van het backend tussen de 350-550ms, schakel je van DVB-S naar DVB-S2 kan dat zomaar tot 2000ms of zelfs 2300ms oplopen.

Draai je het frontend op hetzelfde systeem heb je daar ook 100-600MS later beeld op. Het e.e.a hangt sterk af van de bitrate van de zender.

XBMC in combinatie met TVheadend op dezelfde PC (dus niet met twee systemen en een netwerk verbinding) haalde zapsnelheden die vergelijkbaar zijn met de DM800, of misschien net een fractie trager.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

oke, klinkt goed, nu nog ietsjes stabielere software en je hebt een kanjer van een installatie met die 4-tuner kaart, nice!

bedankt voor de review

mvrgr

1 x Vu+ Solo 2

1 x Vu+ Solo SE

1 x Vu+ Zero allen OpenPLi uptodate incl. EPG Team Rytec EPG data
Visiosat Big Bisat 28.2 23.5 19.2 13 9 4.8

• Beheerder
Geplaatst:

Ja dat klopt.

Als ze de laatste bugs uit XBMC en vooral TVheadend halen en de zoekfunctie van TVheadend drastisch aanpassen (want dat is echt een drama) is deze combinatie zonder enige twijfel een regelrechte VDR of Windows Media Center killer.

Ik zou een dergelijk systeem niet zomaar als Dreambox DM8000 vervanger neerzetten.

Daarvoor is de DM8000 wezenlijk gebruiksvriendelijker, maar als Media Player troeft XBMC natuurlijk weer, want die speelt in principe vrijwel alles af.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

In ieder geval lekker snel weg te lezen... wink

Leuke kaartjes om in de gaten te houden voor in de toekomst.

Gebruik al een aantal jaar een HTPC voor alle dvb soorten en de volgende upgrade word er beter op de ondersteuning van de hardware gelet, dit soort reviews zijn er handig voor.

Beste software in mijn situatie is en blijft DVBviewer voor het ontvangst gedeelte.

Terwijl ik eigenlijk linux wilde gaan gebruiken maar vooral door door ondersteuning van de moederbord etc terug gekrabbeld naar windows.

Ben zelf aan het spelen geweest met XBMC in combinatie met Mediaportal onder windows.

Het werkt, maar alles behalve stabiel, gelukkig is het een hobby :D

Geplaatst:

Klinkt zeker interessant!

Jullie schrijven dat TV headend IP streams kan opbouwen, staan die vast op een kanaal?

Wat ik me nu nog afvraag is hoe dit moet gaan werken met Canal Digitaal? Voor free to air zenders zie ik geen probleem...

Op die site staan wel een aantal Card readers maar werken die met Canal digitaal kaarten? En hoe gaat dat met een Quad tuner kaart? Vier kaartlezers? Hebben jullie dat geprobeerd?

• Beheerder
Geplaatst:

Je eerste vraag begrijp ik niet.

Voor wat betreft de kaartlezer:

Je kan een kaartlezer in combinatie met oscam gebruiken. Dat hebben we getest en dat werkt.

Ik kan geen reden bedenken waarom je voor 4 tuners ook vier kaartlezers nodig zou hebben.

Mvg,

Michel

Geplaatst:

Wat ik met mijn eerste vraag bedoel is of je op afstand een andere zender voor een Ip stream kan kiezen. Of dat je in de server de zender op een Ip stream vast zet en dan met de client alleen tussen de verschillende Ip streams kan kiezen.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet bekend met de TVheadend software, XBMC heb ik al wel eens gezien. Linux daar in tegen is algemeen goed hier in huis.

OSCAM zegt me niets, maar daar zal ik eens op gaan zoeken!

Ik ben zelf een aantal jaar geleden al eens opzoek geweest om een satelliet TV server neer te zetten. Destijds ben ik afgehaakt vanwege de slechte linux ondersteuning en de beperkte beschikbaarheid van betaalbare tuners. In die zoektocht kwam ik tegen dat ik voor elke tuner een eigen kaartlezer nodig had omdat ik ze anders niet tegelijkertijd zou kunnen gebruiken.

• Beheerder
Geplaatst:

Je zapt uiteraard gewoon met het frontend (XBMC) en je hebt echt maar één kaartlezer nodig (per kaart uiteraard).

Mvg,

Michel

• 4 weken later...
Geplaatst:

Ik speel al een tijdje met de gedachte om naar een HTPC over te gaan als vervanging van mijn DM7025+ omdat ik ook HDTV wil gaan kijken. Ik weet dat het makkelijker is om gewoon een andere ontvanger te kopen, maar het knutselen opzich is altijd al leuk :)

Is er ergens een duidelijk overzicht te vinden met de benodigde software? In de review gaat men uit van een Linux systeem, maar er zullen ook Windows oplossingen zijn ga ik vanuit. Kan je door middel van een softcam en kaartlezer je CanalDigitaal kaart er in prikken en komen kaart updates dan ook nog binnen?

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...